×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
کمیسیون مشترک برجام جمعه کارش را ادامه می‌دهد/ خبر آزادی پول‌های بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان از منابع آگاه منتشر نشده/ اجازه نخواهیم داد که گفتگوها در خصوص برجام فرسایشی شود

کیوسک خبر -سعید خطیب‌زاده در نشست خبری روز دوشنبه (۱۳ اردی‌بهشت‌ماه) خود ضمن تسلیت شهادت امام علی(ع) با اشاره به گاه‌شمار هفته گذشته وزارت خارجه اظهار داشت: دوشنبه هفته گذشته دکتر ظریف یک سفر منطقه‌ای را آغاز کردند که پنجشنبه با بازگشت ایشان به ایران به پایان رسید. وزیر خارجه سفرهایی به عراق سپس عمان و کویت داشتند و در این کشورها که در روزهای دوشنبه چهارشنبه و پنجشنبه انجام شده به ترتیب با مقامات این کشورها درمورد موضوعات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی و جهان اسلام گفت‌وگوهای بسیار خوبی انجام شد.

وی افزود: همچنین تحولات در حوزه خلیج فارس و تاکیدات همیشگی برای همکاری فراگیر در این منطقه محور این سفرها بود. این سفر منطقه‌ای بسیار موفقی بود که دکتر ظریف به صورت فشرده در این چند کشور داشتند.

وی ادامه داد: هفته گذشته کمیسیون فصلی برجام ادامه نشست خودش را داشت که شنبه این هفته به پایان رسید و این دوره شنبه‌شب هیئت ایرانی برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌ها بازگشتند؛ آقای عراقچی و هیئت مذاکره کننده ایرانی هم به ایران برگشتند و در حال رایزنی‌ها در پایتخت هستند. همچنین چهارشنبه هفته گذشته بنده سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل کمیته اطلاعات در خصوص انحصار فضای مجازی و اینترنت توسط ایالات متحده در برخی کشورها و آزارهای ضد اطلاعاتی که برخی بر علیه برخی کشورها است، انجام دادم این هفته نیز کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه کار خودش مجددا از سر می‌گیرد.

خطیب زاده درباره آزاد سازی پول‌های ایران توسط ایالات متحده اظهار داشت: در حوزه برجام یا موضوعات مرتبط با این موضوع پیگیری‌هایی انجام شده و همچنان در دست پیگیری است. این گزارش‌ها از منابع آگاه منتشر نشده و همانطور که قبلا هم در خصوص آزادی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در خارج نیز گفته‌ایم، همه اینها در یک جا باید آزاد شوند.

وی درباره تبادلات زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: مساله زندانی‌ها همواره در دستورکار ایران بوده و جدای از گفت‌وگوها و مسائلی که در برجام دنبال می‌شود همیشه طرح‌ها و ایده‌هایی طرح شده است این گزارش‌ها از منابع آگاه تایید نمی‌شود.

وی در واکنش به نظر مثبت سعودی‌ها به مذاکره با ایران در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک شاهد برقراری روابط دو کشور باشیم، گفت: تغییر لحن و تغییر گفتمان قطعاً به کاهش تنش‌ها کمک زیادی خواهد کرد تا موقعی که تغییر رفتار منطقی نشود، عملی جدی نخواهد داشت. ما همواره آمادگی گفت‌وگوها در هر سطح و در هر شکل با همسایگان خودمان از جمله عربستان هستیم. اما ما فکر می‌کنیم که منطقه ملت‌های دو کشور نتیجه و ثمره چنین گفت‌وگوهایی را خواهند دید که صلح و ثبات و امنیت و پیشرفت و آرامش بیشتر خواهد بود. تردید دارم که در دوطرف نسبت به این موضوع شکی وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص روند مذاکرات وین با بیان اینکه وزارت امور خارجه ماموریت محور است و بر اساس مأموریت و مسیری که نهادهای بالادستی تعریف می‌کنند حرکت می‌کند، گفت: در وین نیز در همین چارچوب حرکت می‌کنیم؛ هر سه کارگروه، کارهای جدی انجام دادند و دو متن به صورت اولیه هم در قسمت هسته‌ای و هم رفع تحریم‌ها داریم. وقتی متون به مرحله نگارش می‌رسد یک مقداری دقت می‌خواهد و براساس دقت جلو می‌رویم. تعجیلی نداریم و البته اجازه نخواهیم داد که گفتگوها و در چارچوب برجام فرسایشی شود.

