×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بیمه ملت با مدیرعاملی علیرضا یزدان دوست در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۶۳ درصدی سود خالص مواجه شده و این سوال مطرح است که چه رازی در پشت اعداد و ارقام صورت‌های مالی نماد «ملت» نهفته است و چه عاملی باعث شده تا سود عملیاتی شرکت در ۶ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲۲ درصد قد بکشد؟

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بیمه ملت، این سایت خبری با تحلیل کارنامه ترم نخست سال ۱۴۰۲ علیرضا یزدان دوست در بیمه ملت با سرمایه ثبت شده ۳۰ هزار و ۶۵۷ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریالی تلاش می‌کند رمز شناسایی بالغ بر یک هزار و ۹۸۲ میلیارد و ۹۲۴ میلیون ریالی این بیمه‌گر در نیمه ابتدایی سال جاری را کشف و بر ملا سازد.

بررسی‌های دنیای بیمه نشان می‌دهد که شرکت بیمه ملت در نیمه نخست سال گذشته بالغ بر ۵۴۵ میلیارد و ۸۷۸ میلیون ریال سود شناسایی کرده بود و یزدان دوست در حالی سکان هدایت شرکت یادشده را در ۲۰ شهریور پارسال عهده‌دار شد که در همان ابتدا افزایش حداکثری رضایت بیمه‌گذاران با اصلاحات از پیش برنامه‌ریزی شده را هدف‌گذاری کرده بود و به همین سبب سیاست جذب پرتفوی پرریسک به ویژه در حوزه درمان را اجرا کرد و حتی از تمدید قرارداد با برخی بیمه‌گذاران قبلی هم دست کشید.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اما به تدریج آثار این تغییر ریل در بیمه ملت نمایان شد و این شرکت در پایان سال موفق شد تا سود خالص ۲ هزار و ۱۲۱ میلیارد و ۸۶۷ میلیون ریالی را به ثبت برساند و این تازه آغاز یک راه به شمار می‌رفت. با شروع سال ۱۴۰۲ ناظران و تحلیل‌گران عملکرد یزدان دوست را زیر نظر داشتند و با پایان فصل بهار آشکار شد که بیمه ملت در ۳ ماه نخست سال موفق شده تا سود خود را ۴۴۲ درصد افزایش دهد و به ۷۷۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون ریال برساند یعنی به ازای هر سهم ۲۵ ریال سود بسازد؛ به بیان شفاف‌تر ۴۰۰ درصد بیشتر از بهار سال ۱۴۰۱!

حالا که سال ۱۴۰۲ از نیمه عبور کرده، عیان شده بیمه ملت موفق شده در ۶ ماهه ابتدای امسال بالغ بر یک هزار و ۹۸۲ میلیارد و ۹۲۴ میلیون ریال سود خالص را ثبت کند؛ یعنی نزدیک به کل سود خالص سال گذشته و به این ترتیب به ازای هر سهم ۶۵ ریال سود بسازد که ۵۷ ریال این سود، عملیاتی است.

کشف یک معما
هدف بیمه ملت از رقابت، از قبل شفاف اعلام شده و این بیمه‌گر در سال ۱۴۰۲ در بازار، دنبال توسعه پرتفوی بیمه‌ای مناسب و دستیابی به رشد بیشتر نسبت به سال ۱۴۰۱ بود. حق بیمه تولیدی این شرکت در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۱ هزار و ۸۸۷ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال برآورد شده و در ۶ ماهه ابتدای امسال بیمه ملت موفق به فروش ۲۱ هزار و ۴۶۰ میلیارد و ۲۱۷ میلیون ریال شده و پیش‌بینی این است که در نیمه دوم ۱۴۰۲ هم بالغ بر ۱۹ هزار و ۸۷۶ میلیارد و ۸۱۸ میلیون ریال درآمد از محل حق بیمه داشته باشد. هرچند که به نظر می‌رسد میزان فروش از این رقم هم فراتر برود.

یک راز جهش سود در خانواده بیمه ملت که برای سهامداران هم جذاب است، رشد ۷۸ درصدی حق بیمه صادره در نیمه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. آنهم در شرایطی که این میزان رشد با تعدیل هوشمندانه در سبد بیمه‌گری شرکت رخ داده که نتیجه آن را می‌توان در کاهش محسوس هزینه خسارت بیمه ملت رصد کرد.

به گونه‌ای که این بیمه‌گر با بالاترین سطح توانگری در ۶ ماه ابتدای امسال بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۳۰ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال خسارت پرداخت کرده که نسبت به ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ میزان خسارت پرداخت شده تنها ۲۱ درصد رشد کرده است. رشد ۷۸ درصدی فروش بیمه ملت در کنار رشد ۲۱ درصدی خسارت پرداخت شده اثر خود را در نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی این شرکت نشان می‌دهد به نحوی که نسبت خسارت از ۷۱ درصد در پایان شهریور سال گذشته با ۲۲ واحد درصد کاهش به ۴۹ درصد در پایان شهریور امسال رسیده است.

خارج کردن بیمه‌گذاران بزرگ در رشته درمان از سبد بیمه ملت هم یک رمز دیگر از معمای سودسازی بیمه ملت را آشکار می‌سازد به گونه‌ای که با اصلاح پرتفوی صورت گرفته و انتخاب بیمه‌گذاران کم‌ریسک باعث شده تا سهم بیمه درمان از کل خسارت پرداختی این شرکت در نیمه نخست امسال با ۱۳ واحد درصد کاهش نسبت به نیمه نخست سال گذشته به ۳۵ درصد برسد.

نتیجه اینکه درآمد بیمه ملت از محل حق بیمه ناخالص در پایان شهریور امسال به ۱۷ هزار و ۶۵۳ میلیارد و ۸۲۳ میلیون ریال و سهم نگهداری نماد ملت به ۱۴ هزار و ۳۴۱ میلیارد و ۸ میلیون ریال رسیده و درآمدهای بیمه‌ای شرکت هم با ۵۰ درصد رشد نسبت به پایان شهریور سال گذشته به ۱۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد و ۸۰۷ میلیون ریال افزایش یافته است.

نکته مهم اینجاست که در سبد بیمه ملت، از سهم درمان نه تنها کاسته نشده بلکه حق بیمه تولیدشده این رشته در پایان شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹۰ درصد رشد کرده، همچنان که فروش بیمه آتش‌سوزی ۱۶۲ درصد، بیمه مهندسی ۱۳۸ درصد و بیمه بدنه خودرو ۸۹ درصد رشد کرده است. به این ترتیب عبور از بیمه‌گری مستقیم و بیمه‌گذارانی با ریسک بالا و تکیه بر توان و تخصص شبکه نمایندگان و البته قراردادهای بزرگ با مشتریان کم ریسک‌تر باعث شده که فروش بیمه ملت ۷۸ درصد رشد کند و سود خالص ترم نخست سال ۱۴۰۲ این شرکت ۲۶۳ درصد قد بکشد. با ادامه این روند به نظر می‌رسد که سهامداران بیمه ملت در پایان سال سود خوبی را شاهد باشند.

منبع: دنیای بیمه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.