×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایرنا، «مهرداد گودرزوند چگینی» با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت اظهار داشت: وقتی عملکرد دولت در حوزه های مختلف را ارزیابی می کنیم، باید شرایط خاص کشور مانند فشارهای اقتصادی، تحریم‌ها و شیوع کرونا را مد نظر قرار داده و منصفانه قضاوت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: معتقدم در دو سال اول دولت،  مدیران اقتصادی در موضوع فروش و توزیع عادلانه ارز، ‌برگشت ارز به کشور و کنترل بازار می توانستند بهتر عمل کنند و رشد قیمت‌ها محصول همان زمانی است که باید قیمت‌ها کنترل می‌شد. اما موفقیت دولت آنجاست که به رغم فشارهای تحریم و کرونا و با وجود تنگناها به خوبی توانست ‌کشور را اداره کند و نمی‌توان این موفقیت‌ها را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: دولت قول داده برخی از طرح‌ها و پروژه‌هایی که رشد ۸۰ تا ۹۰ درصدی داشتند تا پایان سال به بهره برداری برساند که این هم از نکات قابل توجه و مهم برای دولت دوازدهم محسوب می‌شود.

چگینی با اشاره به اینکه دولت در زمان شیوع ویروس کرونا کار بزرگی کرد و با همکاری بخش سلامت و درمان کشور موفق به جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری شد، عنوان کرد: در این راه باید قدردان شهدای سلامت، ‌شهدای درمان و شهدای امنیت و دفاعی کشور به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی باشیم که به رغم همه سختی‌ها، جمهوری اسلامی توانست با کمک آنها جایگاه خود را منطقه و حتی جهان حفظ کند.

نماینده مردم رودبار در مجلس، فشار اقتصادی دشمن در طول بیش از ۴۰ سال از تاریخ انقلاب را بی‌سابقه عنوان کرد و گفت:  در حال حاضر جنگ تمام عیار اقتصادی با ابعاد روانی گسترده بر کشور تحمیل شده و شیوع کرونا هم این شرایط را تشدید کرده است. اما دولت و مجلس در تلاش هستند با همکاری یکدیگر شرایط بهتری برای کشور و مردم ایجاد کنند.

وی در خصوص راهکارهای دولت برای تامین بودجه از جمله فروش داخلی نفتی گفت: در قانون بودجه سال ۹۹ طبق بند «ی» تبصره ۲، قانون به دولت اجازه داده که ۶۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی بفروشد. البته قرار بود دولت هفته پیش مرحله نخست فروش را آغاز کند ولی از آنجا که مجلس درباره آن بحث داشت، وزیر نفت در کمیسیون برنامه و بودجه حاضر شد و پس از تبادل نظر با مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات، تفاهم‌هایی در این زمینه صورت گرفته که اعلام خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: همزمانی اعلام فروش سلف نفتی با طرح گشایش مالی دولت باعث بروز ابهاماتی در جامعه شد. معتقدم اگر فروش سلف نفتی با همفکری کمیسیون‌های مجلس و همیاری دولت بررسی و به نتیجه برسد این شبهات بوجود نخواهد آمد اما این همفکری کمی دیر انجام شد.

چگینی ادامه داد: دولت موضوع سلف نفتی را در شواری عالی سران سه قوه مطرح کرده و قطعا با تعامل بین سران سه قوه ‌این طرح نهایی و ارائه می‌شود. زیرا هر موقع که دولت،  مجلس و قوه قضائیه در طرح‌های مهم با یکدیگر هماهنگ شده اند، مشکلات کمتری در اجرای آن پیش آمده است.

بخش کمی از بودجه به اخذ مالیات اختصاص دارد

وی با تاکید براینکه بخشی از مشکلات امروز کشور مربوط به چگونگی اخذ مالیات است، گفت: اگر زیرساخت های مالیاتی در سنوات گذشته از استانداردهای لازم برخوردار بود، امروز نباید دغدغه بودجه یا شرایط جاری کشور را ‌داشتیم.

نماینده مردم رودبار با بیان اینکه فقط  ۳۵ درصد بودجه کشور از محل مالیات است، افزود: در بهترین حالت باید ۶۵ تا ۹۰ درصد بودجه کشور از محل درآمدهای مالیاتی به ویژه جلوگیری از فرار مالیاتی ‌تامین شود.

چگینی یادآورشد: یکی از مشکلات امروز کشور افزایش دلالی در بازار است و با رسیدگی به این حوزه، بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور و دولت حل می‌شود. البته بنده منکر تلاش‌های سازمان امور مالیاتی نیستم و این سازمان در بخش هوشمندسازی اقدامات مناسب و موثری انجام داده ولی این اقدامات کافی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: باید مبارزه با پول شویی و رصد گردش مالی در برنامه مالیاتی دیده شود تا بخش مهمی از مشکلات حل شود.

وی درباره طرح‌هایی که در روزهای گذشته از طرف نمایندگان برای بهبود شرایط کشور ارائه شده و اینکه آیا این طرح‌ها گره‌ی از مشکلات و معیشت مردم باز خواهد کرد؟ گفت: طرح‌های یک فوریتی و دو فوریتی که نمایندگان ارائه می‌دهند، بیشتر با هدف کاهش فشار از دوش مردم است. اما قطعا برای خروج از این شرایط باید طبق برنامه عمل کرد و اگر بخواهیم برای مشکلات فقط داروی مسکن تجویز کنیم، رفع درد کوتاه و زودگذر خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.