×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
«گواهی سپرده برنج» از مزرعه تا سفره

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»؛ علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با بیان اینکه معمولا مشکلاتی در بازه زمانی تولید و مصرف خرده فروشی محصولات کشاورزی وجود دارد و برنج نیز از آن مستثنی نیست گفت: از این رو بورس کالا با همکاری نهادهای تولیدکننده و وزارت جهاد کشاورزی همچون سایر محصولات کشاورزی اقدام به راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی برنج کرد.

وی افزود: فرآیند کار به این نحو است که انبارهایی در مراکز تولید مورد پذیرش قرار می گیرد. درمورد برنح نخستین انبار در استان مازندران به عنوان یکی از قطب های تولید برنج پذیرش شد. کشاورزان با مراجعه به این انبارها در ازای تحویل محصول، قبض انبار دریافت می کنند و یک روز کاری بعد تبدیل به گواهی سپرده کالایی می شود و در کد سهامداری این افراد قابل فروش خواهد بود. به محض فروش نیز یک روز کاری بعد وجه به حساب کشاورزان از طریق کارگزار واریز می شود.

به گفته ناصرپور، گواهی سپرده کالایی سازوکار ساده ای برای انجام معاملات برنج در بورس کالای ایران است.

وی یادآور شد: خرید و فروش در این سازوکار و براساس این مکانیزم محدودیتی ندارد چراکه امکان خریدهای خرد نیز پیش بینی و فراهم شده است. در این سازوکار امکان بررسی مستقیم بازار فراهم است تا خریداران از فروشندگان واقعی محصول را خریداری کنند. از طرف دیگر شکاف قیمت از محل تولید تا مصرف به میزان زیادی در این روش قابل کاهش است تا محصول با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده برسد.