×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نشست کمیته راهبری تولید بار اول فلات قاره برگزار شد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علیرضا سلمان‌زاده، مدیرعامل این شرکت در نخستین نشست کمیته راهبری تولید بار اول گفت: وظیفه اصلی شرکت نفت فلات قاره ایران تولید است و شاید ترجیح ما استفاده از کالاها با برندهای اصلی باشد، اما رویکرد کشور با توجه به تحریم‌های ظالمانه و نبود امکان تأمین به‌موقع کالاها از منابع اصلی بر ساخت داخل و توانمندکردن شرکت‌های ایرانی است.
وی با بیان اینکه اگر هریک از کالاهای تحریمی بومی شود بسیاری از مشکلات این شرکت در حوزه تأمین کالا برطرف می‌شود، افزود: در عمل در حوزه تأمین کالا در کشور ما با دو موضوع تحریم و الزام استفاده از کالاهای داخلی روبه‌رو هستیم و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و کمک برای توانمندسازی آنان می‌تواند اثرات مثبت بسیار زیادی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران بر استانداردسازی فرآیندها در زمینه استفاده از کالاهای ساخت داخل تأکید کرد و یادآور شد: یکی از مشکلاتی که همیشه وجود داشته، پذیرفتن ریسک استفاده از تولید داخل است و فقدان ساختار منسجم سبب انتقال این ریسک به شرکت‌های بهره‌برداری می‌شود بنابراین ما باید جسارت خود را افزایش دهیم و با پذیرفتن ریسک، به شرکت‌های سازنده داخلی اعتماد کنیم.
سلمان‌زاده تصریح کرد: خوشبختانه در مناطق عملیاتی این شرکت، اقدام‌های ارزشمندی در زمینه ساخت داخل کالاهای تولید بار اول انجام شده که می‌توان با ساماندهی این اقدام‌ها، بخش عمده‌ای از نیازهای شرکت را از داخل کشور تأمین کرد.
وی همچنین بر اشتراک‌گذاری اطلاعات در مناطق و ستاد تأکید کرد و گفت: کارگروه تولید بار اول باید در این زمینه تسهیل‌گری کند و نقش شتاب‌دهنده را داشته باشد و فهرست منابع و سازندگان توانمند داخلی را تهیه کند و در اختیار ستاد و مناطق عملیاتی قرار دهد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: تولید بار اول ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه ترک تشریفات مناقصه ایجاد کرده است. برای نمونه شرکتی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی می‌شود، پس از تأیید در کمیته‌های شرکت نفت فلات قاره ایران بدون برگزاری مناقصه می‌توان از خدمات و کالاهای آن استفاده کرد.
ساخت داخل در سه حوزه تحریمی، راهبردی و فناورانه
مهدی توکلی، رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران نیز در این نشست گفت: کمیته راهبری تولید بار اول به‌صورت پراکنده در این شرکت وجود داشته، اما با تخصصی و متمرکز شدن این کمیته از سوی پژوهش و فناوری، اقدام‌های مهم و ارزشمندی در این زمینه انجام شده است.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های این کمیته در سه حوزه تحریمی، راهبردی و فناورانه برنامه‌ریزی شده است، افزود: ما باید تلاش کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را در این سه حوزه راهبری و از توانمندی‌های آنان استفاده کنیم.
رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان، چاره‌ای جز حرکت به سمت ساخت داخل و تقویت سازندگان داخلی به‌منظور تأمین نیازهای صنعت نفت نداریم. در زمینه فناوری نیز باید ضمن همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، کار طراحی و ساخت کالاهای مورد نیاز خود را انجام دهیم و با ایجاد سازوکاری برای ارتباطات متمرکز، برای دستیابی به اهداف شرکت ملی نفت و وزارت نفت برای تبدیل آنها به کالاهای صنعتی گام برداریم.
توکلی ابراز امیدواری کرد با فعالیت‌های کمیته راهبری تولید بار اول در شرکت نفت فلات قاره ایران، ساخت و تولید بار اول در یک مسیر راهبردی و اصولی قرار گیرد.
انتخاب ۵۸ قلم کالا برای ساخت داخل
فرهاد حسینی، دبیر کمیته تولید بار اول شرکت نفت فلات قاره ایران نیز در این نشست به ارائه گزارشی از روند اقدام‌های انجام‌شده در زمینه تولید بار اول در شرکت نفت فلات قاره ایران پرداخت.
وی گفت: در مجموع بیش از ۸ هزار و ۷۷۹ قلم کالا از مدیریت‌ها و مناطق عملیاتی به‌منظور ساخت داخل دریافت شده که پس از غربالگری، این اقلام به ۲۴۴ قلم و در سال ۱۴۰۰ به ۵۸ قلم کالا رسیده است. پژوهش و فناوری بازوی کمکی شرکت نفت فلات قاره ایران است که تعاملات بیشتر با دیگر مدیریت‌ها و ادارات در ستاد و مناطق عملیاتی سبب تسریع در روند فعالیت‌های تولید بار اول خواهد شد.
دبیر کمیته تولید بار اول شرکت نفت فلات قاره ایران عنوان کرد: سامانه‌ای از شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان داخلی ایجاد شود تا از طریق آن، شرکت‌های مورد نظر در این سطوح شناسایی و بر اساس اولویت‌های مدنظر، مکاتبات و مذاکرات با آنها انجام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.