×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کارفرمایان به‌منظور ارسال لیست بیمه باید ابتدا در سامانه سازمان تامین اجتماعی ثبت نام کنند و برای رد کردن لیست بیمه کارکنان شرکت نیز حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد فرصت دارند.

شاید پوشش‌های محدود بیمه تامین اجتماعی برای کارکنان و هم‌چنین سازمان، برخی از کارفرمایان را مجاب به استفاده از بیمه تکمیلی کند. برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه درمان تکمیلی، همچون آسماری خدمات متفاوتی به کارفرمایان و سازمان‌ها عرضه می‌کنند که علاوه‌بر بیمه درمان انفرادی-شرکتی آسماری، بیمه آتش‌سوزی نیز یکی دیگر از این نوع بیمه‌هاست. شرکت بیمه آسماری با سابقه‌ای درخشان، بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال بیمه آتش سوزی ساختمان، بیمه آتش‌سوزی صنعتی و غیرصنعتی با قیمت مناسب، پوشش گسترده و بالاترین سقف پرداخت خسارت هستند.

ماده ۱۴۸ قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹ در خصوص خدمات رفاهی کارگران و کارمندان بیان می‌کند که: «کارفرمایان سازمان‌های مشمول این قانون موظف‌اند براساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند.» همچنین، کارفرمایان موظف هستند که در آخر هر ماه، اقدامات لازم برای ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی را نیز انجام دهند. در این مقاله ما نحوه رد کردن لیست بیمه را به شما کارفرمایان عزیز آموزش می‌دهیم. با مطالعه کلیه مراحل آموزش ارسال لیست بیمه، انجام این فرآیند برای شما آسان‌تر و شفاف‌تر خواهد شد.

ثبت نام در سایت سازمان تامین اجتماعی؛ گام اول برای رد کردن لیست بیمه
سامانه بارگذاری اینترنتی لیست بیمه، به نشانی اینترنتی es.tamin.ir، به‌منظور ارائه خدمات، ثبت و ارسال لیست بیمه، توسط سازمان بیمه تامین اجتماعی، راه‌اندازی شده است. برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، ابتدا باید وارد این سامانه شوید و سپس گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

اگر برای اولین بار با این پرتال کار می‌کنید باید در پرتال ثبت نام کرده و نام کاربری (کدملی) و رمز عبور خود را تعیین کنید. به‌منظور استفاده از سرویس‌های کارفرمایی در سامانه تامین اجتماعی علاوه‌بر ثبت نام در سامانه، باید برای تکمیل فرم تعهدنامه و دریافت کد کارگاهی به این سازمان مراجعه کنید.

ثبت نام در سایت سازمان تامین اجتماعی؛ گام اول برای رد کردن لیست بیمه
کارفرمایان علاوه‌بر بیمه‌های تامین اجتماعی، می‌توانند از انواع خدمات بیمه تکمیلی نیز برای کارکنان سازمان خود استفاده کنند. شرکت بیمه آسماری خدمت متنوعی را به افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها عرضه می‌کند و پوشش‌های مختلفی را نیز برای بهره‌مندی از خدمات بیمه تکمیلی در نظر گرفته است. علاوه‌بر این،‌ امکان خرید انواع بیمه ماشین، هم‌چون بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو نیز از شرکت آسماری وجود دارد.

مراجعه حضوری به شعبه تامین اجتماعی به‌منظور ثبت درخواست کد کارگاهی
کارفرما یا نماینده قانونی وی پس از ثبت شرکت حداکثر ۱۵ روز فرصت دارد تا برای ارائه مدارک لازم و ثبت درخواست کد کارگاهی به نزدیک‌ترین شعبه‌ تامین اجتماعی مراجعه کند. سازمان تامین اجتماعی در هر شهر و منطقه شعبه دارد؛ به‌منظور یافتن نزدیک‌ترین شعبه به خود می‌توانید از سایت tamin.ir کمک بگیرید. بدین‌منظور از منوی بالا استان خود، در بخش کناری شعبه و سپس اطلاعات نزدیک‌ترین شعبه به خود را مشاهده ‌می‌کنید.

ثبت درخواست کد کارگاهی با مراجعه حضوری کارفرمایان به شعبه تامین اجتماعی
با‌توجه‌به اینترنتی شدن فرآیند‌های ثبت‌نام و رد کردن لیست بیمه، چنانچه قصد استفاده از خدمات بیمه تکمیلی برای پرسنل را نیز داشته باشید، به‌صورت آنلاین می‌توانید برای انجام مراحل اداری اقدام کنید. به همین منظور، شرکت بیمه تکمیلی آسماری این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا کلیه خدمات مربوط به بیمه شرکتی، بیمه خانواده و انواع بیمه خودرو مانند بیمه بدنه نیز به‌صورت آنلاین و به‌راحتی انجام شوند.

