×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کاهش ۷ درصدی اهدای خون در دوران کرونا

بشیر حاجی بیگی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در هشت ماهه امسال بیشترین میزان خون اهدایی در کشور مربوط به استان‌های تهران با ۱۵ درصد، فارس با هشت درصد و خراسان رضوی هفت درصد بود و بیشترین میزان رشد در این هشت ماه در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، فارس، گلستان و هرمزگان بود.
وی با اشاره به رشد یک درصدی اهدای خون بانوان در هشت ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ در کشور گفت: بیشترین میزان شاخص اهدای خون بانوان در کشور مربوط به استان‌های لرستان، کردستان و خراسان جنوبی هشت درصد است.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: میانگین شاخص اهدای خون بانوان در کشور طی هشت ماهه سال ۹۹، برابر با ۵.۲ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ یک درصد افزایش نشان می‌دهد.
حاجی بیگی ادامه داد: در هشت ماهه امسال یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۲۱۳ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۸۴۶ واحد خون اهدا شده است.
وی گفت: همچنین طی این مدت دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور توزیع شده است.
مردم به تدریج برای اهدای خون مراجعه کنند
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اگر چه بعد از شیوع ویروس کرونا با کاهش آمار مراجعه کنندگان برای اهدای خون مواجه بویم، اما با استقبال خوبی که از سوی داوطبان اهدای خون انجام شد در حال حاضر سطح ذخیره خون در کشورخوب است، اما از آنجایی که نیاز به خون همیشگی است، بهترین جا برای ذخیره خون رگ های اهدا کنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجامی شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری کننده انتقال خون و نجات دهنه بیماران باشند.
حاجی بیگی افزود: در مراکز اهدای خون همه پروتکل های بهداشتی با حفظ فواصل اجتماعی و همچنین تکریم ارباب رجوع در این مراکز رعایت می شود و به منظور اینکه اهدا کنندگان کمتر معطل خواهند شد، و از طریق سامانه nobatdehi.ibto.ir می توانند وقت بگیرند وسپس به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
وی با اشاره به فرارسیدن فصل زمستان و سرما گفت: همه مراکز انتقال خون سراسر کشور با توجه به درخواست های فراوان از اهدای خون در حال برنامه‌ریزی برای نوبت دهی اهدای خون به مردم و به صورت منظم و مرتب و با فواصل تعیین شده هستند. باید توجه کرد که به هیچ وجه در مراکز اهدای خون کیفیت، فدای کمیت نمی شود  و هچنین با توجه به درخواست برای اعزام تیم های سیار انتقال خون و استقرار این تیم های خونگیری در مراکزی که مردم از ما می‌خواهند، در حال نوبت دهی با فواصل مرتب هستیم تا بتوانیم جوابگوی این افراد نیز باشیم.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.
شاخص اهدای خون در کشور ۲۵نفر است
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر شاخص اهدای خون در کشور ۲۵ نفر به ازای یک هزار نفر جمعیت است.
مطابق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برای هر هزار نفر جمعیت در هر کشور ۲۰ اهداکننده مورد نیاز است تا نیازهای اساسی به انتقال خون تامین شود که این نیاز نیز بستگی به عرضه و تقاضا در کشورها دارد، تقاضا برای خون در کشورهای با درآمد بالا بیشتر به دلیل جراحات و بیماری‌های قلبی است.
حاجی بیگی ادامه داد: در ایران میانگین شاخص اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در ادارات کل انتقال خون کشور در سال ۹۸ نزدیک به ۲۵ بود و این در حالی است که در بعضی از استان‌های  این شاخص بسیار بالاتر از میانگین کشوری است، در استان سمنان شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت ۴۰ نفراست که بسیار بالاتر از میانگین کشوری است، این عدد در استان های  مازندران ۳۸، یزد ۳۲، گیلان ۳۱، فارس ۳۰، هرمزگان ۲۹ نفر است.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.