×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نخستین همایش تخصصی معماران استان قم با مدیریت انجمن معماران استان قم با حضور مسئولان رده بالای شهرداری و نظام مهندسی و پیشکسوتان و معماران جوان با نام «معماری ایران معمار ایرانی» در مجتمع تجاری بازار شهر برگزار شد.
کیوسک خبر ـ دراین همایش نخست رئیس هیات مدیره انجمن معماران استان قم از تاسیس «انجمن صنفی معماری، طراحی داخلی و دکوراسیون قم» و انتخاب هیات مدیره خبر داد و از معماران درخواست کرد تا با مشارکت بیشتر سبب فعال بودن انجمن شوند.
مهندس امید بشارتی افزود: هدف از تشکیل این انحمن پیگیری اهداف مشترک، ارتقای معماری شهر و پیگیری بحث های تخصصی بود زیرا پیگیری خواسته ها با ایجاد چنین تشکل قانونی و ایجاد کارگروه های تخصصی و گروهی امکان پذیر است.
وی گفت: انجمن معماران استان قم فصلی یک بار یک همایش و ماهی یک بار یک نشست دورهمی خواهد داشت که از همه معماران شهر دعوت می شود تا دراین گردهمایی ها شرکت کنند.
وی بیان کرد: نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان دوم تا پنجم آبان ماه در نمایشگاه بین المللی قم برپا می شود که نخستین حضور معماران قم در نمایشگاه صنعت ساخمان است که هر معمار می تواند با دو تا سه تابلو اثر معماری خود را به نمایش بگذارد و درمجموع ۷۰ اثر معماری معماران قم به نمایش گذاشته خواهد شد.
رئیس هیات مدیره انجمن معماران استان قم ادامه داد: معماران می توانند از روز شنبه تابلوها را ارسال کنند و در نمایشگاه حضور خوب و پررنگی داشته باشید.
بشارتی گفت: با تاسیس انجمن اقدامی گروهی را آغاز کردیم و از معماران می خواهیم همراه انجمن باشند تا برنامه های پرشوری برگزار شود.
معماران به فاکتورهای اصلی شهرسازی توجه کنند
در ادامه کارشناس ارشد معماری با تخصص معماری و شهرسازی پایدار برنده جوایز متعدد مسابقات بین المللی، توضیح مختصری از پروژه ای در شهرک شهید زین الدین قم و یک پروژه بازسازی شده را ارائه داد.
مهندس رها اشرفی افزود: امنیت زیبایی پایبندی به قوانین مباحث اقتصادی و مباحث عرفی فاکتورهایی است که باید در معماری لحاظ شود.
وی عنوان کرد: توجه به اقلیم و فرهنگ حفظ حریم معماری ایرانی و اسلامی و ساخت خانه هایی با حیاط مرکزی در معماری گذشته ایران لحاظ می شد اما هم اکنون در نظر گرفته نمی شود و به قوانین خوبی که دراین حوزه داریم هم درست عمل نمی شود.
وی گفت: در برخی موارد به جای تخریب بازسازی باید انجام شود که آسیب کمتری به محیط زیست وارد و اسلوب خوب گذشته را حفظ و از هزینه های اضافی جلوگیری می کند.
اشرفی تاکید کرد: معماران توجه کنند که تاریخ و داستان پروژها را حفظ کنند و برای کوچه ها ارزش قائل شوند و در مجموع به نحوی باشد که مردم بتوانند روایت گذشته را در آن مشاهده کنند و هویت شهری و تاریخی را از بین نبریم و طراحی فضای داخلی به بهترین وجه اجرا شود.
استفاده از طبیعت در ساخت وسازها جدی گرفته شود
در ادامه مسعود حاتمی کارشناسی ارشد معماری بنیانگذار و مدیر یک دفتر معماری و برگزیده مسابقات مختلف به سخنرانی پرداخت.
وی یک پروژه اجرایی خود در شهر خوانسار را با محوریت ایوان و استفاده از ظرفیت فضاهای باز رو به طبیعت توضیح داد.
وی تاکید کرد: در ساخت وسازها معماران باید به زیبایی، طبیعت، حریم، معماری، توجه به کوچه، امنیت، جایی برای نشستن، توجه به اقلیم، ظاهر ساده و جذاب توجه کنند.
شرکت «آجر نماچین» پیشرو / آجر از محبوبترین مصالح ساختمانی
سپس تیزر شرکت «آجر نماچین» پخش شد که به تاریخچه پیدایش و انواع آجر و استفاده از آن اشاره داشت و درآن گفته شد که در ایران آجر یکی از محبوبترین مصالح ساختمانی مورد توجه است و از لحاظ دوام، تنوع در اندازه و در دسترس بودن، تولید آسان، عایق بودن در برابر گرما و سرما، داشتن همخوانی با سایر مصالح مانند سنگ وگچ و داشتن اصالت ایرانی که جایگاه منحصر به فردی را به خوداختصاص داده است.
سید مهدی زهیرالدینی نماینده شرکت آجر نماچین نیز اظهارداشت: این شرکت ۵۰ سال تجربه در تولید آجر دارد و با تجهیزات به رود و نیروی متخصص فعالیت می کند و با استقبال چشمگیر مشتریان در صنعت ساختمان سازی مواجه است.