بازرسی شرکت توسط کارشناسان بیمه تامین اجتماعی پس از مراجعه حضوری کارفرما
به‌منظور بررسی اظهارات کارفرما درباره وضعیت فعالیت، تعداد کارکنان و شغل هر کدام، ظرف مدت حداکثر دو هفته، کارشناسان سازمان تامین اجتماعی به آدرس اعلام شده مراجعه می‌کنند. طی این بازرسی احراز هویت کارگاه، کارفرما، کارکنان، نوع شغل آن‌ها و تایید حضورشان انجام می‌شود.

بعد از مراجعه بازرس، حداکثر پس از ۷۲ ساعت گزارش بازرسی تایید نهایی شده و در سامانه‌ مستقر در شعبه‌ بیمه ثبت می‌شود. در‌صورت تایید نهایی بازرسی و طی مراحل اداری لازم در شعبه‌ تامین اجتماعی، کد کارگاه از سوی شعبه صادر می‌شود. به‌منظور دریافت کد کارگاه کارفرما یا نماینده قانونی وی باید به شعبه مورد‌نظر مراجعه کند.

بازرسی شرکت توسط کارشناسان بیمه تامین اجتماعی پس از مراجعه حضوری کارفرما
در‌صورتی‌که برخی از کارفرمایان قصد استفاده از بیمه تکمیلی برای پرسنل خود داشته باشند، خرید بیمه درمان تکمیلی شرکتی آسماری بهترین گزینه برای آن‌ها خواهد بود. بیمه درمان تکمیلی شرکتی آسماری، خدمات منحصر‌به‌فردی را در اختیار شرکت‌های با تعداد کارکنان بیشتر از ۱۵ نفر قرار می‌دهد. مزایای متفاوت و طرح‌های گوناگون، بیمه تکمیلی گروهی آسماری را به بهترین انتخاب برای بسیاری از شرکت‌ها تبدیل کرده است. همچنین در نظر داشته باشید شرکت آسماری انواع خدمات بیمه اتومبیل هم‌چون بیمه ثالث، بیمه بدنه خودرو و بیمه مسافرتی را نیز به متقاضیان ارائه می‌کند.

ثبت درخواست صدور نام کاربری و رمز عبور برای ارسال لیست بیمه
به‌منظور تهیه و ارسال لیست بیمه از طریق سامانه تامین اجتماعی کارفرما باید هنگام مراجعه حضوری برای دریافت کد کارگاه درخواست صدور نام کاربری و رمز عبور را نیز ثبت کند. بدین‌ترتیب با داشتن نام کاربری و رمز عبور می‌تواند برای رد کردن لیست بیمه کارکنان اقدام کند.

نحوه نام نویسی کارکنان برای رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی
نحوه ارسال لیست بیمه به‌گونه‌ای است که کارفرما باید برای نام‌نویسی کارکنان نیز اقدام کند. به هر یک از کارکنان یک کد بیمه اختصاص ۸ رقمی تعلق می‌گیرد. البته چنانچه فرد بیمه شده از قبل کد بیمه داشته باشد، همان کد قبلی برای وی استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب بعد از نام نویسی، در زمره کارکنان ثبت نام شده در شرکت جدید قرار می‌گیرد.

اقدامات لازم برای ارسال لیست بیمه در سامانه تامین اجتماعی
بعد از انجام مراحل ثبت‌نام کد کارگاهی و نام‌نویسی کارکنان در سامانه، باید در اولین فرصت مقرر برای تهیه و ارسال لیست بیمه اقدام کنید. بدین‌منظور پس از ورود به سامانه ابتدا باید، از بخش کارفرمایان، قسمت خدمات کارفرمایان و سپس گزینه درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری را انتخاب کنید. پس از انتخاب خدمات غیر‌ضروری، باید روی گزینه ثبت درخواست کلیک کنید.

در این مرحله، شماره تلفن همراه و آدرس پست الکترونیک خود را در کادرهای مربوطه بنویسید و سپس گزینه ارسال پیامک اعتبار‌سنجی را بزنید. به‌این‌صورت، ثبت درخواست برای استفاده از خدمات غیرحضوری بیمه تامین اجتماعی، تایید می‌شود. در بخش بعدی شما منوی لیست حق بیمه را مشاهده می‌کنید. در این قسمت از دو طریق، بارگذاری فایل و ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین امکان ارسال لیست بیمه را دارید.

