×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
گفت‌وگو با برزو نیک‌نژاد ـ کارگردان «باخانمان»
                                فیل هوا نکردیم!/ در «دودکش» با کرونا شوخی نمی‌کنیم

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، نیک نژاد به پرسش هایی درباره تفاوت سریال «باخانمان» با طنزهای معمول تلویزیون، ضرورت دوری از کمدی های کلیشه ای، دشواری های ساخت کار کمدی در تلویزیون و کیفیت پایین سریال ها در سال های اخیر پاسخ داد و از آمادگی برای ساخت ادامه سریال «دودکش» و قصه ای که در روزگار کرونا خواهد گذاشت، خبر داد.
این کارگردان ابتدا درباره فیلمنامه «باخانمان» و شاکله قصه ای که به نگارش درآمد، تغییرات و در نهایت آنچه که به عنوان خروجی، روی آنتن تلویزیون قرار گرفت، اظهار کرد: در ارتباط با فیلمنامه ترجیح می دهم خود نویسنده آقای برادران صحبت کنند؛ چرا که شرایط سخت خود را داشتند اما همین اندازه می توانم بگویم، زمانی که طرح را خواندم به ذهنیتم نزدیک بود و کار را دوست داشتم و آن را کار کردم.

سریال باخانمان

ترکیب جدید بازیگران در «باخانمان»
او درباره تفاوت کار «باخانمان» با کمدی های معمول در تلویزیون که مدتی است تکرار می شوند، اظهار کرد: واقعیت این است که مدت ها کارها را تماشا می کردم و احساسم بر این بود که علت این مساله، حضور تکراری بازیگران است. من معمولا سعی کردم در کارهایم ـ چه در سینما و چه در تلویزیون ـ به ترکیب جدیدی از بازیگران برسم. این اتفاق در کار «باخانمان» افتاد. زمانی هم که به ترکیب جدید می رسی، ریسک را تجربه می کنی و زحمت هم دوچندان می شود، ولی به هر صورت پیش رفتیم و کار سختی هم بود. خروجی مهم است. مهم این است که مخاطب چه می گوید. خوشحالیم که مخاطبان با کم و کاستی ها سریال را دوست داشتند.
در سینما و نمایش خانگی امکان تغییر فرم بیشتری وجود دارد
نیک نژاد درباره بازی شهره لرستانی و شباهت کاراکترش در «باخانمان» با کاراکتری که پیشتر از او در کارهایی همچون «اخراجی ها» و «سه در چهار» دیده بودیم، اظهار کرد: من تلاش کردم با نشست هایی که با بازیگران داشتم، به فرم جدیدتری برسم و این فرم جدید اینگونه نیست که یک بازیگر را کاملا عوض کنیم؛ این امکان ندارد. تلویزیون است و شاکله ای وجود دارد. سعی کردیم فرمت روابط تغییر کنند. رابطه مادر دختری صمیمانه، روان و باورپذیر را مدت ها بود که ندیده بودیم که در این کاراکتر و دخترش دیدیم.
او تصریح کرد: در سینما و شبکه نمایش خانگی امکان تغییر فرم بیشتری وجود دارد اما آنچه در قاب تلویزیون شکل می گیرد، با در نظر گرفتن این شرایط است که خانواده ها به تلویزیون نگاه می کنند. بحثم ممیزی و سانسور و این چیزها نیست؛ بالاخره وقتی برای خانواده کار می کنی، باید نکاتی را رعایت کنی. به نظرم در حدِ زمان و توانی که داشتیم تلاشمان را کردیم. در این پنج ماه که کار ساخته شد و در این بازه زمانی، در همین حد توان داشتیم.

سریال باخانمان

هیچ فیلی در هوا ندیدیم!
نیک نژاد درباره دشواری های ساخت سریال «باخانمان» در شرایط کرونا، گفت: ما الان هیچ فیلی در هوا ندیدیم، خودمان هم فیل هوا نکردیم. در این پنج ماه با این تعدد بازیگران، لوکیشن ها و جابه جایی و شرایط کرونا و پذیرش کم و کاستی ها، واقعا توانمان همین بوده است و قطع به یقین همه ی خودم را گذاشتم که در کار خساستی نداشته باشیم.
او ادامه داد: درباره بازیگران خیلی تلاش کردیم همه چیز نوتر باشد. شاید بامزه ترین کاراکتری که می توانستیم از خانم لرستانی کار کنیم همین بوده است که در خروجی دیدیم. البته قطعا می توانست فرم دیگری باشد و اگر وقت و زمان اجازه می داد، حتما می توانستیم به شرایط بهتری برسیم. خانم لرستانی قطعا بازیگر توانمندی است اما به دلیل فشردگی زمان و با در نظر گرفتن شرایط در نهایت نتیجه آن چیزی شد که دیدید.

