×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پشت پرده بدهی پنچ هزار میلیارد تومانی شرکت دخانیات ایران

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: باید ریشه آنهایی را که طراح صحنه های فساد هستند و ذهن کارگر ما را از تولید و بازار غافل می کنند، شناسائی و برخورد شود.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل؛ مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در همایش اعضای شورای اسلامی کار که در شهر مشهد مقدس برگزار شد، با طرح این سوال که چه اتفاقی در اکوسیستم شرکت دخانیات افتاد که هر یک نخ سیگار با صد درصد سود، این بنگاه اقتصادی پنچ هزار میلیارد تومان بدهی داشته و در کنار آن هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی ارزش افزوده دارد، تصریح کرد: سوال این است که این پولها کجا رفته!؟

محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه هم کلمه «شورا» و هم پسوند « اسلامی» که برگرفته از ایدئولوژی دینی ماست و هم واژه «کار » مقدس است، گفت: دین اسلام فرمود کار عبادت است. ماموریت و تکلیف شما، یک ماموریت و تکلیف الهی است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران افزود: دلیل آن این است که در هر سه کلید واژه که به آن اشاره شد، یک مسیری را نوید می دهد که در دل آن سعادت جامعه بشری اتفاق می افتد و اگر خدای نکرده ما از این مسیر به انحراف کشیده شویم، هم خودمان را دچار خسران کرده ایم و هم جامعه را.

وی با بیان اینکه شماها باید زبان گویای کارگران در مسیر حق و عدالت، مبارزه با فساد و ظلم باشید، افزود: بهره‌مندی رانتی مزایا برای عده‌ای خاص و طبقه خاص، یک درد مزمنی است که سالیان سال شرکت دخانیات را درگیر خود کرده است.

مخالف ویژه خواری هستیم

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تاکید بر اینکه ما با ویژه خواری مخالفیم، افزود: علاقه‌مندم اعضای شورای اسلامی کار مسیر مبارزه با فساد و تبعیض را دنبال کنند.

شیخان خطاب به اعضای شورای اسلامی کار که در ابتدای جلسه مشکلات کارگران را مطرح کردند، گفت: خرسندم که ادبیات شما همان ادبیات و گفتمان عدالت است و متوجه گلوگاه های فساد و ناکارآمدی در سیستم شده اید.

وی تاکید کرد: امروز در فضایی قرار گرفته ایم که اگر اتحاد نداشته باشیم نمی توانیم به اهداف بلند ترسیم شده برسیم.

پیگیری مطالبات کارگران

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران گفت: اینکه ما در چند ماه گذشته بخشی از حقوق تضیع شده کارگران را که بیش از ١٠ سال بر زمین مانده بود، برگرداندیم، جزو وظایف ذاتی ما بوده و این که بخشی از مطالبات شما نیز مانده متوجه هستم و با کمک شما این مطالبات را پیگیری و به نتیجه خواهیم رساند.

شیخان با طرح این سوال که چه اتفاقی در اکوسیستم شرکت دخانیات افتاد که هر یک نخ سیگار با صد درصد سود ، این بنگاه اقتصادی پنچ هزار میلیارد تومان بدهی داشته و در کنار آن هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی ارزش افزوده دارد، تصریح کرد: سوال این است که این پولها کجا رفته!؟

وی خطاب به اعضای شورای اسلامی کار افزود: چرا آن زمانی که باید فریاد می زدید و جلوی فساد را می گرفتید، خاموش بودید؟.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تاکید بر اینکه برای این جنگ بزرگ باید در کنار یکدیگر باشیم، گفت : اگر در این مسیر مبارزه کنار هم قرار نگیریم در آن دنیا باید پاسخگو باشیم.

ریشه یابی فساد

شیخان بر ریشه یابی فساد تاکید کرد و گفت: باید ریشه آنهایی را که طراح صحنه های فساد هستند و ذهن کارگر ما را از تولید و بازار غافل می کنند، شناسائی و برخورد شود.

وی تاکید کرد: همان‌هایی که این پنچ هزار میلیارد را بردند و خوردند و پول ارزش افزوده را از خریدار گرفتند و در شرکت خرج گروه و باند خود کردند و یک ریال به دولت ندادند، باید شناسایی شوند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تاکید بر اینکه امروز وارد یک صحنه جنگ واقعی شدیم، گفت: باید در کنار هم باشیم. ما عضو یک خانواده هستیم.

شورا اسلامی کار مشاور و امین مدیرعامل

شیخان اعضای شورا اسلامی کار را مشاور و امین مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت دخانیات دانست و گفت: شورای کار بر آمده از کارگران زحمتکش که همه وجودش وقت کار و تلاش است، می باشد.

