×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
پتروشیمی‌ها برای تأمین ارز کشور گروکشی می‌کنند

به گزارش کیوسک خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم، دبیرخانه صنعت و معدن استان تهران اعلام کرد: پتروشیمی‌ها برای تأمین ارز موردنیاز کشور، گروکشی می‌کنند و به‌جای فروش کالای خود به تولیدکنندگان داخلی، اصرار به صادرات دارند؛ از این رو ابلاغیه اخیر وزارت صمت مبنی بر ورود کل محصولات پتروشیمی بدون التهاب به بورس کالا قطعا به سود تولید کشور است.

پس از سال ها انتظار در زمینه عرضه یکپارچه کالاهای پایه کشور در بورس کالا به منظور ایجاد شفافیت در آمارها و رهایی صنایع از قیمت گذاری دستوری، وزیر صمت دولت سیزدهم عرضه کامل محصولات از جمله سیمان، محصولات زنجیره فولاد و پتروشیمی را در دستور کار قرار داده است تا علاوه بر تامین کامل نیاز داخل، میزان مازاد داخلی نیز صادر شود؛ رویدادی که اثرات مطلوب آن خیلی زود در تعادل بازار سیمان و فولاد کشور حتی در روزهای تلاطم ارزی قابل مشاهده است. در این میان اما ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر عرضه کامل محصولات پتروشیمی که سقف خرید بهین یاب آن ها حذف شده و به نوعی التهابی در بازار آن ها دیده نمی شود، به مذاق برخی فعالان در صنایع بالادستی پتروشیمی خوش نیامده است.

در همین زمینه دبیرخانه صنعت و معدن استان تهران اعلام کرد: واقعیت این است که پتروشیمی‌ها برای تأمین ارز موردنیاز کشور، گروکشی می‌کنند و به‌جای فروش کالای خود به تولیدکنندگان داخلی، اصرار به صادرات دارند.

ریشه قاچاق کالا در یارانه ای بودن کالاست
دبیرخانه صنعت و معدن استان تهران افزود: جالب اینجاست که برخی منتقدان عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس، این رویداد و شفاف شدن کل مبادلات را باعث ایجاد رانت و قاچاق عنوان کرده اند در شرایطی که طرح این موضوع دادن آدرس غلط است زیرا امروز در بسیاری از تولیدات یارانه‌ای، بحث قاچاق وجود دارد و این پدیده هم ارتباطی به نحوه عرضه آن کالا ندارد بلکه به علت ماهیت یارانه‌ای بودن آن کالا مرتبط است.

دبیرخانه صنعت و معدن استان تهران گفت: اینکه در کشور قاچاق وجود دارد امر قابل کتمانی نیست. ما در بازارهای مختلف مانند سوخت، گندم و آرد نیز قاچاق‌های گسترده‌ای داریم اما این قاچاق هیچ ارتباطی به نحوه عرضه کالا ندارد بلکه موضوع یارانه ای بودن و قیمت آن محصول است. باید موضوع فروش مواد اولیه به تولیدکنندگان داخلی را از موضوع قاچاق این مواد به خارج از کشور تفکیک کنیم و به‌طور دقیق این موضوعات را مورد بررسی قرار داد.

بر این اساس اگر عده‌ای تولیدکننده نما تولیدات یارانه‌ای را می‌خرند و قاچاق می‌کنند، نباید باعث شود جلوی فروش این کالاها به تولیدکنندگان واقعی گرفته شود و باید برای مقابله با تولیدکننده نماها و قاچاق کالا به روش دیگری برخورد کرد اما قطعا راه جلوگیری از قاچاق مقابله با عرضه شفاف محصولات به تولیدکننده داخلی نیست.

پتروشیمی‌ها کالای یارانه‌ای را به خارجی‌ها می‌فروشند
دبیرخانه صنعت و معدن استان تهران اظهار کرد: پتروشیمی‌ها می‌گویند اگر جلوی صادرات ما را بگیرید نمی‌توانیم ارز وارد کنیم. ما این گفته پتروشیمی‌ها را گروکشی می‌دانیم چراکه آن‌ها از دولت یارانه می‌گیرند و به‌جای فروش محصول به حلقه بعدی تولید داخل، می‌خواهند این محصول را به کشورهای دیگر بفروشند.

دبیرخانه صنعت و معدن استان تهران افزود: پتروشیمی‌ها باید زمانی اجازه صادرات داشته باشند که ابتدا نیاز داخل را تأمین کرده باشند و اگر در داخل تقاضایی برای کالایشان نبود، صادرات انجام دهند. حداقل تا زمانی که دولت به خوراک پتروشیمی یارانه می‌پردازد، باید تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی در اولویت خرید محصولات پایه پتروشیمی باشند.

دبیرخانه صنعت و معدن استان تهران در خصوص ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر عرضه کل محصولات پتروشیمی بدون التهاب در بورس کالا، معتقد است: عرضه محصولات تولید شده پتروشیمی در بورس، می‌تواند ضمن تأمین کسری‌های بازار، ایجاد شفافیت به همراه داشته باشد.

دبیرخانه صنعت و معدن استان تهران عنوان کرد: عرضه کالاهای پایه در بورس، با توجه بر آنکه بر میزان کالای تولیدشده و انبارشده نظارت وجود داشته باشد می‌تواند از رانت‌های موجود در بازار این محصولات جلوگیری کرد و تجربه نشان داده، عرضه کامل یک زنجیره تولید در بورس در کالاهای مختلف نتایج بسیار مثبتی داشته است و قطعا از سایر روش‌های عرضه کالایی که در یک فضای مبهم و سنتی انجام می شود، بهتر بوده و به سود کشور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.