×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
پیکسل سوختگی، چالشی که با تلویزیون‌های QLED سامسونگ پایان یافت

جا ماندن بخشی از تصویر یا پیکسل سوختگی برای سال‌های متمادی، یکی از مشکلات شایع تلویزیون‌ها و نمایشگرها بود که در زمان تماشای مداوم برنامه‌ها پیش می‌آمد. برای جلوگیری از این مشکل معمولا به افراد توصیه می‌شد که کانال تلویزیون را پس از گذشت مدتی تغییر دهند تا لوگوی شبکه یا بخش‌های ثابت ویدئوها بر روی صفحه نمایش جا نماند. مثلا در هنگام بازی‌های ویدئویی که معمولا بخش ثابتی مثل آمار و اطلاعات بازی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، احتمال حک شدن تصویر وجود داشت و هر لحظه ممکن بود که پس از ساعت‌ها استفاده شاهد ثابت ماندن قسمتی از تلویزیون بزرگ و گران قیمت خود باشیم.

کیوسک خبر ـ برای رفع این مشکل بزرگ، شرکت سامسونگ سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان رهبر چند ساله بازار جهانی تلویزیون دست به کار شد و فناوری جدید QLED را به عنوان راهکار رفع مهم‌ترین چالش‌های دنیای سرگرمی‌های خانگی معرفی کرد.        

در تلویزیون‌های QLED برای نخستین بار از ذرات کوانتوم‌دات برای تولید رنگ کمک گرفته شد. با برخورد نور به کوانتوم‌دات‌ها که ابعاد بسیار ریزی دارند این فرصت فراهم شد تا QLEDها بیش از یک میلیارد رنگ خالص و زنده را نمایش دهند. مزیت دیگر بهره‌مندی از ذرات کوانتو‌م دات این بود که با افزایش نور تصویر، کیفیت نمایش رنگ‌ها تغییر نمی‌کرد و همزمان طول عمر پنل هم کاهش نمی‌یافت.       

مزیت مهم دیگر تلویزیون‌های QLED اما پایان بخشیدن به چالش پیکسل سوختگی تلویزیون‌ها بود که تماشاگران به کمک آن می‌توانستند بدون نگرانی از صدمه دیدن صفحه نمایش، برای ساعت‌های متمادی برنامه‌ تلویزیونی دلخواه خود را تماشا کنند. حتی اگر بخشی ثابت مثل لوگوی شبکه یا امتیاز بازی برای مدت طولانی روی تصویر باقی بماند هم در این تلویزیون‌ها اثری از حک شدن تصویر مشاهده نمی‌کنید.

تلویزیون‌های QLED همچنین به عنوان اولین تلویزیون‌ با حجم رنگ ۱۰۰ درصدی شناخته شدند. این تلویزیون‌ها در هر سطحی از روشنایی پنل، تصاویر را با رنگ‌‌های واقعی و طبیعی نمایش می‌دهند. این تلویزیون‌ها با تجهیز به فناوری کوانتوم دات و قابلیت‌هایی مانند HDR 1500، نمایش بیش از یک میلیارد رنگ، حجم رنگ ۱۰۰ درصدی و… آغازگر عصری جدید در دنیای سرگرمی‌های خانگی بود و توانست بسیاری از مشکلات و چالش‌های معمول این عرصه را برطرف کند. 

آزمایش ویدئو

سال ۲۰۱۸ مجله مشهور «ویدئو» آلمان طی گزارشی اعلام کرد که تلویزیون‌هایQLED  با موفقیت تست‌های آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته و تاییدیه عدم پیکسل سوختگی و عدم حک شدن تصویر را به این سری از تلویزیون‌های سامسونگ اهدا کرد. در تحقیقاتی که توسط آزمایشگاه معتبر تست‌لب (TestLab) انجام شد، متخصصان با استفاده از استاندارد ارزیابی اطلاعات نمایشگر (IDMS) که معیاری جهانی برای بررسی عملکرد صفحه‌های نمایش است، آزمایشی را برای تایید مقاومت تلویزیون‌های مختلف در برابر این مشکل در صورت استفاده طولانی مدت طراحی کردند. طی تست‌های ۷۲ ساعته‌ای که آزمایشگاه این مجله انجام شد، کارشناسان و متخصصان آن تایید کردند که تلویزیون‌های QLED سامسونگ دچار پیکسل‌سوختگی و حک شدن تصویر نمی‌شود.

در تلویزیون‌های سری QLED به دلیل استفاده از فناوری کوانتوم دات و غیر ارگانیک بودن این ذرات، مشکل پیکسل سوختگی به طور کامل حل شد.  

ارتقا QLEDها

سال ۲۰۲۱ سامسونگ، تلویزیون‌های QLED خود را ارتقا داد و این بار فناوری Quantum Mini LED را معرفی کرد. در تلویزیون‌هایی که با نام Neo QLED طراحی و روانه بازار شدند، از منبع نور جدیدی استفاده شد تا همزمان با تقویت میزان کنتراست، کیفیت تصویر و روشنایی تلویزیون افزایش یابد.    

کوانتوم‌های Mini LED تنها یک‌چهلم LED‌های معمولی ارتفاع دارند و به کمک لایه‌ریزی که بر روی آنها کشیده شده می‌توانند نور را بصورت یکنواخت تولید و پخش کند. ابعاد کوچک Quantum Mini LED باعث شده تا بتوان تعداد زیادی از آنها را در کنار هم قرار داد و در نتیجه امکان کنترل بسیار دقیق نور فراهم شود. رنگ مشکی بسیار تیره در کنار روشنایی بالای صفحه نمایش، بهترین تصویر ممکن را در اختیار کاربر نهایی قرار می‌دهد.     

علاوه بر این تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ به نسخه تکامل‌یافته فناوری Local dimming مجهز شده‌اند که ماتریس کوانتوم نام دارد. این فناوری میزان روشنایی را در سری Neo QLED تا ۱۲ بیت و در ۴۰۹۶ مرحله افزایش می‌دهد و به این ترتیب بخش‌های تاریک، تاریک‌تر و بخش‌های روشن، روشن‌تر دیده خواهند شد و تجربه‌ای دقیق‌تر و فراگیرتر به کاربر منتقل خواهد شد. فناوری ماتریس کوانتوم قادر به نمایش رنگ‌ها در ده‌ها سطح مختلف بدون درز نور یا blooming است. مثلا اگر در حال بازی‌های ویدئویی باشید می‌توانید دشمنان خود را درون غاری تاریک به راحتی ببینید و تشخیص دهید.   

درباره شرکت سامسونگ الکترونیکس

سامسونگ الکترونیکس الهام‌بخش دنیا است و آینده را با ایده‌های نو و فناوری‌های خلاقانه و کاربردی اش شکل می‌دهد. حاصل خلاقیت و نوآوری بی‌وقفه سامسونگ، دگرگونی و ارائه تعریفی نوین در دنیای تلویزیون ها، گوشی های هوشمند، دستگاه‌های پوشیدنی، تبلت ها، دوربین‌ ها، لوازم دیجیتال، تجهیزات پزشکی، سیستم‌های شبکه و قطعات نیمه‌رسانا و نمایشگرهای حرفه‌ای است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت آخرین اخبار، می‌توانید به وب‌سایت http://news.samsung.com  مراجعه کنید.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.