وی اعضای شورای اسلامی کار را نیروهای دلسوز شرکت دخانیات دانست و گفت: اینکه اعضای شورا در این جمع صمیمی حرف های خود را شفاف و صریح بیان کردند، بسیار خوشحالم.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با طرح این سوال که چرا در هشت سال گذشته به رغم آماده بودن زیرساخت‌های تولیدی، ولی حجم تولید پایین آمد، گفت: شما دغدغه تولید دارید، بسیار ارزشمند است اما اگر گلوگاه ها را نگویید و متوجه نباشید که کجای کار زمین مانده، ناخواسته با جریان فساد همراهی کرده اید.

خرید ارزانتر در مناقضات

شیخان در همین زمینه به برگزاری مناقصات شرکت دخانیات اشاره کرد و گفت: امسال حقوق کارگران ۵۷ درصد اضافه شد. از طرف دیگر مواد اولیه ۳۰۰ درصد گران شد. اما در بعضی از مناقصات مواد اولیه به نسبت سال گذشته، میلیاردها تومان ارزان تر خریداری کردیم.

وی با طرح این سوال که این پولها قبلاً به جیب چه کسانی می رفت، افزود: اینکه شما در سال ۱۴۰۱ علی الرغم افزایش قیمت در بسیاری از شاخصه ها موادی بخرید که ۵۰ درصد زیر قیمت سال گذشته باشد، به چه معناست؟.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: ما در بخش فروش نظام قیمت گذاری را اصلاح کردیم و سهم ما هم از بازار بیشتر شد.

دخانیاتی دلال نمی خواهیم

شیخان با بیان اینکه ما دخانیاتی دلال نمی خواهیم افزود: تا به حال فکر کردید که چرا تنباکو معسل در پنچ سال گذشته در شرکت دخانیات به اندازه یک شرکت زیر پله ای تولید می‌شد؟. چون آقایان خود شرکت داشتند و مانع تولید در شرکت دخانیات می شدند.

وی با بیان اینکه خیلی از مسائل در سینه ام است که نمی توانم آن را بیان کنم گفت: این بغض در سینه ام است که چرا برخی در زمین دشمن بازی می کنند.

اجرای طبقه بندی مشاغل بعد از ۲۰ سال

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در ادامه با اشاره به برخی از موضوعاتی که نمایندگان اعضای شورای اسلامی کار در ابتدای جلسه بیان کردند، گفت: مشکلات نیروی انسانی استان گلستان و مازندران و تبدیل وضعیت نیروها را حل می کنیم. همچنین طرح طبقه بندی مشاغل که تاکنون انجام نشده و به ناحق بیش از ٢٠ سال است که بر زمین مانده و بیش از هزار میلیارد تومان هزینه دارد را به نفع کارگران انجام خواهیم داد.

شیخان با اشاره به راه اندازی نشدن مجتمع دخانیات سقز بعد از ۱۵ سال وعده های مکرر مدیرعاملان قبلی مبنی بر اینکه این کارخانه بزودی راه اندازی می شود، گفت: یکی از مسئولین شرکت دخانیات کردستان یک روز ۱۳ مصاحبه از پنچ مدیرعامل قبلی دخانیات نزد من آورد و تاکید داشت که به رغم این وعده ها، کارخانه سقز راه اندازی نشد.

تلاش دولت مردمی رئیسی برای اجرای عدالت

وی در ابتدای سخنان خود همچنین با اشاره به هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: همه هویت این ۲ شهید بزرگوار خدمت به اسلام و انقلاب و مردم بود.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: این عزیزان یادآور نمادی از دولت اسلامی هستند که جز نوکری و خدمت به مردم برای خود شأنی قائل نبودند. این ایام طلیعه درخشان خدمت به ولی نعمتان واقعی انقلاب که همان مردم هستند، بود.

شیخان با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم و مطالبه مردم از این دولت برای استقرار عدالت گفت: دولت با شعار عدالت بر سر کار آمد و مطالبه واقعی مردم از دولت هم عدالت است، عدالتی که در مسیر خود باید با زور و فساد مبارزه کند، عدالتی که انحصار را می شکند و با مافیا مبارزه می کند.

وی با اشاره به سبک رفتاری و مدیریتی رئیس جمهور محترم آیت الله رئیسی گفت: دکتر رئیسی با حضور خود در تمام صحنه ها برای اجرای عدالت ، همواره با فساد مبارزه کرده اند و بدنبال افزایش کارآمدی دولت برای خدمت بیشتر به مردم بوده اند و دولت سیزدهم مفتخر به خدمتگذاری بی منت به مردم که ولی نعمتان واقعی انقلاب هستند، می باشد.

