×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
پاسارگاد، تنها بانک ایرانی در فهرست ۵۰۰ برند بانکی برتر ۲۰۲۲

بانک پاسارگاد که در آذرماه سال جاری از سوی مؤسسه بنکر عنوان بانک سال ایران را کسب کرد، در موفقیتی دیگر برای هفتمین سال به‌عنوان تنها بانک ایرانی در فهرست ۵۰۰ بانک ارزنده جهان قرار گرفت. طبق این ارزیابی که توسط مؤسسه برندفاینانس (Brandfinance) انجام و توسط نشریه بنکر (The Banker) منتشر می‌شود، بانک پاسارگاد در سال ۲۰۲۲ میلادی، با ۳۳ پله رشد در جایگاه ۲۵۷ باارزش‌ترین برندهای بانکی جهان ایستاد.

کیوسک خبر ـ به گزارش راحله شهرابی مدیر روابط‌عمومی بانک پاسارگاد، این بانک در طول هفت سال گذشته، در فهرستی که هر ساله توسط مؤسسه بین‌المللی برندفاینانس تهیه و به‌واسطه نشریه بنکر (از زیرمجموعه‌های Financial Times) اعلام می‌شود حضور داشته و به‌عنوان باارزش‌ترین برند بانکی ایرانی مطرح بوده است. طی سال‌های اخیر بانک پاسارگاد تنها نماینده ایران در این لیست بوده و همواره جایگاه شایسته‌ای را نیز در این رتبه‌بندی کسب کرده است. در آخرین ارزیابی سال ۲۰۲۲ بانک پاسارگاد موفق شد با ارزشِ برندِ ۶۱۳میلیون دلاری و ۳۳ رتبه صعود نسبت به سال گذشته، جایگاه ۲۵۷ جهانی را به خود اختصاص دهد و در رتبه بهتری نسبت به بسیاری از بانک‌های مطرح منطقه خاورمیانه و حتی جهان بایستد. اهمیت این موضوع از آن‌جهت مطرح است که به‌دلیل اعمال تحریم‌های مالی و بانکی ظالمانه بر اقتصاد ایران و دشواری همکاری‌ها میان بانک‌های داخل کشور با مؤسسات مالی خارجی، بانک پاسارگاد در رقابتی نابرابر با بانک‌های کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ترکیه و عربستان سعودی، از سایر بانک‌های داخلی و بسیاری از بانک‌های منطقه پیشی گرفته است.

در رتبه‌بندی اخیر، مانند دوره‌های گذشته بانک‌های چینی و ایالات متحده هر کدام با پنج برند، ده رتبه اول را در اختیار داشتند. چهار جایگاه برتر جهانی به‌ترتیب به بانک‌های چینی ICBC، بانک ساخت‌وساز چین، بانک کشاورزی چین و بانکِ چین رسید و بنک‌آو‌آمریکا (Bank of America) در جایگاه پنجم جهان ایستاد. بانک ‌‌پاسارگاد در سال ۲۰۱۵ و در اولین سال حضور خود در این رتبه‌‌بندی، موفق به کسب رتبه ۳۲۸ بین ۵۰۰ برند برتر بانکی دنیا شد و در ادامه در سال ۲۰۱۷ علاوه بر رسیدن به رتبه ۱۷۵ بین ۵۰۰ برند برتر بانکی دنیا، به‌‌عنوان تنها بانک ایرانی در میان ۱۰ برند برتر بانکی خاورمیانه قرار گرفت. در سال ۲۰۲۱ نیز بانک پاسارگاد با رشد ۵۳درصدی در ارزش برند، نهمین بانک پیشروی جهان و از نظر رشد رتبه با ۸۹ رتبه صعود، هفتمین بانک جهان شناخته شد.

بانک پاسارگاد در سایر رتبه‌بندی‌های جهانی نیز در میان بانک‌های جهان بسیار موفق عمل کرده است. بر این اساس، طبق ارزیابی‌های «مؤسسه بنکر»، بانک پاسارگاد در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ میلادی موفق شد عنوان بانک سال (Bank of the Year) جمهوری‌اسلامی ایران را کسب نماید و هم‌چنین توسط این مؤسسه در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ ،۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ میلادی، به‌عنوان بانک برتر اسلامی (Islamic Bank of the Year) ایران انتخاب شود.

شایان ذکر است که مؤسسۀ برندفاینانس از رویکرد حق‌امتیاز یا Royalty Relief برای ارزش‌گذاری برندهای بانکی استفاده می‌کند که ارزش نام تجاری را در قیاس با نرخ حق امتیازی که در صورت مالکیت آن توسط شخص ثالث قابل پرداخت است، می‌سنجد. نرخ حق‌امتیاز به درآمد آتی اعمال می‌شود تا جریان درآمدی را که به نام تجاری نسبت داده می شود، تعیین کند و سپس جریان سود برند به ارزش فعلی خالص تنزیل می‌شود. استفاده از این رویکرد به دو دلیل در ارزش‎‌گذاری برند رایج است؛ اول اینکه نظام مالیاتی در بسیاری از کشورها معمولاً از آن در تعیین ارزش برندها استفاده می‌کنند، و دوم اینکه می‌توان آن را بر اساس صورت‌های مالی در دسترس عموم انجام داد.

مؤسسه برندفاینانس در سال ۲۰۲۲ از روش جریان نقدی تنزیل‌شده برای تنزیل درآمدهای تخمینی آتی از محل حق‌امتیاز در شرایط فرضی استفاده کرده است . در این روش فرض بر این است که امتیاز برند با نرخی مناسب به شخصی ثالث واگذار می‌شود. این درآمدهای تنزیل‌شده ناشی از برند برابر با ارزش فعلی خالص علامت تجاری و مالکیت معنوی بانک و در حقیقت ارزش برند آن فرض می‌شود. در این فرآیند ابتدا اطلاعات مالی و درآمدی خاص برند محاسبه و سپس درآمد به جریان‌های درآمدیِ بانکداری خرد، بانکداری تجاری، بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی، بانکداری اسلامی و کارت‌های اعتباری تقسیم می‌شود. در مرحله بعدی نرخ حق‌امتیاز برای هر بانک با محاسبه قدرت برند، نرخ حق‌امتیاز برای هر جریان درآمد ذکر شده در بالا و جریان درآمد حق‌امتیاز آتی بر اساس نرخ حق‌امتیاز و درآمد خالص پیش‌بینی شده تعیین می‌شود. در مرحله سوم نرخ تنزیل ویژه هر بانک، با در نظر گرفتن اندازه، جغرافیای فعالیت، شهرت و… به دست می‌آید و در آخر جریان حق‌امتیاز آتی به ارزش فعلی خالص (ارزش برند) تنزیل می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.