×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

پرداخت حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به طرح های مصوب سفر ریاست جمهوری، پرداخت ۱۰۵هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال و ۷ هزار و ۸۵۸ میلیون یورو به طرح های در حال اجرا،رشد ۱۳۴درصدی وصول مطالبات ارزی ، افزایش ۱۴۷ درصدی کفایت سرمایه توسط بانک صنعت و معدن در دولت سیزدهم به انجام رسید.

گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، دکتر علی خورسندیان در گفت‌وگو با شادا، در خصوص مشکلاتی که این بانک در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم با آنها مواجه بوده است، اظهار داشت: شبکه بانکی به طور کلی با مشکلات زیادی مواجه است؛ اما اگر بخواهیم به مشکلات خاصِ بانک صنعت و معدن به ترتیب اولویت اشاره کنیم؛ باید به نسبت کفایت سرمایه آن اشاره کنیم که در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم عددی بسیار پایین و ناشی از میزان سرمایه پایین بانک صنعت و معدن بود.

عدد پایین نسبت کفایت سرمایه و مطالبات معوق؛ دو مشکل اساسی بانک صنعت و معدن در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم
وی افزود: مشکل دیگر، موضوع مطالبات معوقی بود که بانک صنعت و معدن در حوزه ارز با آن درگیر بود. در واقع عمده‌ترین مشکلات این بانک منحصر به همین دو مشکل بود که با یاری خدا و با اهتمامی که دوستان و همکاران داشتند و حمایت‌هایی که در وزارتخانه و بانک مرکزی صورت گرفت، به ویژه در ارتباط با افزایش سرمایه، بانک صنعت و معدن به نسبت ابتدای آغاز به کار دولت، شرایط بهتری پیدا کرد.

۴ برابر شدن سرمایه بانک صنعت و معدن در ۲۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم
این مقام مسئول در حوزه بانکی بیان کرد: در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، سرمایه بانک حدوداً ۶ هزار میلیارد تومان بود که عدد بسیار کمی بود؛ اما در حال حاضر با حمایت‌هایی که انجام شد، این عدد به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، به این معنی که ظرف این مدت، سرمایه بانک صنعت و معدن حدوداً ۴ برابر شده است.
دکتر خورسندیان اضافه کرد: در ارتباط با وصول مطالبات معوقی که بانک با آن مواجه است و عمدتاً هم ارزی است، نیاز به یک راه حل کاملا اختصاصی برای این معضل در کنار تحلیل و آنالیز دقیق است؛ چراکه این مطالبات شرایط کاملاً متنوعی دارند، بخشی از آن از سوی دولت، قسمتی مربوط به بخش شبه‌دولتی و بخشی از آن هم مربوط به بخش خصوصی است و بانک صنعت و معدن برای هرکدام از پروژه‌هایی که در آنها مطالبات معوق دارد، اقتضائات خاص همان پروژه را در نظر میگیرد.

