×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو گفت: روحیه جهادی از نگاه پدافندی یعنی به جای بزرگنمایی مشکلات، با فکر و کار علمی و منطقی از موانع عبور کردن، فراموش نکردن جهت، اشتیاق در کار، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، فراموش نکردن آرمان‌ها و در نهایت رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در هر پست و جایگاهی که هستیم، این کار جهادی است و به نظر بنده کار پدافندی عجین با روحیه جهادی است.

به گزارش کیوسک خبر ب نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، علی اصغر جوکاریان دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو در گفت‌وگویی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل عنوان کرد: مبارزه صرفاً در عرصه نظامی نیست، در تمامی عرصه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره، همیشه برای رسیدن به اهداف راهبردی و کلان به شکل غیرنظامی در مبارزه هستیم، مبارزه با کم‌کاری و یأس، مبارزه با خودخواهی و منفعت طلبی، مبارزه با تکبر و حسادت و .. لذا داشتن روحیه جهادی لازمه موفقیت در هر کاری خصوصا کارهای مرتبط با پدافند غیرعامل است.

وی با بیان اینکه وزارت صمت و به تبع آن ایمیدرو و ایمپاسکو در راهبرد‌های سازمان پدافند غیرعامل یا دارای مسئولیت مستقیم هستند و یا به عنوان دستگاه‌های مشارکت کننده و حمایت کننده ایفای نقش می‌کنند، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر شاهد این هستیم که اهمیت نقش و کارکرد پدافند غیرعامل در بین همکاران عزیز در ستاد و واحدها نهادینه شده و همکاران شرکت، پدافند غیرعامل را به عنوان یک موضوع اصلی و همیشگی پذیرفته‌اند و این پذیرش به لطف اطلاع رسانی عمومی توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور و متناظرهای آن در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها، استان‌ها و شهرها روند رو به رشدی دارد و هدف این است که صرفنظر از شرایط، پدافند غیرعامل در اذهان آحاد جامعه در همه مراحل پذیرش داشته باشد و این همان نهادینه شدن است.

جوکاریان درباره اقدامات سال گذشته ایمپاسکو در راستای نهادینه سازی فرهنگ پدافند غیرعامل و اشراف کمیته‌های پدافند زیرمجموعه ایمپاسکو توضیح داد: با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور اسناد راهبردی پدافند غیرعامل کشور در حوزه‌های سایبری، پرتوی، زیستی، شیمیایی، الکترونیک، منابع و ذخایر ژنتیک، حوزه فضایی کشور و حوزه شهری، نظام‌های عملیاتی، دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و مبانی استنادی تحت عنوان مجموعه مصوبات کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور برای تمامی مجموعه‌ها ارسال شد و بازخورد آن در برنامه‌های مجموعه‌ها کاملا نمود داشت که اقدامات زیرمجموعه‌ها در حوزه پدافند غیرعامل جای تقدیر دارد و امسال هم این روند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده است هر ملتی که آماده دفاع از خود نباشد و به فکر دفاع از خودش نباشد زنده نیست، این دفاع خصوصا در جنگ به اصطلاح بی قاعده، نامنظم و غیرمستقیم که اخیرا با هدف اثرگذاری بر مردم و به دست آوردن مشروعیت در بین مردم ایجاد شده نمود بیشتری دارد و لازم است این آمادگی، همیشگی باشد و منوط به زمان خاصی نیست.

جنگ اقتصادی دشمن
دبیر کمیته پدافند غیرعامل در مورد جنگ اقتصادی در کشور بیان کرد: تحریم تنها یکی از مولفه‌های جنگ اقتصادی است که سالها دشمنان به ملت بزرگ و مقاوم ایران تحمیل کرده‌اند. هدف اصلی آنها تضعیف نظام سیاسی و اجتماعی و نظامی است که برای مقابله با آن باید به توانمندی‌های درون کشور اتکا کرد و از نخبگان عرصه علم و فناوری بهره گرفت وگرنه دل بستن صرف به بیرون کشور نتیجه بخش نخواهد بود. البته استفاده از توانمندی داخلی نقض کننده فناوری روز دنیا وکسب و بهره برداری از آن، نیست.

وی درباره نقش و تفکر بسیج در پدافند غیرعامل توضیح داد: بسیج مستضعفین با سازماندهی نیروهای مردمی و استفاده از توان مردم در زمینه‌های آموزش مردمی، امدادرسانی به مصدومین، اسکان آسیب دیدگان و تامین مایحتاج مردم در مواقع بحرانی نقش بسیار مهمی دارد و یکی از بازوان اصلی اجرای دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل در کشور است.

