×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

​«چکنو»، نخستین چک امن دیجیتال فعال در کشور که به تازگی از سوی بانک صادرات ایران رونمایی شده و در دسترس اشخاص حقیقی دارای حساب جاری قرار گرفته است، دستکم ٢٢ ویژگی منحصر به فرد دارد و فرصت‌های متنوعی را برای مشتریان، جامعه و نظام بانکی فراهم می‌آورد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، «تسهیل خدمات غیرحضوری چک (تقاضای دسته‌چک، صدور، انتقال به غیر، نقد کردن، و …)» «عدم نگرانی از سرقت، مفقودی، از بین رفتن در حوادث غیرمترقبه مانند آتش‌سوزی و…»، «افزایش امنیت و کاهش ریسک در پرداخت»، «داشتن الزامات قانونی چک کاغذی»، «امکان صدور و وصول چک در هر ساعت از شبانه‌روز»، «سرعت و دقت بیشتر در نقدشوندگی نسبت به چک کاغذی»، «جلوگیری از تحریف، مخدوش شدن و مغایرت عدد و حروف نسبت به چک کاغذی» برخی از مزایای «چکنو» برای مشتریان و استفاده‌کنندگان از این محصول بانکی نوین به شمار می‌رود.
«عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک»، «حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه»، «صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و مزایای زیست محیطی»، «حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک‌ها» و «مدیریت ریسک بهتر» نیز از دیگر مزایای «چکنو» (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران) برای مشتریان است.
در این راستا، «کاهش ارزبری برای واردات مواد اولیه کاغذ چک»، «تمرکز کارکنان بر ارائه سایر خدمات بانکی با خلاصی از مشکلات مترتب بر کارسازی چک کاغذی»، «حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال»، «کاهش هزینه بانکداری»، «افزایش کیفیت خدمات بانکی»، «امکان استعلام، مشاهده کارتابل و دسترسی به سابقه چک‌های کارسازی شده از طریق بازیابی ذخیره داده‌ها» و «اثر مثبت بر سودآوری بانک‌» نیز در زمره مزیت‌های «چکنو» برای بانک صادرات ایران و نظام بانکی کشور است.
اثرات مثبت «چکنو» اما منحصر به استفاده‌کنندگان از این محصول مالی نوین نمی‌شود و کل فضای اقتصاد و جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. «کاهش بیشتر تعداد چک‌های برگشتی»، «کمک به افزایش اعتبار چک در بازار» و «کنترل بهتر تخلفات احتمالی و کمک مؤثر به کاهش زندانیان چک» از جمله تبعات به کار گیری «نخستین چک امن دیجیتال کشور» برای اقتصاد و جامعه است.
چگونه می‌توان از «چکنو» استفاده کرد؟
تمامی مشتریان بانک صادرات ایران که حساب جاری با دسته‌چک دارند، بدون نیاز به مراجعه به شعبه می‌توانند از طریق نرم‌افزار همراه‌بانک برای صدور دسته چک الکترونیک درخواست کنند. این دسته‌چک الکترونیک با نام تجاری چکنو فعلا برای مشتریان حقیقی بانک و با ١٠ برگ صادر خواهد شد. استفاده از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران نیازمند نصب نرم‌افزار همراه‌بانک صادرات ایران و همچنین «هامون» برای انجام امضای الکترونیکی است که با نصب آنها بر روی تلفن همراه، عملیات غیرحضوری احراز هویت انجام شده و گواهی امضای الکترونیکی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. در حال حاضر بانک صادرات ایران به عنوان تنها بانک کشور دو خدمت همزمان صدور فیزیکی و الکترونیکی چک را به طور همزمان ارائه می‌کند.
علاوه بر مزایای اشاره شده برای چکنو، فراگیری آن ضمن کاهش هزینه‌ها، نقش مهمی در روان‌تر کردن عملیات بانکی و افزایش اعتماد فعالان اقتصادی به چک داشته و رونق بیشتر فروش اعتباری و معاملات را در پی خواهد شد.
بر اساس قانون چک، چک‌های کاغذی همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت اما با استقبال مشتریان از مزایای این خدمت جدید، انتظار می‌رود با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی به تدریج چک‌های کاغذی جای خود را به چکنو بدهند. چک‌های الکترونیک صادر شده توسط بانک صادرات ایران با پیوستن سایر بانک‌ها به سامانه چک امن دیجیتال و نرم‌افزار «هامون» قابلیت کارسازی در شعب تمامی بانک‌های کشور را خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.