×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به مناسبت بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی، رونمایی از صفحه انتشارات ایرانداک و نشست مجازی معرفی کتاب «اخلاق حرفه‌ای در فناوری اطلاعات» نوشته دکتر رحمان شریف‌زاده، عضو هیئت علمی ایرانداک برگزار می‌شود.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» به مناسبت بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی، رونمایی از صفحه انتشارات ایرانداک و نشست معرفی کتاب «اخلاق حرفه‌ای در فناوری اطلاعات» نوشته دکتر رحمان شریف‌زاده، استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات ایرانداک روز سه‌شنبه ۲۴ آبان به صورت مجازی برگزار می‌شود.
اهمیت اخلاقی فناوری اطلاعات به سبب درهم‌تنیدگی روزافزون آن با زندگی اجتماعی باعث شده که فناوری اطلاعات به عنوان یک حرفه شناخته شود و شرکت‌هایی مربوطه‌ای چون ای‌سی‌ام و آی‌تریپل‌ئی مجموعه اصول و کدهای اخلاقی‌ای برای این حرفه تدوین و هرازگاهی آن را به‌روز کنند. با این حال اولا مبانی اخلاقی این حرفه و اصول و کدهای آن در فراخلاق و اخلاق هنجاری مشخص نیست؛ ثانیا این اصول و کدها در بسیاری از موقعیت‌های پیچیده، کارایی‌شان را برای حرفه‌مندان این حرفه از دست می‌دهند. چراکه این اصول و همچنین کدها ممکن است در موقعیت‌هایی باهم در تعارض بیفتند. در این کتاب ضمن تبیین مبانی اخلاقی این حرفه و کدهای اخلاقی آن، مدلی اخلاقی برای کمک به تصمیم‌گیری در چنین موقعیت‌هایی ارائه شده است. برای رسیدن به این مدل ضمن تشریح اینکه حرفه فناوری اطلاعات می‌تواند مبتنی بر چه نظریه‌هایی در فراخلاق و اخلاق هنجاری باشد، از آموزه‌ها و رویکردهای متعددی چون دیدگاه سر دیوید راس، آموزه اثر دوگانه، و نیز رویکرد جودیث تامسون در اخلاق هنجاری و کاربردی کمک گرفته شده است. در نهایت یک منشور اخلاق حرفه‌ای به‌ همراه مصادیق و نمونه‌های ملموس کدهای اخلاقی ارائه خواهد شد.
گفتنی است این نشست سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ از ساعت ۱۲ تا ۱۳، به صورت مجازی در پیوند http://vc4.shiraz.pw/irandoc2/ برای علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.