×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
«ین دیجیتال» هم به بازار می آید| ارز دیجیتال نمی تواند دلار را به چالش بکشد

به گزارش کیوسک خبر، در یک سال گذشته بحث بر سر عرضه پول دیجیتال دولتی در کشورهای مختلف بالا گرفته است و به نظر می رسد اسیایی ها در این حوزه پیشگام باشند. بسیاری از تحلیل گران پول دیجیتال را نسل آینده پول در دنیا می دانند و بر این باورند کشورها باید به سرعت به سمت توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده از پول دیجیتال دولتی حرکت کنند.

عرضه پول دیجیتال دولتی به منظور تسهیل تجارت در دنیا و بعد از موفقیت در بازار رمز ارزها پیشنهاد شد زیرا این تصور وجود داشت که افزایش استفاده از رمز ارزها باعث می شود تا کنترل دولتها بر بازار مالی دنیا از بین برود و نظارت بر نحوه نقل و انتقالات مالی تضعیف شود.

چین اولین کشوری بود که رسما از یوان دیجیتال پرده برداری کرد و استفاده از آن را آغاز کرد و حال به نظر می رسد ژاپن هم در همان مسیر حرکت می کند. روز گذشته جلسه ای در بانک مرکزی ژاپن برگزار شد تا در مورد سیاستهای کشور در عرصه ین دیجیتال تصمیم گیری شود.

«هیدکی مورای» یکی از اعضای حزب دموکرات لیبرال ژاپن که در این جلسه حضور داشت در مورد مسایل مطرح شده در جلسه به رویترز گفت: «تصمیم گیری در مورد تسریع فرایند کار در حوزه عرضه ین دیجیتال انجام شده است. ما می دانیم که باید هر چه سریعتر با جدیت وارد عرصه تولیدو عرضه ین دیجیتال شویم و طرح های ازمایشی مختلفی را در نیمه دوم امسال در کشور اجرا می کنیم. انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ تصویر درست تری از این بازار، نیازها و عملکردهای آن در اختیار داشته باشیم و بتوانیم با جدیت بیشتری در این حوزه فعالیت کنیم.»

کوین دسک در مورد این جلسه نوشت: «مهمترین مساله برای مقامات ژاپنی شناسایی تاثیر عرضه ین دیجیتال روی بازار مالی و موسسات مالی این کشور است. البته اخیرا گزارشی توسط نظام بانکی منتشر شد و در این گزارش رسما اعلام کردند ین دیجیتال تاثیر منفی روی نظام بانکی یا کسب و کارهای خصوصی ندارد. البته این در صورتی است که عرضه آن اصولی و درست انجام شود .»

بانکها بازار مالی را کنترل خواهند کرد
توکیو تایمز در گزارش دیگری به نقش بانکها در عرصه اقتصاد دیجیتال در سالهای پیش رو پرداخت و نوشت: «به نظر می رسد سیاست گذاری ها در جهتی است که نقش بانکها در اقتصاد تضعیف نشود. در سالهای بعد از عرضه ین دیجیتال بازهم بانکها کنترل داده های مالی مشتریان و عملکرد تجاری و اقتصادی انها را بر عهده خواهند داشت و عرضه ین دیجیتال سبب نمی شود تا کنترل نظام بانکی به روی اقتصاد از بین برود.»

در ماه اوریل سال جاری بانک مرکزی کشور ژاپن بیانیه ای را به طور رسمی منتشر کرد و در این بیانیه در مورد عدم وجود امادگی در سیستم بانکی کشور برای کار با ین دیجیتال صحبت کرد.

اما این بیانیه با انتقادهای زیادی روبرو شد و بعد از خبر عرضه رسمی یوان دیجیتال در چین، تقاضا برای تسریع روند عرضه ین دیجیتال بالا گرفت. بانکهای تجاری و کسب و کارهای فعال در ژاپن بر این باور هستند که نباید در این حوزه اهسته عمل کرد زیرا این حرکت اهسته می تواند هزینه زیادی برای اقتصاد کشور داشته باشد و روی تجارت و اقتصاد کشور تاثیر منفی بر جای بگذارد.

ایا پول دیجیتال تهدیدی برای دلار است
اما سوال دیگری که در این جلسه مطرح شده بود نقش عرضه پول های دیجیتال روی سلطه دلار در تجارت و اقتصاد دنیا است. رییس بانک مرکزی ژاپن در جلسه اعلام کرد: «پول های دیجیتال نمی توانند رقیبی برای دلار امریکا باشند. دلار ارز غالب در معاملات خواهد بود و سهم این واحد پولی در اقتصاد دنیا رو به افزایش است. پول های دیجیتال تنها نظارت بر بازار مالی را در داخل کشورها تسهیل می کند ولی نمی تواند سهم دلار در سبد ذخایر ارزی کشورهای بزرگ را تغییر دهد.»

او در مورد طرح دولت امریکا برای عرضه دلار دیجیتال در آینده هم صحبت کرد و گفت: «عرضه دلار دیجیتال می تواند تغییر بزرگی در اقتصاد دنیا ایجاد کند و باعث افزایش سهم دلار در اقتصاد دنیا شود. یوان دیجیتال در این فضا قدرتی برای رقابت ندارد و ین دیجیتال هم تنها معاملات در داخل کشور را تسهیل خواهد کرد.»

رییس بانک مرکزی کشور ژاپن در جلسه روز گذشته تاکید کرد: «فاز اول مطالعات و آزمایشها در مورد استفاده از ین دیجیتال در اقتصاد کشور شروع شده است و انتظار می رود از ابتدای سال ۲۰۲۲ وارد فاز دوم مطالعاتی شویم. با تکمیل فاز اول تصویر صحیح تری از نیازهای این بازار و ظرفیت های ان برای اقصاد ژاپن ارایه خواهد شد.»