×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اگرچه تکنولوژی ها و روشهای جراحی نوین عموما هزینه بالاتری دارند اما زمانیکه مدت بستری در بخش مراقبت های ویژه و بخش های جراحی کوتاه تر میشود و از طرف دیگر کاهش هزینه های مربوط به تهیه و تزریق خون و برگشت سریعتر بیمار به کار روزمره را در نظر بگیریم این روشها هزینه و اثربخشی بهتری هم دارند.
به گزارش کیوسک خبر، دکتر علیرضا علیزاده قویدل/ فوق تخصص جراحی قلب و عروق در یادداشتی نوشت: در طول چند دهه اخیر تکنولوژی نوین به طرز چشمگیری در کنار دانش پزشکی و شواهد بالینی و تجربی سبب ارتقا سطح سلامت جوامع بشری و تسهیل معالجه بیماران به ویژه در رشته های مختلف جراحی شده است.

به لطف همین پیشرفت ها، تکنیک های جراحی قلب نیز در طی چند دهه اخیر، روز به روز بهبود یافته و روشهای کم تهاجمی تر و اندوسکوپیک مختلف ارائه شده است تا ضمن کسب نتایج مشابه با روشهای جراحی قلب استاندارد، عوارض جراحی از جمله خونریزی، درد محل جراحی و عوارض عفونی کمتر گردد و منجر به رضایتمندی هر چه بیشتر بیماران چه از نظر زیبایی ظاهری به واسطه برش کوچکتر و چه از نظر سلامت بدلیل دوره نقاهت کمتر و بازگشت سریعتر به زندگی روزمره را فراهم می آورد.

اگرچه تکنولوژی ها و روشهای جراحی نوین عموما هزینه بالاتری دارند اما زمانیکه مدت بستری در بخش مراقبت های ویژه و بخش های جراحی کوتاه تر میشود و از طرف دیگر کاهش هزینه های مربوط به تهیه و تزریق خون و برگشت سریعتر بیمار به کار روزمره را در نظر بگیریم این روشها هزینه و اثربخشی بهتری هم دارند.

روشهای کم تهاجمی در جراحی قلب که چندین سال است مورد توجه قرار گرفته است، خوشبختانه در کشور ما نیز توسط همکاران و اساتید خوب ایرانی انجام میشود و امیدواریم تعداد بیشتری از همکاران به ویژه نسل جدید جراحان قلب کشور سراغ اینگونه روشهای کم تهاجمی تر بروند و باعث افتخار است که علیرغم همه محدودیت ها و تحریم ها، جامعه پزشکی کشور همیشه با کمترین امکانات و ارتباطات بین المللی سعی کرده است خود را همگام با پیشرفت های پزشکی به روز نگه دارد.

حتما هموطنان به یاددارند که حدود ۳۰ سال قبل برای جراحی بای پس کرونر بیماران به خارج از کشور اعزام می شدند. با توجه به اینکه بیماری عروق کرونر شایع ترین علت مرگ و میر در کنار تصادفات مختلف در کشور میباشد لازم است توجه ویژه ای به درمان این بیماران داشته باشیم. بای پس عروق کرونر به روش جراحی مطمئن ترین راه برای درمان درازمدت این بیماری به ویژه در بیماران دیابتی و بیماران دچار نارسایی قلبی است.

متاسفانه برخی از بیماران عزیز به دلیل نگرانی ها و دغدغه هایی که درمورد جراحی قلب باز به ویژه نگران اسکار جراحی ( محل و اندازه زخم جوش خورده) و عفونت استخوان جناغ سینه دارند، گاها توصیه های پزشکی را برای انجام جراحی بای پس قلب جدی نمیگیریند و متاسفانه دچار عوارض شدیدتر بیماری و سکته های قلبی غیرقابل جبران میشوند.

خوشبختانه در چند سال اخیر با ابتکار یکی از جراحان قلب به نام پروفسور Babliac روش کم تهاجمی خاصی به نام TCRAT برای انجام بای پس عروق کرونری به روش باز مطرح شده است که از فضا بین دنده ای با یک برش ۶-۷ سانتی متری میتوان جراحی بای پس عروق کرونر را انجام داد.

خوشحالم به اطلاع هموطنان عزیز برسانم که این روش جراحی نوین را برای اولین بار در کشور عزیزمان از چند ماه گذشته شروع کرده ام و غالبا نتایج خوبی حاصل شده است و بیماران عزیز ابراز رضایت دارند. امیدوارم با افزایش تجربه برای بیماران پیچیده تر هم قابل انجام باشد و با تلاش برای اموزش و گسترش این روش جراحی در ایران وظیفه خود را به درستی انجام دهم.

نتایج کوتاه مدت و میان مدت این روش خوب و قابل مقایسه با روش های استاندارد گزارش شده است.

امیدوارم این روش که سبب کاهش قابل توجه عوراض عفونی و خونریزی پس از عمل جراحی میگردد و مشکل جوش نخوردن استخوان جناغ را به طور کامل مرتفع میسازد سبب شود که هموطنان محترم مبتلا به درگیری شدید عروق کرونر با خیال اسوده تری نسبت به انتخاب درمان مطمئن و نتیجه بخش بای پس عروق کورنر اقدام کنند.

این روش به دلیل نو پا بودن نسبت به روش های معمول جراحی نیازمند تجربه بیشتر و زمان جراحی طولانی تری است و پیچیدگی های خاص خودش را دارد اما به طور حتم با اتکا بر دانش همکاران جراح قلب در ایران ، پس از طی یک دوره آموزشی و کسب تجربه کافی این مهم نیز همچون دیگر دستاوردهای این حوزه به طور معمول به دست خواهد امد.

امیدواریم جامعه جراحان قلب کشور با انتخاب به روز روش های نوین جراحی اعم از کم تهاجمی و اندوسکوپیک کماکان همچون گذشته در این عرصه بدرخشند و همپای کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه جراحی قلب وظیفه خود در خدمت رسانی به هموطنان عزیز به بهترین نحو ممکن به انجام رسانند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.