وی درباره اظهار‌نظرهای مقام‌های انگلیسی‌ پیرامون مباحث حقوقی آزادی نازنین زاغری، گفت: گفت‌وگوهای حقوقی بین ایران و انگلیس در این باره در جریان نیست؛ بلکه قوه قضاییه باید در مورد پرونده و موضوع اظهارنظر کند. دولت انگلیس در موضوعات مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما هم پاسخ‌های شفاف و روشن را داده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه رئیس جمهور آمریکا در دیدار با رئیس موساد گفته «واشنگتن تا بازگشت به برجام راه درازی در پیش رو دارد»، با بیان اینکه درباره اظهارات نقل شده و آنچه در ملاقات‌ها عنوان می‌شود اظهار نظر نمی‌کنم،‌ تاکید کرد: سیاست قطعی ایران بازگشت همه جانبه ایالات متحده به کلیه تعهداتش ذیل قطعنامه‌ ۲۲۳۱، با دقت و کلمه به کلمه است. نه عجله داریم و نه در بازی فرسایشی وارد می‌شویم. همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند برای ما مهم این است که بازگشت یک‌جا، قطعی و قابل راستی‌آزمایی باشد.

وی افزود: قطعاً آنچه که تدوین می‌شود و قدم‌ها و اقداماتی که برای ایالات متحده نگاشته می‌شود باید با دقت باشد، لذا هر موقع متنی به مرحله نگارش میرسد مقداری با دقت بیشتری عمل می‌شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه درباره پیگیری‌ وضعیت رفتار مرزبانی ترکیه با دو شهروند ایرانی، با بیان اینکه در لحظات اولیه که این موضوع را دریافت کردیم، در تهران و آنکارا مورد پیگیری قرار گرفت، گفت: حقوق شهروندان ما و شرایط آنها از مهمترین نکاتی است که دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی ابعادش با جدیت پیگیری کرده است.

وی ادامه داد: با دوستانمان در آنکارا در ارتباط هستیم و سفارت ترکیه در تهران هم گفت‌وگوهایی را با وزارت امور خارجه داشته‌اند. مرزبانان ما همچنین در ارتباط هستند و این موضوع میان ایران و ترکیه در دست پیگیری است.

خطیب زاده با اشاره به تحولات افغانستان گفت:‌ تحولات افغانستان را با دقت پیگیری می‌کنیم، با طرف‌های دیگر، کنشگران دیگر منطقه‌ای در حال رایزنی در مورد تحولات افغانستان و آنچه که در این کشور در حال روی دادن است، هستیم. تحولات ما را نگران کرده و به خاطر صلح و ثبات و آینده افغانستان تمامی مساعی خود به کار برده و باز هم به کار می‌بریم.

خطیب زاده با تاکید بر روابط نزدیک ایران با دولت مرکزی افغانستان و همچنین گروه‌های مختلف افغانستانی گفت: هم با دولت افغانستان در ارتباط هستیم و به گروه‌های دیگر اعلام کردیم گفت‌وگوهای طالبان با دولت را می‌توانیم تسهیل کنیم. امیدواریم شرایط آتی همراه با ثبات باشد.

وی درباره حضور احتمالی ایران در اجلاس استانبول که درباره افغانستان برگزار می‌شود بیان کرد: حضور در اجلاس استانبول موضوعی است که در آینده درباره آن اظهارنظر خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بدهی های انگلیس به ایران، تاکید کرد: بدهی دولت انگلیس به ایران یک بدهی چند دهه‌ای است که متاسفانه به دلایلی واهی همچنان پرداخت نشده است. البته بخش کوچکی از این بدهی تعیین تکلیف شده که با توافق طرفین به خاطر عدم امکان حضور وکلا به خاطر شرایط کرونایی پرداخت نشده است. دولت انگلیس باید تعهدات خودش را انجام دهد. همچنین مبالغ یا منابع ایران ژچه آنهایی که در کره جنوبی، ژاپن یا در کشورهای دیگر حتماً باید در جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

خطیب زاده در ادامه درباره رفع تحریم‌ها با بیان اینکه ایالات متحده ۴۲ سال است که ایران را تحریم کرده،‌ گفت: تمامی تحریم‌ها باید برداشته شود. طرفین موفق شدند به فهم مشترکی در بسیاری از حوزه‌ها برسند و در حوزه تحریم اشخاص و لیست‌های تعیین شده قبلی آمریکا از اشخاص، اختلاف نظرات جدی وجود دارد و باید در همان مسیر به گفتگوها در چارچوب کمیسیون مشترک برجام ادامه دهیم. آن چه می‌گوییم هم بر مبنای برجام و هم انتفاع حقوقی ایران از برجام است.

وی درباره اهداف و دستاورد سفر منطقه‌ای ظریف اظهار داشت: این سفرها در چارچوب «دیپلماسی رمضان» صورت گرفت و با هر کدام از سران این کشورها هم موضوعات دوجانبه‌ و متعددی داریم. موضوعات منطقه‌ای در این سفر تمرکز ویژه‌ای داشت و ترتیبات فراگیر منطقه در حوزه خلیج فارس نیز در مباحث وجود داشت، در قطر که شروع سفر از آنجا بود، ملاقات‌هایی انجام شد و مسائل در سطوح مختلف پیگیری شد.

