×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چگونه پس از ” ورزش” کالری اضافی نخوریم؟

کیوسک خبر ـ بی شک انجام تمرینات ورزشی یکی از بهترین توصیه ها برای حفظ سلامتی و کاهش وزن است اما در بسیاری موارد به رغم انجام فعالیت جسمانی شدید، فرد نه تنها وزن کم کرده بلکه دچار چاقی نیز شده است. علت این مسئله ولع غذا خوردن پس از ورزش است که به راحتی نمی توان با آن مقابله کرد.
پژوهش های متعدد علمی نشان می دهد که پس از انجام تمرینات ورزشی سنگین، بدن تمایل پیدا می کند تا کالری را از طریق خوراکی های چرب و شیرین جبران کند. اما مسئله اینجاست که این رویه همه کالری های از دست رفته و اغلب مقدار بیشتری را به بدن بازمی گرداند.
البته باید توجه داشت که مصرف یک میان وعده سبک در این زمان نهی نمی شود اما باید نیازهای غذایی بدن را شناخت. رعایت ترفندهای زیر علاوه بر تحقق هدف کاهش وزن و چربی های بدن، به شما کمک می کند تا به خوبی احساس گرسنگی پس از ورزش را کنترل کنید:
ورزش پیش از وعده های اصلی غذا
اگر پس از ورزش سنگین خیلی گرسنه می شوید، توصیه می شود جلسات تمرین را در زمانی پیش از وعده اصلی غذا برنامه ریزی کنید. در این صورت ولع شما برای ریزه خوری و تنقلات چرب و شیرین نیز برطرف می شود و مقدار کالری بیشتری نسبت به نیاز روزانه دریافت نکرده اید. اگر می توانید چنین برنامه ای داشته باشید، ۳۰ دقیقه پیش از صرف غذا، ورزش را تمام کنید. البته به خاطر داشته باشید مجاز به پرخوری نیستید و حتما اصول برنامه غذایی متعادل را رعایت نمایید.
لذت بردن از ورزش
براساس مطالعه صورت گرفته دانشگاه کُرنل آمریکا، احساس لذت و علاقه طی زمان تمرین ورزشی، تمایل به پرخوری را کاهش می دهد. در واقع، اگر ورزشی را انتخاب کنید که واقعا دوست دارید و از انجام آن لذت می برید، احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت.
در این باره محققان وضعیت دو گروه را بررسی کردند که گروه اول در جلسات تمرین حرفه ای شرکت کرده و گروه دوم پیاده روی تفریحی را به عنوان تمرین جسمانی داشتند. طی وعده غذایی پس از ورزش، ورزشکاران گروه اول ۱۲۴% کالری بیشتری نسبت به افرادی که از پیاده روی خود لذت برده بودند، دریافت کردند. به همین دلیل لذت بردن از ورزش یکی از اولویت های همیشگی در این زمینه خواهد بود.
نوشیدن شیر
شیر و دیگر لبنیات کم چرب خوراکی های بسیار مناسبی برای رفع گرسنگی تا زمان صرف غذا هستند. این گروه از مواد غذایی حاوی پروتئین بوده و به خوبی می توانند قوای تحلیل رفته پس از ورزش را جبران کنند. گرچه شاید عجیب به نظر برسد اما شیر در بهبود توانایی های ورزشکاران نقش دارد و تاثیر بهتری نسبت به نوشیدنی های انرژی زا خواهد داشت.
مصرف میان وعده های کوچک
با اینکه توصیه می شود از ریزه خوری بین وعده های غذایی پرهیز شود اما دو تا سه میان وعده سالم در طول روز راهکار خوبی برای دریافت کالری به خصوص برای افرادی است که تمایل به مصرف زیاد مواد غذایی پس از ورزش دارند.
میان وعده سالم و با کالری مناسب به تنظیم احساس گرسنگی بین وعده های غذا کمک کرده سطح انرژی بدن را بالا برده و متابولیسم را حفظ می کند.
غلو نکردن در مورد کالری از دست رفته
شاید شما هم جز افرادی هستید که پس از هر جلسه تمرین تصور می کنند مقدار خیلی زیادی کالری سوزانده اند و همین مسئله ولع پرخوری را برایشان توجیه می کند. بررسی ها نشان می دهد معمولا افراد دوست دارند مقدار کالری از دست رفته بدن را بیشتر از حد واقعی بدانند و به عبارتی در این باره غلو می کنند. چنین تصوری باعث می شود این افراد سه برابر بیشتر از مقدار کالری از دست رفته را دریافت کنند.
نوشیدن آب پس از ورزش
تامین آب بدن یکی از ضروریات پس از تمرینات ورزشی است تا سطح مایعات بدن در حد تعادل باقی بماند. نوشیدن مایعات فراوان در این زمان مزیت کاهش اشتها را در افرادی که احساس گرسنگی زیادی دارند نیز خواهد داشت. البته در این زمینه نیز نباید افراط کرد زیرا نوشیدن بیش از حد آب نیز قطعا مفید نخواهد بود.
واقعا گرسنه هستید؟!
بسیاری از افراد تنها به این دلیل پس از ورزش غذا می خورند زیرا این توصیه را شنیده اند که غذاخوردن بلافاصله پس از ورزش می تواند به عضله سازی کمک کند. اما در واقع این تصور درستی نیست و بدن را با افزایش کالری دریافتی رویرو کرده که مسلما اضافه وزن را در پی دارد.
پس اگر واقعا پس از ورزش احساس گرسنگی شدید دارید به میان وعده سبک و سالمی تا وعده غذای اصلی اکتفا کنید و اگر چندان تمایلی ندارید هیچ اجباری برای خوردن مواد غذایی به جز وعده اصلی نخواهد بود.

مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع: www.monguidesport.com

برچسب ها : ,