×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دامون خدابنده رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی، به‌مناسبت دهه مبارک فجر و چهل‌و‌پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، این سازمان را از سازمان‌های پیشرو در زمینه دولت الکترونیک معرفی کرد و در تشریح دستاوردهای سازمان در این حوزه، گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به وظیفه ذاتی خود در زمینه ارائه خدمت به اقشار مختلف جامعه، تلاش کرده است که بر اساس قوانین بالادستی، در تحقق دولت الکترونیک پیشگام باشد. بر اساس تکلیف “بند (و) تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱” کلیه سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی موظف به اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند و سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یکی از اولین دستگاه‌های اجرایی، موفق به پیاده‌سازی فرآیند یادشده و دریافت تقدیرنامه از سازمان فناوری اطلاعات ایران در این زمینه شده است.علاوه بر این، سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای وظایف محول‌شده در برنامه توسعه کشور، در حال ارائه ۱۱۷ وب‌سرویس به دستگاه‌های اجرایی و دریافت بیش از ۷۶ وب‌سرویس از سایر دستگاه‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات است که از این تعداد، دریافت حداقل ۸ وب‌سرویس از سایر دستگاه‌ها و ارائه ۳۳ وب‌سرویس از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی به سایر دستگاه‌ها، در سال جاری اتفاق افتاده است.

خدابنده افزود: طرح‌ها، اقدامات و دستاوردهای مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی در مسیر دستیابی به سازمان تأمین‌اجتماعی هوشمند و الکترونیک و در راستای بهبود و تسهیل در ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان، مبتنی بر رویکرد “ایجاد و توسعه سیستم‌ها و سامانه‌های الکترونیکی و غیرحضوری سازمان، توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و ارتباطی و همچنین یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی سیستم‌ها و سامانه‌ها” است تا ضمن ایجاد رضایتمندی برای ذی‌نفعان سازمانی، موجب شناسایی مطالبات سازمان به‌صورت فناوری‌محور، تسریع در وصول مطالبات و جذب منابع مالی، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در مصارف، مدیریت منابع و بهبود شاخص‌ها و فرآیندهای عملکردی شود. بر اساس این رویکرد، این مرکز در سال جاری تعداد ۵۰ برنامه عملیاتی و تحولی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه خدمات غیرحضوری یکی از اولویت‌های سازمان تأمیناجتماعی است، گفت: در حال حاضر تعداد ۵۹ خدمت از مجموعه خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به‌صورت غیرحضوری و در بسترهای مختلف الکترونیکی ارائه می‌شود که بستر اصلی آن درگاه رسمی خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir است. از این تعداد خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی، ۵۳ خدمت در برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه «تأمین من» نیز پیاده‌سازی شده است و این برنامه تاکنون بیش از ۳ میلیون نصب بر روی تلفن همراه کاربران دارای سیستم عامل Android داشته است و بر اساس بازخوردهای دریافتی بیش از ۸۸ درصد کاربران استفاده‌کننده، از برنامه مذکور رضایت داشته‌اند. در حال حاضر برنامه‌ریزی لازم برای ارائه ۶ خدمت غیرحضوری جدید در حوزه بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، انجام شده که به‌زودی به سبد خدمات غیرحضوری سازمان اضافه خواهند شد. با افزایش تعداد خدمات برخط و غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی، نقش عامل انسانی در لایه اول که در تعامل با مراجعان بودند کاهش یافته است. از دستاوردهای دیگر این طرح، افزایش رضایتمندی مخاطبان، کاهش مراجعات حضوری به واحدهای اجرایی و بهبود و تسریع در فرآیند ارائه خدمات به مخاطبان است.
دامون خدابنده رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی، یکی از پروژه‌های بسیار مهم این سازمان در مسیر هوشمند‌سازی تأمین‌اجتماعی را هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه (پروژه لیست هوشمند) معرفی کرد و گفت: درحال حاضر لیست حق بیمه کارفرمایان به‌صورت غیرحضوری دریافت شده و کلیه فرآیندهای مرتبط با لیست پس از دریافت غیرحضوری، توسط همکاران سازمان انجام می‌شود. با اجرای پروژه لیست هوشمند، کنترل‌های لازم بر روی اطلاعات موجود در لیست حق‌بیمه ارائه شده از سوی کارفرمایان، در هنگام دریافت لیست، انجام می‌شود و فرآیندهاو کنترل‌های پس از دریافت لیست که تاکنون به‌صورت غیرمکانیزه انجام می‌شد، در زمان دریافت لیست و به‌صورت هوشمند انجام می‌شود. این پروژه هم‌اکنون در ۱۱ استان و ۱۵ شعبه تهران (جمعاً ۱۳۵ شعبه) تعمیم یافته است و در بهمن‌ماه سال جاری، ۷ استان و ۳ شعبه دیگر تهران به این تعداد اضافه خواهد شد که جمع تعداد شعب به ۲۹۴ شعبه خواهد رسید. با برنامه‌ریزی انجام شده، تعمیم سرویس مذکور به همراه سامانه‌های متمرکز مرتبط، تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۳ در کلیه شعب سراسر کشور به پایان خواهد رسید.
خدابنده با اشاره به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی در اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک در کشور نیز پیشگام بوده است، گفت: یکی از پروژه‌های بسیار مهم سازمان که می‌توانیم به آن افتخار کنیم اجرای طرح نسخه الکترونیک است. پروژه نسخه الکترونیک سرآغاز بحث سلامت الکترونیک است. این پروژه شامل دو بخش نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی است و سازمان تأمین‌اجتماعی اولین نهادی بوده است که در سال‌های گذشته و قبل از الزام قانونی در این زمینه، استفاده از نسخه الکترونیک را در مراکز درمانی خود آغاز کرد و بعدها نیز آن را به مراکز طرف قرارداد نیز تسری داد.