رشد ۱۳۷ درصدی وصول مطالبات ارزی در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال
مدیرعامل بانک صنعت و معدن عنوان کرد: در این زمینه اقدامات خوبی در دولت سیزدهم شکل گرفته و کمیته ویژه وصول مطالبات معوق در سطح هیات مدیره تشکیل شده است. در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته وصولی بانک صنعت و معدن در حوزه ارز حدوداً ۱۳۴ درصد افزایش پیدا کرد و بالغ بر ۳۴۷ میلیون یورو وصولی ارزی ما در این مدت بوده است که این رشد در یک مقطع ۱۰ ماهه نسبت به مقطع گذشته نشان‌دهنده اهتمام خاصی است که بانک صنعت و معدن نسبت به این موضوع داشته و بخشی از آن هم به سازمان‌های دولتی بازمی‌گردد.
دکتر خورسندیان تشریح کرد: به همین منظور حمایت‌های بیرون بانک و پیگیری‌های داخل بانک موجب برطرف‌شدن مشکلات بانک صنعت و معدن با سازمان‌ها یا دستگاه‌های دولتی یا شرکت‌های تابعه آنها که بدهکار این بانک بودند و یا هستند، شد و به نظر می‌رسد این روال، روال مثبتی باشد.
وی ادامه داد: بانک مرکزی در این قضیه در برخی از پروژه‌ها برای وصول مطالبات ارزی کمک شایانی داشت و حتی با مساعدت بانک‌ مرکزی بانک صنعت و معدن توانست از برخی شرکت‌ها وصولی ارزی هم داشته باشد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن متذکر شد: البته مسیر، مسیر بسیار طولانی و پر پیچ و خمی است؛ هر شرکتی که به ما بدهی معوق به ویژه ارزی دارد، شرایط خاصی بر آن حاکم است که هر کدام با دیگری متفاوت است، بانک صنعت و معدن ۲۰ شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های بدهکار خود را تفکیک کرد که این ۲۰ شرکت شامل شرکت های دولتی و خصوصی هستند؛ شاید بالغ بر ۵۰ درصد مطالبات این بانک مربوط به این ۲۰ شرکت است که برای هرکدام از آنها یک پروژه تعریف کردیم و مشخص شد که با چه نقشه راهی برای هر شرکت جلو برویم؛ همچنین هرکدام از این ۲۰ شرکت یک مسئول پروژه وصول مطالبات ویژه خود آن شرکت را دارد.
دکتر خورسندیان خاطرنشان کرد: به هر حال پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام شد. البته مسیر؛ مسیر راحتی نبود؛ اما با پیگیری و اهتمامی که در سطح هیات مدیره و مدیریت ارشد بانک صنعت و معدن انجام شد و حمایت‌هایی که از سوی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی شکل گرفت، به نظر می‌رسد که در بستر زمانی کوتاه‌مدت موضوع حل شود.

رشد ۱۴۷ درصدی نسبت کفایت سرمایه بانک صنعت و معدن
وی با اشاره به موضوع نسبت کفایت سرمایه توضیح داد: به دلیل اینکه سرمایه این بانک از ۶ هزار میلیارد تومان به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، نسبت کفایت سرمایه بانک صنعت و معدن هم یک رشد ۱۴۷ درصدی پیدا کرد و از ۲٫۱۷ درصد به ۵٫۳۸ درصد رسید. مطابق دستورالعمل‌های احتیاطی بانک مرکزی، اگر نسبت کفایت سرمایه زیر ۳ درصد باشد، یک سری محدودیت‌هایی برای بانک در حوزه‌های اعتباری و تسهیلاتی و … ایجاد می‌شود؛ اما با این افزایش سرمایه‌، شرایط خیلی بهتری برای بانک برای سیاست‌های اعتباری‌اش فراهم شد.

شکل‌گیری «بانکداری سرمایه‌گذاری»
مدیرعامل بانک صنعت و معدن در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای این بانک در دولت سیزدهم یادآوری کرد: ما هدف‌گذاری کرده بودیم که «بانکداری سرمایه‌گذاری» را شکل بدهیم، بانک صنعت و معدن شرکت تامین سرمایه نداشت و با مجوزی که بانک مرکزی اخیراً به ما داده است، فرایند آن را باید از طریق بورس پیگیری کنیم تا منجر به ایجاد شرکت تامین سرمایه شود. اخد مجوز از بانک مرکزی با لطفی که همکاران در حوزه بانکی داشتند، یک گام مثبت و روبه‌جلو برای استفاده از بازار سرمایه برای سیاست‌های اعتباری بانک است. این مجوز خیلی برای این بانک ارزشمند است؛ البته هنوز شرکت تامین سرمایه ایجاد نشده و فرایند بورس و مجوزهای بورس هم با توجه به شرایطی که بورس دارد، باید اخذ شود.

تاسیس شرکت فناوری اطلاعات؛ گامی اساسی به سوی بانکداری دیجیتال
دکتر خورسندیان گفت: ما شرکت فناوری اطلاعات نداشتیم، در این مدت یک شرکت فناوری اطلاعات نیز تاسیس شد که صد درصد متعلق به بانک صنعت و معدن است و با توجه به فضای تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال که بالاخره شرایطی است که اقتضائات تحولی جامعه بانکی مبنای آن است، حس کردیم که یک شرکت آی‌تی می‌تواند در برداشتن گام‌ها به سوی یک بانکداری دیجیتال در بانک صنعت و معدن کمک کند. این هم در بازه زمانی اخیر در دولت سیزدهم در راستای افزایش نهادها و ساختارهایی که بتواند در ماموریت‌های بانک صنعت و معدن به این بانک کمک کند؛ رخ داد.