نیک نژاد در پشت صحنه دردسرهای عظیم

ساخت کمدی مثل بندبازی است
نیک نژاد درباره ی دشواری های ساخت کار کمدی در تلویزیون نیز اظهار کرد: ساخت کمدی در همه مدیوم ها دشوار است. در حال حاضر چند نفر کمدی می سازند که می توانیم کاری کنیم که آنها هم نسازند و خیالمان راحت شود!
او با بیان اینکه «ساخت کمدی، مثل بندبازی است»، در توضیح این باور گفت: در کمدی مانند بندبازی احتمال هر لحظه افتادن وجود دارد. به دلیل اینکه چوبی برای تعادل وجود دارد که دست آن بندباز است، آن چوب را اگر از او بگیریم، می افتد. گاهی اوقات برای خنداندن نیاز به آن تعادل چوب است که بتوانیم بالانس را در مرحله اجرای کار نگه داریم. گاهی در کمدی اتفاق می افتد که می گویند این کار را انجام نده یا آن کار را بکن و … که در نتیجه همه اینها ممکن است سقوط کنیم یا پیروز میدان باشیم.

سریال پنچری

این کارگردان درباره دشواری های ساخت کمدی در تلویزیون، توضیح داد: مثل این می ماند که شما لطیفه ای را می دانید که می خواهید برای دوستتان تعریف کنید، اما در جایی که بخواهید برای یک خانواده تعریف کنید، احتمالا آن را با سانسور خواهید گفت؛ بدون اینکه فشاری بر روی خود فرد باشد. در حقیقت این فرمت زندگی است که می گوید، لطیفه را نوع دیگری تعریف کن و به خودی خود این خنداندن خنثی تر می شود. به همین دلیل ما تقریبا در تلویزیون شاید نتوانیم مخاطب را به خنده آنچنانی وادار کنیم. هرچند به نظرم خنداندن در همه جا سخت شده است و به نظرم مخاطب باید آمادگی خندیدن داشته باشد. الان حال و هوا و شرایط معیشتی و فرمت زندگی و شرایط کرونا، حال آماده ای برای خنداندن در اختیارمان نمی گذارد، خنداندن سخت است و تلاش مضاعفی می خواهد.
نیک نژاد با ابراز امیدواری نسبت به افزایش تعداد کارهای کمدی در تلویزیون، در این زمینه گفت: امیدوارم این آمادگی خندیدن باشد که ما کمی راحت تر مخاطبان را بخندانیم یا دولتمردان کاری کنند که آمادگی خندیدن برای مردم بیشتر باشد.
قیاس تلویزیون با نمایش خانگی مع الفارق است
این کارگردان در بخش دیگری از گفت وگو با ایسنا درباره علت گرایش مخاطبان به شبکه نمایش خانگی نیز اظهار کرد: به نظرم وجود نمایش خانگی خوب است اینکه خود به خود تلویزیون هم برای رقابت باید فرم دیگری هم کار کند؛ به عنوان مثال سریالی مثل «باخانمان» ساخته می شود که برآورد ساخت ۳۰ قسمت از این سریال، به اندازه دو ـ سه قسمت سریال نمایش خانگی است و در نتیجه قیاس این دو، قیاس مع الفارق است. باید گفت کیفیت آثار نمایش خانگی قطعا بهتر است و دلیل آن هم قطعا برآورد مالی است. امیدوارم این رقابت ایجاد شود و کیفیت کارها در تلویزیون بهتر شود و مخاطبان بیشتر جذب تلویزیون شوند.
«دودکش» هم کرونایی می شود
این کارگردان که در حال نگارش فصل جدید «دودکش» است، از کلید خوردن این سریال در آینده ای نزدیک خبر داد.
نیک نژاد در پایان درباره قصه فصل جدید «دودکش» و اینکه آیا حوادث آن در شرایط کرونا پیش خواهد رفت؟ توضیح داد: در هر صورت ما در شرایط کرونا زندگی می کنیم، اگر بخواهیم قصه روز بگوییم باید کرونا را اضافه کنیم. اما کاری مثل «باخانمان» قصه ی روز نبود و در هر زمان دیگری می شود آن را دید. شاید شوخی کردن با کرونا، شوخی خوبی نباشد ولی بودن آن در قصه کمک می کند به روزتر باشیم. نمی خواهم در سریال با کرونا شوخی کنم اما چون در سریال هایم سعی کردم دروغ نگویم و با مخاطب روراست باشم احتمالا به مساله کرونا هم می پردازیم و امیدواریم کار امسال کلید بخورد.

سریال دودکش

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، آخرین قسمت از سریال «باخانمان» شنبه ۱۸ بهمن ماه روی آنتن رفت. سازندگان این سریال کمدی امروز ـ یکشنبه ـ از ساعت ۱۱ تا ۱۲ با حضور در واحد ۱۶۲ صدا و سیما به گفت و گو با مخاطبان می پردازند.
انتهای پیام

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.