وی افزود: امیدواریم در ادامه از ماه مبارک رمضان استفاده کنیم و با دیگر کشورها منوط به نهایی شدن آنها نیز رایزنی‌‌هایی داشته باشیم. البته شرایط کرونایی در برخی کشورها مجددا تشدید شده که باید منتظر باشیم و ببینیم چه می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخباری درباره تعیین نماینده‌‌ای از سوی سازمان ملل برای موضوع هسته‌ای ایران، ضمن تکذیب این خبر، اظهار داشت: نمی‌دانم این مسئله از کجا آمده است. بحث هسته ای ایران، موضوعی بین اعضای ۱+۴ است؛ همانطور که موضوعات منطقه‌ای به کشورهای فرامنطقه‌ای مربوط نمی‌شود، موضوع هسته ای نیز صرفاً مربوط به همین کشورها است.

وی درمورد ادعای یکی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه در مذاکرات وین، ایران و آمریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهادها به توافق رسیده‌اند، اما تحریم شرکت‌ها در ازای انجام تعهدات هسته‌ای ایران رفع خواهد شد، گفت: گزارش‌های پراکنده رسانه‌ها مورد تحلیل شما قرار نگیرد. موضع جمهوری اسلامی این است که تمامی تحریم‌ها باید لغو شود.

خطیب زاده درباره اینکه آیا ایران بدون راستی آزمایی تعهدات را خواهد پذیرفت گفت: بر اساس توافقاتی که تا امروز انجام شده، باید تمامی تحریم‌های عمومی بخش شرکت‌ها مالی به صورت یک‌جا رفع شوند.

وی با بیان اینکه اختلافاتی درباره برخی افراد و اشخاص است که آنها موضوع اختلاف هستند، اظهار داشت: در خصوص لغو تحریم نیز یک بار گفتم بار دیگر نیز می‌گویم، آنچه که در برجام نوشته شده، ملاک عمل ما خواهد بود و با سیاست داخلی ایالات متحده کاری نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فکر نمی‌کنیم ایالات متحده نیز انتظار داشته باشد کسی به فرآیندهای داخلی آن‌ها کار داشته باشد، گفت: قطعاً تمام تعهدات ایالات متحده را دولت آمریکا باید اجرایی کند اما اینکه چگونه اجرایی خواهند کرد به خود آن کشور برمی گردد. آمریکا ثابت کرده می‌تواند به هیچ معاهده و تعهدی در دوران ترامپ مثل موشک‌های میان برد و آب و هوای پاریس پایبند نباشد و از آنها خارج شود. برای ما اجرای تعهدات قابل راستی آزمایی شدن مهم است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه درباره نمایشی بود رفع تحریم‌ها در آستانه انتخابات و تضمین لغو تحریم‌ها، با تاکید بر اینکه اساسا گفت‌گوهای ما براساس اعتماد به طرف مقابل نیست و برجام نیز براساس بی‌اعتمادی زیاد دو طرف این گونه نوشته شده است، خاطر نشان کرد که ارتباط دادن این مسائل به انتخابات مسیر انحرافی است. مهم آن است که تحریم‌ها عینا و قطعا از سر ملت ایران برداشته شود و اگر رفع تحریم‌ها یک ساعت زودتر قابل انجام است، نباید در این کار تعلل کرد. این مسائل چیزی نیست که به مجریان ارتباطی داشته باشد؛ مجریان از جمله وزارت امور خارجه ماموریت‌محور هستند و براساس ماموریت جلو می‌روند.

وی تصریح کرد: آنچه در برجام نوشته شده، باید کاملا اجرایی شود. در این صورت ما نیز اقدامات کاهشی خود را متوقف خواهیم کرد

خطیب‌زاده درباره اینکه گفته می‌شود در وین تنها تحریم‌‌های دوره ترامپ و نه همه تحریم‌ها برداشته می‌شود، اظهار داشت: موضع وزارت امور خارجه موضع نظام است. موضع نظام رفع تمامی تحریم‌هایی است که در دوران رئیس جمهور قبلی آمریکا و برخلاف برجام اعمال شده است. باید تمامی تعهدات طرفین در برجام عینا اجرایی شود و موانع، ابتدا از سوی آمریکا برداشته و راستی‌آزمایی شود. آنگاه ایران به تعهداتش عمل می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آسیب‌هایی که خروج آمریکا از برجام به ایران زده است، با بیان اینکه در حال تمرکز درمورد چگونگی بازگشت آمریکا به همه تعهداتش هستیم و قطعا موضوعات بسیار زیادی در کمیسیون در صورت بازگشت آمریکا به برجام وجود خواهد داشت که خسارات هم قطعا یکی از آنها خواهد بود.

وی درباره سفر وزیر خارجه ایران به عراق و بحث پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور تاکید کرد: بر عدد و ارقام گفته شده زیاد پافشاری نکنید، آن‌چه صحبت می‌کنیم دسترسی ایران به همه منابع خودش است که در چارچوب برجام حتما باید اتفاق بیفتد سفر ظریف به عراق نیز در چارچوب سفرهای منطقه‌ای بود؛ پیام این سفر نیز این بود که که همسایگان همیشه اولویت ایران هستند. منطقه برای ایران اولویت اصلی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.