×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
چرا اطراف شکم چربی جمع می‌شود؟

کیوسک خبر ـ دلایل زیادی برای ذخیره چربی اضافی در نواحی اطراف شکم وجود دارد. رایج‌ترین مسائلی که منجر به چاقی در این ناحیه می‌شود رژیم غذایی نامناسب، نداشتن تحرک بدنی کافی و استرس است
وقتی از چربی دور شکم صحبت می‌شود، منظور چربی اضافه‌ای است که در ناحیه شکم جمع می‌گردد. بنابراین منظور از چربی شکم چربی پهلوها، روی شکم و انتهای شکم است. البته خود این چربی به دو شکل می‌تواند در بدن ذخیره گردد. بخشی از این چربی در میان بافت‌های داخلی بدن ذخیره می‌گردد و بخش دیگر دقیقاً زیر پوست جمع می‌شود.
دلایل زیادی برای ذخیره چربی اضافی در نواحی اطراف شکم وجود دارد. رایج‌ترین مسائلی که منجر به چاقی در این ناحیه می‌شود رژیم غذایی نامناسب، نداشتن تحرک بدنی کافی و استرس است. همان طور که مشخص است، بهترین راه‌های مقابله با این مشکل هم تغییر سبک زندگی، تغییر رژیم و سبک غذایی، افزایش فعالیت‌های فیزیکی و استفاده از روش‌های آرامش روان است.
از جمله مشکلاتی که به دلیل چربی اضافی شکم ایجاد می‌شود می‌توان به مشکلات قلبی و عروقی، سکته قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی، دیابت نوع دو، آسم، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و زوال عقل اشاره کرد.

رژیم غذایی بد
مصرف بیش از حد خوراکی‌های حاوی شکر و شیرینی جات مانند کیک، شکلات‌ها، نوشیدنی‌ها و … یکی از دلایل اصلی ذخیره چربی اضافی در بدن و اضافه وزن است. این خوراکی‌ها همچنین می‌توانند باعث کاهش متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش توانایی بدن در سوزاندن چربی‌ها شوند.
داشتن رژیم غذایی کم پروتئین با کربوهیدرات فراوان نیز می‌تواند همین اثر را داشته باشد. به‌علاوه اینکه پروتئین به‌طور کلی باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت تر شده که خود به‌نوعی از خوردن بیش از حد جلوگیری می‌کند.

مصرف نوشیدنی‌های الکل
مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکی می‌تواند باعث انواع و اقسام مشکلات، از جمله بیماری‌های کبد، التهاب و البته افزایش چربی ذخیره شده در ناحیه شکم گردد و این مسئله را مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، به‌خوبی نشان می‌دهد.

نداشتن تحرک فیزیکی
سبک زندگی کم تحرک باعث مصرف پایین کالری و در نتیجه افزایش احتمال تجمع چربی در بدن می‌شود.

استرس
یکی از هورمون‌های استرس که کورتیزول نام دارد باعث می‌شود کالری اضافی در بدن در اطراف چربی‌ها تجمع کرده تا در صورت نیاز بدن بتواند از آن در آینده استفاده کند!

ژنتیک
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ژن افراد نقش مهمی در ذخیره چربی و همچنین محل ذخیره آن، دارد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است به نظر می‌رسد ژن‌ها می‌توانند بر مسائلی مثل رفتار فرد، متابولیسم، خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن نقش مستقیم داشته باشند. البته این ژن‌ها اغلب در کنار عوامل محیطی (مانند سبک زندگی و …) باعث مشکل می‌شوند.

کم خوابی
در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۳ انجام شد، میان دو مشکل اضافه وزن و زمان کوتاه خواب ارتباطاتی مشاهده شد. بنابراین می‌توان گفت به‌طور کلی کسانی که به‌طور مرتب مشکل کم خوابی دارند راحت‌تر به مشکل تجمع چربی در ناحیه شکل دچار می‌شوند. علاوه بر این که کم خوابی خود می‌تواند باعث عادات غذایی بد مثل پر خوری و پر خوری احساسی شود.

سیگار
گرچه تحقیقات سیگار کشیدن را به‌طور مستقیم با چربی شکم مرتبط نمی‌دانند ولی باور بر آن است که عوارض و آثار این عادت مخرب احتمال این اتفاق را بیشتر می‌کند. مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۲ انجام شد نشان می‌دهد در میان افرادی با میزان مشابه اضافه وزن، چربی ناحیه شکم در افرادی که عادت به سیگار کشیدن داشتند، بیشتر بوده است.

منبع: medicalnewstoday.com
نام نویسنده عباس رهامی

برچسب ها :