بررسی مهلت بارگذاری لیست بیمه برای کارفرمایان
طبق ماده ۳۹ قانون سازمان بیمه تامین اجتماعی کلیه کارفرمایان موظف هستند نسبت به بارگذاری لیست بیمه کارکنان خود اقدام کنند. مهلت بارگذاری لیست بیمه برای کارفرمایان حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد است. بر طبق مصوبات دولت برخی از سازمان‌ها نیز می‌توانند این لیست را به شکل دوره‌ای و با مدت زمان بیشتری ارسال کنند. کارفرمایان در‌صورت ارسال نکردن لیست بیمه، ملزم به پرداخت جریمه به میزان ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه به اضافه بیمه بیکاری همان ماه هستند.

برخی از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی و خدمت ارسال بار فعالیت دارند، از انواع خدمات بیمه‌های تکمیلی درمان نیز می‌توانند برای پرسنل و همچنین فرآیند کار خود استفاده کنند. به‌عنوان مثال یکی از این خدمات در فرآیند کار شرکت‌های حمل‌و‌نقل بیمه کشتی است؛ در حال حاضر بیمه کشتی در ایران براساس قوانین بین‌المللی ارائه می‌شود. با‌توجه‌به فعالیت گسترده بیمه آسماری در مناطق آزاد و بندرها، بیمه کشتی یکی از خدمات ویژه شرکت بیمه آسماری به شمار می‌رود.

بهره‌مندی از بیمه خویش فرما یا بیمه اختیاری تامین اجتماعی
افرادی که درحال‌حاضر توسط کارفرما بیمه نشده‌اند یا به‌صورت خوداشتغالی درآمد کسب می‌کنند، به‌راحتی می‌توانند از بیمه خویش فرما استفاده کنند. متقاضیان بیمه اختیاری یا خویش‌فرما باید حداقل یک ماه سابقه بیمه اجباری داشته باشند. به‌عبارتی حداقل باید تا پیش از درخواست بیمه خویش‌فرما، یک ماه در یک مجموعه فعالیت داشته و کارفرما نام او را به فهرست بیمه‌شدگان اضافه کرده باشد.

اگر قصد دارید از بیمه خویش فرما یا اختیاری استفاده کنید، باید مدارک شناسایی خود را به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در شهر خود ارائه دهید. کارکنان در این سازمان مدارک شما را بررسی کرده و سپس طی ۶۰ روز نتیجه را به‌صورت کتبی به شما اعلام می‌کنند. پس از آن شما طی ۲۰ روز کاری فرصت دارید تا مجددا به شعبه مربوطه مراجعه کرده و قرارداد بیمه خویش‌فرما را با سازمان تامین اجتماعی تنظیم کنید. پس از عقد قرارداد، تا ۱۰ روز کاری برای پرداخت اولین حق بیمه خویش فرما فرصت خواهید داشت.

نحوه رد کردن بیمه به‌صورت خویش فرما چگونه است؟
روش پرداخت حق بیمه خویش فرما به دو صورت است. در روش اول می‌توان به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و پس از دریافت فیش واریزی برای پرداخت حق بیمه اقدام کرد. روش دوم مراجعه به پرتال سازمان تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه به‌صورت آنلاین است.

توجه داشته باشید بهتر است که حق بیمه خویش فرما در ابتدای ماه پرداخت شود. البته تاریخی برای پرداخت تعریف شده است که در سایت مشخص می‌شود. در‌صورت وقفه بیمه شما قطع می‌شود و باید برای راه‌اندازی مجدد به کارگزاری مراجعه کنید.

ثبت به‌موقع لیست بیمه؛ راهی برای جلوگیری از پرداخت جریمه‌های سنگین تامین اجتماعی
با پاسخ به سوال «چگونه لیست بیمه رد کنیم» در این مقاله، به‌طور‌کامل با نحوه رد کردن لیست بیمه آشنا شدید. صفر تا صد این فرآیند باید با دقت کامل انجام شود. با مطالعه این مطلب دریافتیم که در‌صورت رد نکردن لیست بیمه نیز کارفرمایان مشمول جریمه خواهند شد. بدین‌ترتیب در زمان مقرر باید به‌منطور ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی اقدام کنید.

چنانچه شما می‌‌خواهید علاوه‌بر بیمه تامین اجتماعی کارکنان، بیمه تکمیلی درمان نیز برای آن‌‌ها در نظر بگیرید، به‌راحتی می‌توانید از خدمات بیمه سایت آسماری بهره‌مند شوید. اگر قصد استفاده از خدمات بیمه تکمیلی درمان آسماری برای کارکنان خود دارید، در‌صورت هرگونه ابهام در مورد نحوه بهره‌مندی از خدمات با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.