وی افزود: در ابتدای سال ۱۴۰۰ و در آغاز فعالیت دولت سیزدهم و مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی، میزان فراگیری نسخه‌نویسی الکترونیک حدود ۵۲ درصد بود که در حال حاضر بالغ بر ۹۸ نسخ به‌صورت الکترونیک، نسخه‌نویسی می‌شود. همچنین میزان فراگیری نسخه‌پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک طرف‌قرارداد این سازمان نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ‌۳۵ درصد بود که در حال حاضر بالغ بر ‌۹۷ نسخ به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود. در مجموع طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جمعاً در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی مجموع موارد نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک در مراکز ملکی و طرف قرارداد بیش از ۸۸۵ میلیون مورد بوده است.
خدابنده در مورد سایر خدماتی که در پروژه نسخه الکترونیک به بهره‌برداری رسیده‌اند، گفت: طرح نظام ارجاع از تاریخ ۲۹/۰۹/۱۴۰۲ در سامانه نسخه الکترونیک در کل کشور عملیاتی شده است. علاوه بر آن، پیاده‌سازی فرآیند عقد قرارداد غیرحضوری مراکز درمانی به صورت الکترونیک نیز از شهریور ماه ۱۴۰۲ در استان تهران عملیاتی شده است. همچنین با عملیاتی شدن سامانه کشف تقلب، از بخش بزرگی از سوء‌استفاده‌های احتمالی از نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی جلوگیری شده است. یکی دیگر از پروژه‌های بسیار مهم حوزه فناوری اطلاعات در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی نیز توسعه و تکمیل سامانه پذیرش و پردازش اسناد بستری است. فرآیند پذیرش الکترونیکی اسناد بستری (از طریق سامانه سپاس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) عملیاتی شده و کلیه اسناد ارسالی از سامانه سپاس وزارت بهداشت و درمان در سامانه رسا پذیرش می‌شود که تاکنون ارتباط ۱۰۹۸ مرکز با سامانه موصوف برقرار و بیش از ۱۰ میلیون پرونده نیز دریافت شده است.
رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی با یادآوری رشد سریع فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در جهان گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی در نظر دارد در راستای ارتقای سطح پاسخگویی به مخاطبان از این فناوری بهره‌مند شود که در این زمینه با هماهنگی واحدهای تخصصی درمان، بیمه و اقتصادی سازمان، تدوین سند راهبردی هوش مصنوعی سازمان تأمین‌اجتماعی و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در خصوص بهره‌گیری از هوش مصنوعی در هر سه حوزه در حال پیگیری است. همچنین ابزار دیگری به‌عنوان “چت‌بات هوشمند تأمین‌اجتماعی” در دستور کار قرار گرفته است که امکان‌سنجی و پیاده‌سازی نمونه اولیه آن صورت پذیرفته و از مهم‌ترین مزایای این سامانه می‌توان به قدرت بالای خودیادگیری سامانه جهت ارائه پاسخ‌ها به مراجعان بعدی، پاسخگویی شبانه‌روزی و سریع، کاهش خطاهای انسانی در تصمیم‌گیری‌های حساس، افزایش کیفیت خدمات و جلب رضایت مخاطبان، امکان اخذ آمار دقیق از انواع مشکلات و پرسش‌های مطرح شده و استفاده از آن جهت بهبود ارائه خدمات و محاوره محور بودن حتی با زبان عامیانه و ساده است.
وی در مورد تدابری اتخاذشده برای ارتقای پایداری سامانه‌های خدمت‌رسان تأمین‌اجتماعی گفت: میزان پایداری سرویس‌ها و سامانه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۲، حدود ۹۹٫۹۶ درصد بوده است. با توجه به این‌که یکی از عوامل این پایداری؛ بهره‌گیری از زیرساخت‌های سخت‌افزاری و شبکه مناسب است، همواره تلاش بر این بوده است تا با رصد وضعیت زیرساخت‌های مرکز داده سازمان و خطوط ارتباطی و شبکه از آماده به کار بودن این زیرساخت اطمینان حاصل شود. به‌عنوان مثال از ابتدای شهریورماه سال ۱۴۰۲، کلیه واحدهای سازمان تأمین‌اجتماعی به صورت تدریجی مجهز به لینک ارتباطی افزونه شده‌اند که با این اقدام، در صورت بروز قطعی در خطوط مخابراتی، سرویس‌دهی در واحدهای سازمان تداوم خواهد داشت. همچنین در همین حوزه، طرح بهینه‌سازی آدرس‌های شبکه واحدهای تابعه بعد از یک سال از شروع اجرای طرح، در اواخر مهرماه سال ۱۴۰۲ با موفقیت به پایان رسید تا علاوه بر رفع مشکلات توسعه‌ای تطابق زیرساخت با فناوری‌های روز بهبود یابد.
خدابنده همچنین افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی در بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ که در سال ۱۴۰۲ برگزار شد از دبیرخانه خلاقیت و نوآوری تأمین رونمایی کرد که هدف از ایجاد این دبیرخانه، استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل و نیازهای سازمان با هدف سرعت بخشیدن به توسعه سیستم‌ها و سامانه‌های الکترونیکی و غیرحضوری است. در حال حاضر پیش‌نویس آیین‌نامه این دبیرخانه تدوین شده و در حال طی مراحل تأیید و تصویب است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.