پرداخت ۷ هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات ریالی و ارزی به ارزش بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان
وی تشریح کرد: در بحث تسهیلات، طی دوره فعالیت دولت سیزدهم، بانک صنعت و معدن ۷ هزار و ۲۰۰ فقره مصوبه تسهیلاتی دارد که منجر به پرداخت۱۳۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن توضیح داد: البته این تسهیلات هم ریالی و هم ارزی است. اگر بخواهیم مقطع امسال را در نظر بگیریم، بانک صنعت و معدن در مطالبات ارزی‌ همانطور که اشاره کردم، ۱۳۴ درصد افزایش وصولی داشته است. در ارتباط با گشایش اعتبارات اسنادی ریالی نیز این بانک یک افزایش ۷۸ درصدی را طی ۱۰ ماهه داشته است؛ عملکرد بانک در دولت سیزدهم در اعتبارات اسنادی ریالی ۴۳ هزار میلیارد تومان برای ۲ هزار و ۳۰۴ پرونده‌ای است که متقاضی استفاده از ال‌سی‌های ریالی و گشایش اعتبارات ریالی بوده‌اند.
دکتر خورسندیان بیان کرد: اتفاقی که در همین برهه برای بانک صنعت و معدن رخ داد، تامین مالی از طریق اوراق بدهی و مراجعه به بازار سرمایه بود. این ابزار، یک ابزار بسیار خوب و عالی است که به منابع بانک فشار نمی‌آورد و بانک رکن ضامن می‌شود و منابعی که در بازار سرمایه است، استفاده می‌شود. این بانک در این مدت ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از طریق رکن ضامن تامین مالی برای مشتریانی که درخواست داشتند، انجام داده است.

تامین مالی ۱۴۱ شرکت دانش‌بنیان در دولت سیزدهم
وی اضافه کرد: بانک صنعت و معدن در دولت سیزدهم ۱۴۱ شرکت دانش‌بنیان را تامین مالی کرد که بالغ بر هزار و ۳۶۶ فقره پرونده تسهیلاتی با رقم بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان جزو اهداف راهبردی برنامه توسعه ۵ ساله بانک صنعت و معدن است. یعنی برای ما بسیار اهمیت دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت کنیم.

بهره‌برداری ۲۳۴ طرح و اشتغال ۱۷٫۶ هزار نفری با تامین مالی بانک صنعت و معدن
مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: ۲۳۴ طرح که بانک صنعت و معدن در دوره دولت سیزدهم تامین مالی کرده، به بهره‌برداری رسیده است که اینها منجر به ایجاد اشتغال ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفری شده که ۶ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان تامین مالی ریالی و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیون یورو نیز تامین مالی ارزی صورت گرفته است؛ این دستاوردهایی است که در طی دولت سیزدهم بانک صنعت و معدن بدان دست یافته است.

دکتر خورسندیان توضیح داد: تامین مالی ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی که در ارتباط با انتشار اوراق بود، برای نخستین بار بود که شکل می‌گرفت. همچنین مجوز تامین سرمایه و ایجاد شرکت آی‌تی نیز از اولین‌ اقداماتی بود که در بانک صنعت و معدن شکل گرفت.
وی در ارزیابی خود از چشم‌انداز عملکرد بانک صنعت و معدن در پایان دولت سیزدهم، متذکر شد: یک بخشی از چشم‌انداز به اینکه چه میزان در حوزه مقدورات بانک باشد، بازمی‌گردد؛ به طور مثال فرض کنید اگر ما بخواهیم افزایش سرمایه داشته باشیم، این باید با توجه به پیگیری‌هایی که می‌شود، توسط اعضای مجمع و رئیس مجمع که وزیر امور اقتصادی و دارایی است، برای بانک تصویب کنند تا این اتفاق رخ دهد. به هر حال ما در برنامه ۵ ساله‌ای که تنظیم و تدوین کردیم، چند راهبرد یا چشم‌انداز داریم.