معماران به تمام جوانب کار بیاندیشند
سپس مهندس علی نعمتی کارشناسی ارشد معماری و طراحی داخلی که رزومه موفقی در صنعت ساختمان دارد به تشریح دو پروژه اداری پرداخت و مشکلات و چالش ها و تجربیات خود را بیان کرد.
وی گفت: معماران مدنظر داشته باشند تا با صرفه جویی در مصرف انرژی، رعایت ضوابط علمی و به روز سبب آسایش کسانی باشند که قرار است در مکانی که آنان طراحی کرده اند زندگی یا کار کنند لذا به همه جوانب ریز و درشت از قبیل استحکام کار و نمای معماری ایرانی اصیل فکر کنید.
معماران مصلحت صاحب کار و شهر را با هم درنظر بگیرند
در ادامه امیرحسین شریف زاده کارشناس و مدیر یک دفتر معماری مشکلات و چالش های اجرای پروژه ها و راهکارهای پیش رو پرداخت.
وی تاکید کرد: معماران باید منفعت مالک پروژه و شهر و مردم را با هم در نظر بگیرند و استفاده درست از زمین و منابع داشته باشند کارشان را طبق نظر سفارش دهنده و در طراز شهر انجام دهند.
نمای ساختمان ها متناسب با جایگاه شهر قم باشد
رئیس گروه مطالعات و برنامه ریزی شهرسازی و معماری شهرداری قم هم در ادامه با بیان اینکه استقبال کم نظیری از نخستین همایش معماران شده که از این بابت خوشحال شدم، گفت: معماران در طراحی ها سیما ومنظر شهری را در نظر بگیرند و تنها موقعیت پلاک را که طراحی آن را به ما می سپارند در نظر نگیریم بلکه مجاورین پلاک هم در نظر گرفته شوند.
مهندس فرهاد یامولا با بیان اینکه معماری باید هماهنگ با بافت شهر باشد، افزود: متاسفانه شاهد هستیم که هر پلاک ساز خودش را می زند و به منظر شهری بی توجهی می شود و هر کس ساز خودش را می نوازد و منظر و اصالت و فرهنگ در معماری و شهرسازی در نظر گرفته نمی شود.
وی گفت: متاسفانه انواع سبک های معماری نمای رومی، پست مدرن، مدرن، یونانی و نماهای من درآوردی در شهر وجود دارد و انواع سلیقه ها اعمال شده که شهر را نازیبا و نمای منازل و معماری شهر را ناهمگون کرده است.
وی تاکید کرد: معماران در طراحی های خود هماهنگی با پلاک های مجاور را در نظر داشته باشند تا پیوستگی معماری شهری از بین نرود.
عضو شورای سیما ومنظر استان قم گفت: نماها در قم کنترل نمی شد و شاهد نماهای نامناسبی بودیم که با جایگاه و هویت قم همخوانی نداشت لذا اهداف، ضوابط و سیما ومنظر شهری قم سال ۹۳ تصویب و ابلاغ شد و کمیته نما و شورای عالی و سیما ومنظر شهری در شهرداری قم با هدف حفظ و تقویت هویت و معماری شهر قم و همخوانی نماها با اقلیم شهر قم تشکیل شد.
وی ادامه داد: این کمیته ها ملزم شدند در هشت منطقه شهرداری قم نظارت کنند که دستورات مبحث چهار و کمیسیون ماده پنج و دستورالعمل ها و ضابط در قم عمل شود زیرا نماها نباید نامتعارف با معماری قم باشد و توصیه ما رعایت اصول تعادل و تقارن در نما است.
دبیر کمیته های شهری نما ومنظر شهری قم اظهارکرد: جای بسی نگرانی و تاسف است که بسیاری از معماران و حتی ماموران کنترل نقشه در سازمان نظام مهندسی این دفترچه را مطالعه نکرده و از وجود آن بی اطلاع هستند.
وی گفت:‌ تمام ضوابط عام و خاص حتی فرم پنجره ها در دفترچه تفصیلی آمده اما زمانی که با طرح نماها در کمیته نمای شهرداری مخالفت می شود می گویند ما اطلاع نداشتیم درصورتی که مقرر شده تا برای نماهایی که مصوبه کمیته نمای شهرداری و سیما ومنظر استان نداشته باشند پایان کار صادر نشود.
گفتنی است دکتر محمد سعید محمدی از اعضای هیات مدیره انجمن معماران دبیر همایش بزرگ معماران قم بود و اسامی دیگر اعضای هیات مدیره انجمن معماران قم به این شرح هستند: مهندس امید بشارتی (رئیس هیات مدیره)، مهندس عباس احمدخانی (نائب رئیس هیات مدیره)، مهندس معصومه جانقلی (عضو اصلی هیئت مدیره و دبیر)، مهندس جمیله صادقی (عضو اصلی هیات مدیره) مهندس احسان داورمنش و مهندس احمد پویامنش (عضو علی‌البدل هیات مدیره) و مهندس میثم میرزاامینی (بازرس هیات مدیره).
درپایان این همایش با حضور اعضای هیئت مدیره و اسپانسرهای برنامه از تمام سخنرانان تقدیر به عمل آمد و زمانی به پرسش و پاسخ و ارائه راهکارها اختصاص یافت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.