×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
چند تذکر کرونایی به نامزدهای انتخابات

به گزارش کیوسک خبر، تبلیغات نامزدهای انتخابات پیش رو اعم از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شوراهای شهر و روستا و … در کشور رسما آغاز شده و این در شرایطی است که کشور چهار پیک سنگین کرونا را پشت سر گذاشته و اخیرا به دنبال تدابیر اتخاذ شده و البته مجاهدت‌های مدافعان سلامت، نمودارهای بیماری سر به نزول گذاشته؛ بر همین اساس است که مکررا توصیه و تاکید می‌شود دستورالعمل‌های بهداشتی در جریان انتخابات و بویژه در تبلیغات نامزدها مورد توجه قرار گیرد تا مبادا در پی برخی بی‌مبالاتی‌ها و سهل‌انگاری‌ها و رفتارهای هیجانی و سیاسی و …. پیک پنجم کرونا و این بار با ویروس‌های هندی و آفریقایی رقم خورد؛ ویروسی جهش یافته که به اذعان متخصصان امر به مراتب نسبت به ویروس ووهان و ویروس انگلیسی از قدرت سرایت و بیماری‌زایی بالاتری برخوردار است و اکنون نگرانی‌هایی را در برخی از شهرهای جنوبی کشور رقم زده است.

تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ و تکاپوی ستادها در حالی در کشور در جریان است که تا ظهر روز گذشته شمار بیماران کووید۱۹ در کشور به رقم سه میلیون نفر نزدیک شده و متاسفانه ۸۱ هزار و ۵۱۹ نفر از هموطنان نیز به این دلیل بیماری جان خود را از دست دادند.

برگزاری نشست و یا جلسات استانی هماهنگی و ضروری در فضای بسته، باید طبق طرح محدودیت هوشمند کنترل بیماری کووید-١٩انجام گیرد؛ به طوری که در شرایط قرمز ١۵ نفر، در شرایط نارنجی ٢٠نفر، در شرایط زرد ٣٠نفر و در شرایط آبی ۵٠نفر، البته به شرط رعایت فاصله ٢متری و٨متر مربع فضا برای هر نفر در نظر گرفته شود.بی‌تردید برگزاری باشکوه انتخابات و تشویق جهت حضور و مشارکت آحاد مردم امری لازم و اجتناب‌ناپذیر است اما در شرایط کرونایی در مسیر انجام این مهم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروریست و بر همین اساس پروتکل بهداشتی انتخابات ۱۴۰۰ بر اساس مصوبات هفتادمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اول خردادماه و با همکاری مشترک وزارت کشور، وزارت بهداشت و شورای نگهبان به منظور حفظ سلامت مردم در کنار انجام وظایف ملی و اجتماعی تهیه و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

باید توجه کرد که ستاد انتخابات کشور با همکاری استانداران و فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه، مسئول نظارت و مراقبت از اجرای ضوابط پروتکل‌های بهداشتی را بر عهده دارند.

همچنین مسئولیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در انتخابات ریاست جمهوری بر عهده ستاد انتخابات کشور و ستادهای استانی است. مسئولیت رعایت این دستورالعمل‌ها در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان بر عهده مسئول اجرایی انتخاباتی هر محل است. نظارت عالی بر اجرای صحیح و کامل پروتکل‌ها نیز بر عهده وزارت بهداشت خواهد بود.

همچنین برای نخستین بار است که رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نوعی تخلف انتخاباتی تلقی شده و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، مانند سایر تخلفات احتمالی انتخاباتی مورد پیگیرد قرار خواهد گرفت؛ به طوری که در مرحله اول تذکر کتبی به مسئولین و نامزد متخلف داده می‌شود و در صورت تکرار تخلف، ممنوعیت و قطع ارائه هرگونه خدمات به نامزدها را در پی خواهد داشت. حتی در صورت تشخیص قاضی، می‌توان درخواست ابطال کاندیداتوری نامزد انتخاباتی متخلف را داد.

بر اساس پروتکل برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، برگزاری مراسم استقبال از نامزدها، راه اندازی کارناوال‌ها، میتینگ‌های تبلیغاتی و هرگونه تجمع در فضای سربسته مطلقا ممنوع است.