چشم‌انداز ویژه؛ تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صادرات‌گرا
مدیرعامل بانک صنعت و معدن اضافه کرد: بخشی از این راهبردها اجرایی شده است، به طور مثال در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان که اشاره شد، واقعاً چشم‌انداز بانک صنعت و معدن این است که به طور ویژه بتواند این شرکت‌ها را تامین مالی کند. همچنین موضوع تامین مالی شرکت‌های صادرات‌گرا که بتوانند درآمدهای ارزی برای ما داشته باشند، از راهبردهای اساسی ماست تا به آنها خدمات مالی بدهیم.

دکتر خورسندیان ادامه داد: همچنین حوزه فناوری‌های نوین جزو چشم‌اندازهای ماست که به آن سمت و سو برویم. چراکه شرایط مالی و اقتصادی و بودجه دولت شاید به گونه‌ای نباشد که انتظار و توقع داشته باشیم که پول یا وجه نقد یا منابع نقد در اختیار بانک در بودجه‌های دولتی پیش‌بینی شود تا بخواهیم از آن طریق افزایش سرمایه دهیم و فعلاً این انتظار و توقع در شرایط فعلی اقتصاد وجود ندارد؛ اما ما در برنامه‌ریزی‌‌های خود هدف‌گذاری کردیم که به دنبال تامین منابع پایداری باشیم که مقداری بانک صنعت و معدن را البته نه به صورت صد درصد، اما بتواند مستقل از منابع بودجه‌ای دولت بنماید و این هم جزو اهداف راهبردی ما در این بانک است.

وی تاکید کرد: همچنین اگر بخواهیم نیم‌ نگاهی به شرایط و ساختار سرمایه انسانی در داخل بانک داشته باشیم؛ باید بگویم ستون فقرات هر سازمانی که بنیان آن سازمان را شکل می‌دهد، نیروی انسانی و سرمایه انسانی و دانشی است که در آن متمرکز است؛ و بانک صنعت و معدن برای ارتقا و آموزش نیروی انسانی برنامه ریزی و هدف‌گذاری کرده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن توضیح داد: یکی دیگر از مهم‌ترین چشم‌اندازهای این بانک، پیاده‌سازی بانکداری شرکتی است. در این زمینه از بانک مرکزی مجوز اخذ شده و به دنبال ایجاد شرکت تامین سرمایه هستیم و به همین ترتیب تا پایان دولت ان‌شاءالله همه تلاش‌مان را به کار ببندیم که به این اهداف‌ دست یابیم.

دکتر خورسندیان در خصوص آثار ملموس اقدامات بانک صنعت و معدن در زندگی مردم اظهار کرد: بانک صنعت و معدن بانکداری خرد انجام نمی‌دهد، یک موقع است که می‌گوییم آثار اقدامات این بانک روی زندگی مردم چیست و ما ذهن‌مان به دنبال تسهیلات خُرد اشتغال، مسکن و تسهیلاتی مانند فرزندآوری و … می‌رود که اینها عددهای کوچکی است که برای مردم می‌تواند موثر هم باشد؛ اما رسالت بانک صنعت و معدن اساساً ورود به بانکداری خُرد نیست و به همین دلیل شعب زیادی هم ندارد که بخواهد خدمات بانکداری خرد را انجام دهد. این بانک در مجموع ۵۳ شعبه در سطح کل کشور دارد و بیشتر متمرکز به تأمین مالی شرکت‌ها و واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی بزرگ است.
وی افزود: اگر بتوانیم شرکتی را تأمین مالی کنیم که آثار و تولیدات آن شرکت وارد جامعه بشود، می‌توان از آن به عنوان یک اثر ملموس در جامعه یاد کرد. همین قدر که تولیدات داخلی ما جایگزین واردات خارجی در فضای تحریم شود یعنی آثار ملموس. حال در همین فرایند، ایجاد اشتغال یک موضوعیتی برای ما دارد که نتایج ملموس کار بانک صنعت و معدن یکی در محصولاتی که واحدهای صنعتی دارند ایجاد می شود و یکی در اشتغالی که ایجاد میکند و در رونق تولید خودش را نشان می‌دهد.

