×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گزارش مقایسه کتابخانه‌ها با استانداردها منتشر شد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران»، ایرانداک وضعیت ۱۰۵ کتابخانه زیرپوشش وزارت عتف را در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بر پایه داده‌های سامانه آمار کتابخانه‌ها (آک در نشانی ak.irandoc.ac.ir) با دو استاندارد مقایسه کرده است. مقایسه کتابخانه‌ها با استانداردها، وضعیت آن‌ها را بر پایه «استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در مؤسسات آموزش عالی ایران: کمیسیون نظام اطلاع‌رسانی علم و فناوری» و «استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در آموزش عالی: ACRL» نشان می‌دهد. از «استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در مؤسسات آموزش عالی ایران» ۱۵ سنجه درون‌داد و چهار سنجه برون‌داد در مقایسه به کار رفته‌اند. از «استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در آموزش عالی (ای.سی.آر.ال.)» نیز ۲۱ سنجه برآیند به کار رفته‌اند.
این مقایسه برای درون‌داد (نیروی انسانی با سه سنجه، منابع با سه سنجه، زیرساخت با پنج سنجه، اعتبارات با دو سنجه، و مدیریت با دو سنجه)؛ برای برون‌داد (دسترس‌پذیری با یک سنجه و خدمات با سه سنجه)؛ و برای برآیند (اثربخشی سازمانی با سه سنجه، ارزش‌های حرفه‌ای، نقش آموزشی، و کشف هر کدام با یک سنجه، مجموعه با پنج سنجه، فضا با دو سنجه، مدیریت/ اداره/ رهبری با سه سنجه، کارکنان با چهار سنجه، و روابط بیرونی با یک سنجه) انجام شده است.
گفتنی است ریز گزارش مقایسه کتابخانه‌ها با استانداردهای یاد شده برای سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ در نشانی b2n.ir/e35775 در دسترس همگان است. همچنین برای آشنایی بیشتر کتابداران به زودی کارگاه آموزشی مقایسه کتابخانه‌ها با استانداردها برگزار خواهد شد.