دیدگاههای نمایندگان کارگران در این جلسه

در ابتدای این مراسم اعضای شورای اسلامی کار شرکت دخانیات به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

عاشورزاده از گیلان، شکراللهی از آذربایجان غربی، ذاکری از کارخانجات خوی، مجیدی از سنندج، جوکار از اصفهان، سراجی از مرکز تحقیقات تیرتاش، اصغری از مازندران، احمدی از تهران، دنکوب از گلستان و خانم کاکی از کارخانجات سقز به بیان نظرات خود پرداختند.

اهم محورهای مطرح شده از سوی اعضای شورای اسلامی کار بدین شرح است؛

  • تقدیر و تشکر از مدیر عامل شرکت دخانیات به خاطر توجه به حوزه کشاورزی و حمایت از تولید در داخل
  • توجه مدیریت جدید به مسائل رفاهی و معیشتی کارکنان شرکت دخانیات ایران و تبدیل وضعیت نیروهای شرکت
  • تطبیق مدرک تحصیلی کارکنان
  • تقویت زیرساخت های مجتمع های دخانیات
  • آمادگی برای افزایش سطح زیر کشت توتون
  • مشکلات بیمه و تاکید برای رفع مشکلات بیمه تکمیلی
  • مشکلات نیروهای انسانی در حوزه مشاغل بخش تولید و نیروهای شیفتی
  • تقدیر و تشکر از مدیر عامل شرکت دخانیات به خاطر توجه به مناطق محروم و مظلوم کردستان
  • حمایت از کشاورزان و بهره برداری از شناسنامه الکترونیک کشاورزی
  • تقدیر و تشکر از تلاش برای راه اندازی کارخانه سقز
  • تاکید بر تامین مواد اولیه و جلوگیری از وقفه در تولید
  • به روز رسانی دستگاه های تولیدی و بهره برداری حداکثری
  • برگزاری دوره‌های آموزشی مبلغان و مروجان کشاورزی
  • رفع مشکل اضافه کاری در حین ماموریت

همچنین شیخ محمدی رئیس شورای اسلامی کار در ابتدای این جلسه تاکید کرد: هدف ما چوب لای چرخ شرکت دخانیات گذاشتن نیست. هدف ما بیان دیدگاه‌های کارگران و رفع مشکلات موجود و حمایت از سیاست های تحولی جدید است.

توجه به مسائل رفاهی و معیشتی کارکنان در اولویت

همچنین حمید قره شیخ عضو هیئت مدیره شرکت دخانیات در این جلسه خواستار ورود اعضای شورا به موضوعات اقتصادی شرکت شد و گفت: انتظار است اعضای شورا در حوزه ارتقای فرهنگ سازمانی و جلوگیری از حواشی برنامه ریزی داشته باشند.

همچنین مجتبی دستور معاون مالی و منابع انسانی شرکت دخانیات ایران با اشاره به برخی از مشکلات مطرح شده در این جلسه گفت: با مدیران بیمه ملت جلسه داشتیم. امیدواریم مشکلات کارکنان شرکت در زمینه بیمه تکمیلی رفع گردد.

وی تاکید کرد: در دوره اخیر توجه به مسائل رفاهی و معیشتی کارکنان در اولویت قرار گرفت و امیدواریم این موضوع در ماه‌های آینده بیشتر مورد توجه باشد.

دستور همچنین با اشاره به تسهیلات رفاهی برای کارکنان شرکت دخانیات از افزایش ۱۵۰ درصدی وام رفاهی برای کارکنان خبر داد.

تلاش برای تعالی منابع انسانی

یاسر بهشاد مدیر هسته گزینش نیز در این جلسه خطاب به اعضای شورای اسلامی کار گفت: شورای اسلامی کار می تواند به مأموریت های گزینش کمک کند و ما کنار هم برای تعالی منابع انسانی در شرکت دخانیات ایران هستیم .

وی با بیان اینکه ما از مشورت نیروها و اعضای شورای اسلامی کار استفاده می‌کنیم، گفت: نگاه ویژه مدیرعامل دخانیات اشتغال جوانان است و ما در گزینش پیگیر تحقق این نگاه هستیم.

در پایان این مراسم اعضای شورای اسلامی کار سقز با قدردانی از تلاش دکتر شیخان برای راه اندازی کارخانجات سقز، لوح یادبودی به وی اهدا کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.