عملی شدن تقریبا تمام مصوبات سفر ریاست جمهوری به ارزشی ۱۵ هزار میلیارد تومان
مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: ما یکی از بانک‌هایی هستیم که تقریبا تمام مصوبات سفر ریاست جمهوری را که بر عهده ما گذاشته بودند، عملی کردیم که ارزش آن حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است. در ارتباط با برنامه راهبردی که بالاخره نقشه راه و چشم‌انداز ما را معین و مشخص می‌کند و به اهداف آن اشاره کردم؛ ما سه سال از ۵ سال را پشت سر گذاشته‌ایم و دو سال دیگر داریم؛ اما با توجه به تغییراتی که در فضای اقتصادی کشور ایجاد شده و تحولاتی که رخ داده است، در پایان سال سوم تصمیم گرفتیم که یک بازنگری اساسی در برنامه ۵ ساله خود داشته باشیم. با این اقدام شاید اهداف کلی ما بعضاً کم و زیاد شود؛ اما به نظر می‌رسد که فضا و روح برنامه حفظ شود. به هر جهت اقتضا می‌کرد و ضرورت داشت که یک بازنگری در ارتباط با برنامه ۵ ساله بانک هم داشته باشیم.
دکتر خورسندیان اشاره کرد: یک نکته دیگر بحث توجه خاص به مناطق محروم و استان‌های محروم است که این جزو دغدغه‌ها و نکات مورد اهمیت اعضای هیات مدیره بانک صنعت و معدن است، به همین دلیل ما یک کمیته ویژه تشویق سرمایه در مناطق محروم شکل دادیم که با توجه به اینکه بعضی از مناطق نیاز دارند که تامین مالی‌هایی در آنها ایجاد شود، شاید با روال‌ عادی تامین اعتبار یا اعتبارسنجی‌های متعارف اگر بخواهیم در این مناطق جلو برویم، نتوانیم این طرح را اجرا کنیم.
وی اضافه کرد: اما در همان چارچوب و اختیارات و مقدوراتی که بانک دارد و با توجه به ارتباطاتی هم که با استان و استانداری‌ها و ادارات صمت استان داریم و مدنظر قرار دادن اولویت‌شان، سعی می‌کنیم طرح‌هایی که دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی هستند و گاهی بخش خصوصی به تنهایی به آنها ورود نمیکند را تامین مالی کند.

تشکیل کمیته ویژه تشویق سرمایه در ۳ استان
مدیرعامل بانک صنعت و معدن تشریح کرد: امیدواریم که در آینده نزدیک در استان‌های محروم‌ شاهد احداث واحدهای متوسط، بزرگ و یا حتی کوچک باشیم که همان‌ها برای استان محروم می‌تواند منشا اثر بزرگی باشد. این کمیته را ما به تازگی برای ۳ استان راه انداختیم و به جمع‌بندی رسیدیم و قصد داریم به صورت منظم استان به استان جلو برویم و استان‌هایی که تاکنون به جمع‌بندی رسیده‌ایم، سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان شمالی هستند و یکی یکی استان‌های دیگر را هم در دست پیگیری داریم.
دکتر خورسندیان بیان کرد: همچنین پرداخت تسهیلات از محل منابع تبصره ۱۸ عملی شده است و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۸ طرح با عددی بالغ بر هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان تامین مالی شد و در ارتباط با طرح‌هایی که در سفر ریاست جمهوری مصوب می‌شود، تعداد ۴۰۴ طرح به ما معرفی شده است که از این تعداد ۲۸۰ طرح با عددی بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی شده است و حدوداً ۷۲ طرح هم مراجعه‌ای به بانک برای اینکه از این تسهیلات استفاده کنند، نداشتند.

ارتقای یک درجه‌ای بانک صنعت و معدن در شاخص‌های ارزیابی عمومی و اختصاصی
وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که برای خود ما در بانک صنعت و معدن خیلی جالب بود، بحث شاخص‌های ارزیابی بانک در ارتباط با شاخص‌های عمومی و اختصاصی بود. بانک صنعت و معدن اخیراً یک درجه ارتقا پیدا کرده و به سطح خوب رسیده و این یک دستاوردی بود که درست است که هنوز جای رشد دارد؛ اما طی یکی دو سال اخیر با این ارتقا از سطوح متوسط به سطح خوب رسیدیم و امیدواریم با تلاشی که همکاران دارند بتوانیم به سطوح بالاتری نایل شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.