×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میرهای کرونایی در کشور

به گزارش کیوسک خبر، سیما سادات لاری، گفت: تعداد موارد بستری به علت کرونا در کشور نسبت به هفته قبل‌تر کاهش ۲۵ درصدی داشته و همچنین شاهد کاهش ۲۴.۲ درصدی در موارد مرگ و میر و کاهش ۲۶ درصدی در بیماران مثبت سرپایی نسبت به هفته قبل‌تر بودیم. وی درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بیان کرد: در هفته گذشته شاهد تداوم روند کاهشی در تعداد موارد مثبت بستری به علت کرونا، تعداد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری و موارد سرپایی مثبت کووید ۱۹ در سطح کشور بودیم. لاری ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت، استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان و کهگیلویه و بویر احمد دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت و استان‌های البرز، مرکزی، همدان و آذربایجان شرقی بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را داشته‌اند. وی گفت: آخرین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۶۷ درصد گزارش شده است. استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند و میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در استان‌های یزد، سمنان و زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در برخی از مناطق جنوبی کشور، جهش‌های مربوط به ویروس آفریقای جنوبی و هندی گزارش شده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی در جهت توقف روند کاهشی بیماری و شروع پیک جدید و سهمگین‌تر از قبلی در کشور باشد. پای بندی و تقویت عمل به توصیه‌های بهداشتی همچنان به عنوان مهم‌ترین اصل مبارزه با بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شود. در همین خصوص علیرضا زالی نیز اظهار کرد: مجموع بیماران جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته دچار تغییر شده است و مجددا این تعداد به یک هزار ۴۴ نفر افزایش یافت. وی که در حاشیه مراسم آیین امضای تفاهم نامه تامین مالی ساخت ۳ هزار واحد مسکونی ویژه دانشگاهیان علوم پزشکی شهید بهشتی سخن می گفت ادامه داد: از این تعداد ۱۷۷ بیمار در بخش های ویژه بستری شدند. زالی بیان کرد: اگر در ۴۸ ساعت آینده با همین روند، این عددها تکرار شود، ممکن است تهران شرایط متفاوتی را تجربه کند. وی افزود: اما اگر فقط این آمار مختص به ۲۴ ساعت گذشته باشد و در روزهای آینده تکرار نشود، نشان می‌دهد که شاهد تنها یک نوسان بودیم. زالی گفت: معمولا در تهران بعد از خیزهای بیماری، مدت ها حرکت سینوسی را تجربه می‌کنیم تا به افول اصلی بیماری برسیم. وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد بیماران بستری در استان تهران بیش از ۵ هزار و ۳۶۱ بیمار است که از این تعداد یک هزار ۵۶۳ بیمار در بخش های ویژه هستند. زالی بیان کرد: از این تعداد ۳۵۰ نفر بیمارانی هستند که به دستگاه تهویه مکانیکی متصل هستند و شرایط بدحال تری دارند. وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته، یک هزار ۲۲ بیمار کرونایی ترخیص شدند که نسبت به روزهای قبل رشد داتشه است. فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: تعداد بیماران اورژانسی نیز ۱۰۸ بیمار هستند که نسبت به تعداد ۱۲۳ بیمار در ۲۴ ساعت قبل با کاهش روبرو بوده است. زالی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته در تهران تعداد مراجعان سرپایی بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ بیمار بوده که ۶ هزار و ۱۰۰ نفر از این افراد به بخش های درمان و مابقی نیز به مراکز بهداشتی مراجعه کردند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه اعلام کرد: با فوت ۲۱۶ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۸ هزار و ۵۹۷ نفر رسید.
اعمال سختگیری شدید برای بستن جاده‌ها در نیمه دوم خرداد
«علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی کرونا، با اشاره به وضعیت پروتکل‌ها برای روز انتخابات، بیان کرد: خوشبختانه پروتکل بهداشتی انتخابات تدوین شده و اقدامات متعددی در این زمینه انجام خواهد شد، هدف این است که همزمان با برگزاری با شکوه انتخابات، کاری کنیم که مردم با خیال راحت در انتخابات شرکت کنند. وی ادامه داد: زیرا اگر مردم بترسند و نگران این باشند که شرکت در انتخابات برای آنان خطر ابتلا به بیماری دارد، ممکن است مشارکت کم شود، یکی از اقداماتی که احتمالا روز دوشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا مطرح و تصویب می‌شود، این است که در تعطیلات نیمه خرداد به مناسبت ارتحال حضرت امام، ترددهای جاده‌ای ممنوع شود و این سختگیری‌ها به شدت اعمال شود. رئیسی افزود: همه‌ اینها به این دلیل است که بیماری در کشور اوج نگیرد و با نزدیک شدن به انتخابات با شیوع بالایی همراه نباشیم و اقدام دیگر این است که وزارت کشور و فرمانداری‌ها بتوانند در سراسر کشور با استعلام از وزارت بهداشت افراد مبتلا به بیماری کووید۱۹ را شناسایی کنند تا این افراد از آمدن به سر صندوق‌های رأی منع شوند. وی گفت: برای اینکه این افراد از حق رأی دادن محروم نشوند یا برای آنان صندوق سیار ارسال شود یا صندوق‌های جداگانه‌ای برای آنان در نظر گرفته شود که وزارت بهداشت با ارسال صندوق سیار موافق است. رئیسی افزود همچنین قرار است اپلیکیشن حوزه یاب طراحی و به مردم معرفی شود و مردم بتوانند با استفاده از آن خلوت‌ترین حوزه انتخابی را پیدا کنند و با خیال راحت به حوزه‌های خلوت برای رأی دادن در روز انتخابات اقدام کنند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، رئیسی گفت: همچنین قرار است حوزه‌های رأی گیری به نحوی طراحی شود که صف‌ها در فضای باز و بیرون از محل صندوق باشد و مردم با فاصله و محل‌های خط کشی شده در صف باشند و به نوبت یکی یکی وارد حوزه شوند و رأی بدهند، توجه داشته باشید که ویروس کرونا به هیچ وجه ضعیف نشده و از بین نرفته است و خطر افزایش و اوج مجدد اپیدمی کرونا همچنان وجود دارد، بنابراین از همه مردم می‌خواهیم همچنان اصول و پروتکل های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.