×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به”عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا به تصویب کمیسیون تلفیق رسید”،”خودروسازان مکلف به عرضه خودرو در بورس کالا می شوند”، عرضه خودرو در بورس باید ادامه پیدا کند” و”جزییات عرضه های جدید خودرویی در بورس کالا” اشاره کرد.

عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا به تصویب کمیسیون تلفیق رسید

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،هفته گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، خودروهای داخلی از ابتدای سال آینده در بورس کالا عرضه می شود که برای نهایی شدن موضوع، این امر باید در صحن علنی مصوب شود.

احسان خاندوزی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: گرچه مرجع رسمی و قانونی برای تشخیص انحصار و رقابت در کشور، شورای رقابت است و این اختیار قانونی را شورا دارد اما از منظر ما مواردی که در دستورالعمل اعلام شد جزییات کاملی نبود و ایراداتی داشت درحالی که می توانست بهتر و کمک کننده تر به وضعیت اقتصادی کشور باشد و تنظیم شود.

وزیر اقتصاد به جلسه شب گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ مجلس اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه، با حفظ جایگاه و نقش شورای رقابت در تعیین موارد انحصار و تعیین قیمت پایه، درخصوص سازوکارهای عرضه، این اختیار و امکان دیده شده که برای خودروهای تولید داخل همچنان بتوان از سازوکارهای بورس کالا استفاده کرد؛ البته این موضوع نهایی نبوده و نیازمند مصوبه صحن مجلس است.

خودروسازان مکلف به عرضه خودرو در بورس کالا می شوند

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: براساس تصمیم کمیسیون تلفیق شرکت‌های خودروساز داخلی موظف شدند از ابتدای سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و بر اساس ضوابط مربوطه عرضه کنند.

رحیم زارع افزود: براساس تصمیم کمیسیون تلفیق شرکت‌های خودروساز داخلی موظف شدند تا بر اساس برنامه تولیدی که وقف بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب شورای رقابت می رسد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و بر اساس ضوابط مربوطه عرضه کنند.

وی در ادامه این مصوبه گفت: شرکت بورس کالا موظف است ۸۵ درصد مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز نماید تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری متناسب با شاخص جمعیت و محرومیت در قالب پرداخت به ذی‌نفع نهایی با نظارت وزارت کشور در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

هر گونه تصمیم‌گیری جزو اختیارات مصرح قانونی بورس است

امیر مهدی صبایی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد و هیچ مرجع دیگری اختیار لازم برای لغو عرضه ها را ندارد.

وی افزود:همان گونه که قبلاً بیان شده بود، از منظر بازار سرمایه، تنها مرجع دارای اختیارات تصمیم‌گیری در خصوص سیاست عرضه در بورس، شورای عالی بورس می‌باشد که با توجه به تصمیم گیری مبنی بر تداوم سیاست قبلی و ادامه عرضه خودرو در بورس کالا با هدف حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران، این سیاست با قدرت ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد:معتقد هستیم با توجه به شرایط کنونی، فعلاً بهترین بستر برای عرضه خودرو که مورد تایید کارشناسان خبره و مسئولان عالی رتبه هم هست، بازار بورس کالا به عنوان بازاری شفاف و منصفانه می‌باشد، لذا امیدواریم این رویکرد با قدرت بیشتری نسبت به قبل ادامه داشته باشد.

عرضه خودرو در بورس باید ادامه پیدا کند

مدیرعامل ایران خودرو در جریان مجمع فوق العاده این شرکت با بیان اینکه با جدیت پیگیر عرضه خودرو در بورس کالا هستیم گفت: به عنوان مدیرعامل ایران خودرو تمایل دارم که مسیر عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان بهترین راهکار ادامه پیدا کند لذا مقرر شده با هماهنگی مدیران سایپا و گروه بهمن و… با شورای رقابت نامه نگاری حقوقی انجام شود.

مهدی خطیبی اعلام کرد: به راحتی می توان اثبات کرد که طی سالیان اخیر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به واسطه قیمت گذاری دستوری از جیب سهامداران این دو خودروساز خارج شده است و باید ثابت کرد که این منافع به چه کسانی رسیده است؟ البته علاوه بر سهامداران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منافع دولت نیز از بین رفته است.

وی با بیان اینکه در زمان عرضه خودرو هایما در بورس کالا، قیمت بازار آزاد این خودرو در همان روز عرضه از ۹۷۰ به ۹۱۰ میلیون تومان رسید گفت: بورس در کاهش قیمت خودرو در بازار موفق عمل کرد و کارکرد خوبی را از خود نشان داد تا اینکه با افزایش بیش از ۳۰ درصدی نرخ ارز و بحران ارزی رو به رو شدیم.