همچنین طبق پروتکل ابلاغی، هر گونه تجمع انتخاباتی، مراسم سخنرانی، گفت وگو و مناظره در مکان های سربسته از قبیل مساجد، سالن های اجتماعات، تالارهای پذیرایی و سالن های ورزشی ممنوع است و اینگونه برنامه ها باید در فضای باز و البته مشروط و مطابق با شیوه نامه باشد.

طبق مصوبات اعلامی، تجمعات انتخاباتی در فضاهای باز نیز باید با استفاده از ماسک، رعایت فاصله و حداکثر یک سوم ظرفیت هر مکان انجام شود. همچنین مسئولین باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که قبل و بعد از مراسم در ورودی‌ها و فضاهای جنبی تجمع به وجود نیاید.

تاکید بر آن است که انجام مناظره و گفتگوهای تبلیغاتی صرفا از طریق صدا و سیما، شبکه‌های اجتماعی مجازی و سایر روش‌های الکترونیکی و غیرحضوری انجام گیرد.

همچنین بر اساس پروتکل ابلاغی، برگزاری نشست و یا جلسات استانی هماهنگی و ضروری در فضای بسته، باید طبق طرح محدودیت هوشمند کنترل بیماری کووید-١٩انجام گیرد؛ به طوری که در شرایط قرمز ١۵ نفر، در شرایط نارنجی ٢٠نفر، در شرایط زرد ٣٠نفر و در شرایط آبی ۵٠نفر، البته به شرط رعایت فاصله ٢متری و٨متر مربع فضا برای هر نفر در نظر گرفته شود.

نکته مهم دیگر آن است که استفاده از ماسک در تمامی جلسات و بویژه رعایت محدودیت ساعت برگزاری نشست کمتر از ٢ساعت نیز الزامی است.

برای نخستین بار است که رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نوعی تخلف انتخاباتی تلقی شده و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، مانند سایر تخلفات احتمالی انتخاباتی مورد پیگیرد قرار خواهد گرفت.همچنین تاکید شده که با استفاده از سامانه ماسک، سلامت خبرنگاران، عوامل اجرایی، نظارتی، حفاظتی و رای‌دهندگان در جریان فرایند انتخابات صحت‌سنجی شود.

در روز رای‌گیری نیز اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است. همچنین از تجمع رای دهندگان در روز رای گیری در صف‌ها و پای صندوق رای بدون رعایت فاصله‌گذاری حداقل ۲ متری باید جلوگیری شود. نکته دیگر آنکه طبق پروتکل اعلامی هرگونه پذیرایی و توزیع اقلام تبلیغاتی توسط نامزدهای انتخابات و هواداران آنها ممنوع است.

از نکات مهم دیگر در پروتکل ابلاغی آن است که در روز رای‌گیری باید تلاش شود اقداماتی که مربوط به تماس است مانند اثرانگشت برای تشخیص هویت به شکل الکترونیک انجام شود.

در پایان لازم است مجددا تاکید شود که مهم‌ترین عامل انتقال ویروس کرونا، قطرات ریز تنفسی است که به وسیله عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن از فرد بیمار به سایر افراد منتقل می‌شود. بنابراین عدم رعایت دستورالعمل‌های مربوطه بویژه عدم استفاده از ماسک و همچنین عدم رعایت فاصله گذاری ۱.۵ تا دو متری میان افراد، می‌تواند زمینه را برای انتقال ویروس فراهم کند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، در شرایطی که به تازگی پیک چهارم کرونا در کشور کنترل شده و با همراهی مردم و بویژه تلاش شبانه روزی کادر درمان، موارد ابتلا کاهش یافته و مرگ‌های ۴۰۰ تایی و ۵۰۰ تایی نیز سر به نزول دارند، لازم است پروتکل‌های ابلاغ شده، از سوی کاندیداها و سایر ارکان برگزاری انتخابات به طور کامل رعایت شود تا ضمن انجام وظیفه ملی و اجتماعی برای شرکت در انتخابات، حفظ سلامت مردم نیز تامین شود.