×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کارنامه داوری،‌ کاری نو برای بهبود زمان داوری در نشریات

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» زمان داوری مقالات در نشریات علمی، یکی از برجسته‌ترین نگرانی‌های نویسندگان مقالات است. از آنجا که برای داوری مقالات در نشریات داخلی، بیشتر دستمزدی به داور پرداخت نمی‌شود یا بهای بسیار ناچیزی برای آن در نظر گرفته می‌شود، امکان نظارت همه‌جانبه و درخواست سردبیر و مدیران اجرایی نشریه نیز از داوران فراهم نیست. به همین دلیل، دیده می‌شود که فرایند داوری در نشریات داخلی، ماه‌ها و در برخی موارد بیش از یک‌سال به درازا می‌کشد که این مساله افزون بر آنکه روزآمدی اطلاعات ارائه شده در مقاله را خدشه‌دار کرده و به محتوای علمی مقاله آسیب می‌زند، مایه مشکلات فراوانی نیز برای نویسندگان مقاله و بهره‌مندی آنان از امتیازات مقاله می‌شود.
بر این پایه پژوهشنامه بین‌المللی پردازش و مدیریت اطلاعات از سال گذشته دست به کار تولید کارنامه داوری برای داوران نشریه شد. اولین کارنامه داوری در بهار ۱۳۹۹ در دسترس داوران گذارده شد. با این امکان، داوران می‌توانند با دیدن عملکرد خود در مراحل مختلف داوری و آگاهی از رتبه خود نسبت به دیگر داوران نشریه، برای ارتقای این رتبه تلاش کنند. به عبارتی امکان خودارزیابی داوران با دریافت این کارنامه فراهم شده است. دومین کارنامه داوری در خردادماه ۱۴۰۰ تولید و برای داوران فرستاده شد. این کارنامه بیانگر آن است که در سال کنونی میانگین زمان داوری مقالات در پژوهشنامه بین‌المللی پردازش و مدیریت اطلاعات به کمتر از ۲۰ روز رسیده است که این مدت نسبت به سال گذشته بیش از ۲۶ درصد بهبود داشته است.
گفتنی است در سال گذشته ۸۰  داور با این نشریه همکاری داشته‌اند که میانگین زمان داوری ۱۹٫۵ روز است. این زمان برای داوری مرحله اول،‌ دوم، سوم و چهارم و بالاتر به ترتیب برابر با ۲۱٫۹ روز، ۱۶ روز، ۹٫۹ روز و ۳٫۵ روز بوده است.