تایر در بورس کالا عرضه شود

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: قیمت گذاری دستوری، قاچاق لاستیک به خارج از کشور و عدم تامین مالی از سوی بانک‌ها، سه چالش اصلی صنعت تایر است. در این زمینه و برای بهبود وضعیت تولید، جلوگیری از قاچاق و خرید مناسب تر مصرف کنندگان، درخواست اصلی ما خروج از قیمتگذاری دستوری و عرضه تایر در بورس کالا است.

حمیدرضا عبدالمالکی گفت:درخواست اصلی ما خروج از قیمتگذاری دستوری و انجام قیمتگذاری توسط خود شرکت‌هاست یا حداقل عرضه تایر در بورس اجازه داده شود که در این صورت کالا با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان واقعی خواهد رسید ضمن اینکه عرضه تایر در بورس، ضمن شفافیت در بازار سبب می شود تا محصول به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

انتشار اوراق سلف موازی خودرو، هفته آینده در بورس کالا

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران با بیان اینکه اوراق سلف موازی خودرو هفته آینده در بورس کالا منتشر می شود، گفت: عرضه اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین جهت تأمین مالی تولید شرکت بهمن موتور با سررسید دوساله و با ارزش ۲۰،۰۰۰ میلیارد ریال از هفته آینده در بورس کالای ایران آغاز می شود.

رحمان آراسته با بیان اینکه معاملات ثانویه اوراق سلف موازی وانت کارا یک روز پس از پایان عرضه اولیه راه‌اندازی می شود، اظهار کرد: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد با هدف تأمین مالی ارزان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در بازار سرمایه با نگاه ویژه به صنعت خودرو در بورس کالای ایران در دستور کار قرار گرفته و در این راستا دو خودروسازی دیگر و یک شرکت قطعه‌ساز در مراحل تکمیل مدارک جهت انتشار اوراق هستند.

جزییات عرضه های جدید خودرویی در بورس کالا

بورس کالا هفته آینده میزبان عرضه ۳ هزار و ۵۰ دستگاه خودرو خواهد بود. به این ترتیب قرار است ۱۰۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور و ۴۵۰ دستگاه کامیونت فورس در روز دوشنبه ۲۴ بهمن، ۵۰۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره، ۵۰۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۳۰۰ دستگاه ریسپکت سفید و ۲۰۰ دستگاه ریسپکت مشکی در روز سه شنبه ۲۵ بهمن و ۵۰۰ دستگاه کارا دو کابین و ۵۰۰ دستگاه کارا تک کابین در روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه روی تابلوی معاملات برود.

بهمن دیزل کامیون کشنده امپاور را به قیمت پایه ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان، کامیونت فورس ۸.۵ تن خوابدار را به قیمت ۹۸۳ میلیون تومان، کامیونت فورس ۶ تن کابین خوابدار را به قیمت ۹۳۰ میلیون تومان و کامیونت فورس ۶ تن (کابین بدون خواب) را به قیمت پایه ۸۹۳ میلیون تومان عرضه خواهد کرد.

۶۰ دستگاه کامیون کشنده FAW متعلق به سیباموتور نیز با قیمت پایه ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان ۲۴ بهمن در بورس عرضه می شود.درصد پیش پرداخت این خودرو ۳۰ درصد بوده و مدل خودروها ۱۴۰۱ می باشد.

بهمن موتور همچنین کارا دو کابین را ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کارا تک کابین را ۲۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می کند.

بهمن موتور قیمت پایه فیدلیتی ۵ نفره را ۷۵۹ میلیون تومان و فیدلیتی ۷ نفره را ۷۷۲ میلیون تومان اعلام کرده است. این شرکت ریسپکت را نیز ۶۴۳ میلیون تومان عرضه می کند که عرضه ریسپکت برای نخستین بار در بورس کالا انجام می شود.

عرضه ۲۰۰۰ دستگاه تارا در بورس کالا تایید شد

بورس کالا هفته آینده میزبان عرضه ۲ هزار دستگاه تارا سفید دستی و ۶۰ دستگاه کامیون کشنده فاو خواهد بود.

به این ترتیب ۲ هزار دستگاه تارا دستی متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو ۲۵ بهمن روی تابلو معاملات می رود و ۶۰ دستگاه کامیون کشنده فاو متعلق به سیبا موتور ۲۴ بهمن عرضه می شود.قیمت پایه تارا دستی ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده و درصد پیش پرداخت ۱۰۰ درصد است. خودروها مدل ۱۴۰۲ بوده و قرار است ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ به خریداران تحویل داده شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.