جوکاریان افزود: فرهنگ و تفکر بسیجی در واقع چیزی جز ولایت مداری، عدالت خواهی، ظلم ستیزی و شهادت طلبی نیست که این روحیه و تفکر بسیجی در بحران‌ها کارآمد بوده و نمی‌توان منکر نقش بسیج در تمام بحران‌های کشور شد.

اهمیت پدافند سایبری
دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو تاکید کرد: جنگ اصلی در فضای سایبری سال‌هاست شروع شده و ابزار تهاجم آن یک سلاح سایبری است که خطرات آن حتی ممکن است تا سطح امنیت ملی یک کشور پیشروی کند.

وی ادامه داد: رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت و فضای مجازی یکی از مهمترین ابزار نفوذ و ایجاد اختلال در جامعه است که در راستای مقابله با این تهدیدات سایبری در سطح ایمپاسکو اقدامات خوبی صورت گرفته که بخشی از آیین نامه صیانت و حفاظت از اطلاعات اسناد و مدارک پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.

جوکاریان توضیح داد: در جهت کاهش آسیب پذیری های سایبری، جلوگیری از غافلگیری سایبری، اتکا به توان داخلی محصولات بومی و عدم اعتماد به سامانه‌ها و خدمات خارجی، تمرکز بر اولویت پیشگیرانه و حفاظت و صیانت از دارایی‌های شرکت، گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی افزود: خوشبختانه با لطف خدا و پیشگیری‌ها و پیش بینی‌های به موقع و تصمیمات عقلایی تیم مدیریتی و با همکاری همه ارکان ایمپاسکو در سال گذشته، در شرکت با شرایط غیرقابل کنترل و ناگهانی ناشی از حوادث طبیعی یا انسانی که باعث ایجاد مشقت و سختی به مجموعه و پرسنل شود و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات ضروری فوری و فوق العاده داشته باشد روبرو نشدیم که این در راستای تحقق اهداف پدافند غیرعامل نکته قابل ذکری است.

اهمیت آرامش بخشی و اقناع افکار عمومی
دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو درباره اطلاع رسانی، توجیه و اقناع افکار عمومی، اطمینان بخشی به مردم، آرامش بخشی نسبت به تهدیدها و آسیب‌ها توضیح داد: با استفاده از ابزار رسانه می‌توان اطمینان مردم را افزایش داد و اعتماد ملی را ارتقاء بخشید و در واقع با این کارها آرامش بخشی عمومی را می‌توان افزایش داد.

جوکاریان ادامه داد: سیاست تداوم تولید و سرلوحه قرار دادن شعار سال رهبر عزیز انقلاب در محیطی عاری از اضطراب و محیطی ایمن و آرام و توجه عملی به درخواست‌های کارکنان خدوم در ایمپاسکو و توابع نیز در دستور کار مدیریت ارشد شرکت قرار داشته و به عنوان یک کار پدافندی در ایمپاسکو قابل تقدیر است.

وی درباره برنامه‌های در دست اقدام به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در سال جاری گفت: امسال دستورالعمل نکوداشت هفته برای تمامی کمیته‌های زیر مجموعه ارسال شده و کمیته پدافند شرکت‌ها و مجتمع‌های زیرمجموعه در حوزه‌های تخصصی پدافند سایبری، پدافند زیستی، پدافند شهری، تهدیدات نوظهور و حفاظت از زیرساخت‌ها و جنگ ترکیبی میزبان برنامه‌های آموزشی برای کلیه کمیته‌های پدافند غیرعامل ایمپاسکو هستند.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو افزود: این برنامه‌ها به صورت غیرحضوری و ویدیوکنفرانسی برگزار می‌شود و کمیته پدافند غیرعامل مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی، مجتمع سرب و روی مهدی آباد، شرکت زغالسنگ البرز مرکزی شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی زرشوران مجتمع انگوران، مجتمع طلای موته و ستاد ایمپاسکو از سوم لغایت دهم آبان به تبیین موضوعات پدافندی خواهند پرداخت.

جوکاریان در پایان خاطرنشان کرد: هدف اصلی پدافند غیرعامل چیزی جز حفظ جان و مال و اعتقاد مردم عزیز کشور نیست و مصداق این آیه شریفه است که خداوند در قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه ۳۲ می‌فرماید هر کس انسانی را حیات بخشد و از مرگ نجات دهد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است. هدف نهایی دست یافتن به ایرانی امن، مستقل، مقتدر، پیوستگی مردم و حکومت، جامعه متکی بر مردم، متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های دینی ملی، همراه با پاسداری از آزادی‌های مشروع است که ان شا ا.. به یاری خدا و وعده الهی اهداف پدافند غیرعامل محقق خواهد شد و کمیته پدافند غیر عامل ایمپاسکو نیز در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.