×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مهم‌ترین نکات بیمه آسانسور

آسانسورها عامل مرگ سالانه ۲۷ و حدود ۱۰ هزار آسیب دیدگی تنها در کشور ایالات متحده آمریکا هستند. این حوادث ممکن است در هنگام، نصب، تعمیر یا حتی استفاده از آسانسور رخ دهد. به این ترتیب، آسانسورهای نصب شده در ساختمان‌های مسکونی، ادارات و سازمان‌ها می‌توانند خسارات مالی و جانی مختلفی را به همراه داشته باشند. در چنین شرایطی استفاده از بیمه آسانسور به شما کمک می‌کند تا برای جبران هزینه‌ها و خسارت‌های جانی و مالی یک پشتوانه مطمئن داشته باشید. استفاده از این بیمه نامه خصوصاً برای پیمانکارانی که در حال نصب آسانسور هستند یا مدیران ساختمان‌ها که مسئولیت نگهداری و تعمیر آسانسور را بر عهده دارند، اهمیت زیادی داشته باشد. به همین بهانه در این مقاله قصد داریم به سؤال بیمه آسانسور چیست و چگونه می‌توان از مزایای آن بهره مند شد پاسخ دهیم. با آسماری تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیمه آسانسور چیست؟ پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی استفاده از آسانسور
قبل از اینکه با مهم‌ترین نکات بیمه آسانسور آشنا شویم ابتدا بهتر است ماهیت این بیمه نامه را بررسی کنیم. بیمه آسانسور در واقع یکی از زیر شاخ‌های بیمه مسئولیت محسوب می‌شود. این نوع بیمه نامه را با نام بیمه مسئولیت آسانسور نیز می‌شناسند. با استفاده از این بیمه نامه شرکت بیمه متعهد می‌شود تا پوشش‌های جانی و مالی مانند فوت، نقص عضو، هزینه‌های پزشکی و خسارت‌های مالی مختلف را تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه بر عهده بگیرد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه بیمه مسئولیت و مهندسی در سایت بیمه آسماری اطلاعات بیشتری در مورد انواع بیمه‌های مسئولیت و نحوه تهیه آن‌ها به دست آورید.

نحوه تهیه بیمه آسانسور
تهیه بیمه آسانسور بر عهده چه کسی است؟
در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای برای آسانسورها، مالک، مدیر ساختمان و شرکت‌های سرویس و نگهداری از آسانسور مسئولیت جبران خسارت‌ها و پاسخگویی را برعهده دارند. به این ترتیب تهیه بیمه آسانسور برای همه ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی بر عهده مالک و مدیر ساختمان یا افرادی که مسئول نگهداری از آسانسور هستند، قرار دارد. از آنجایی که بروز حوادث مرتبط با آسانسور معمولاً هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد، یکی از مهم‌ترین نکات بیمه آسانسور این است که مدیران ساختمان باید بدانند همانگونه که به دنبال بهترین بیمه تکمیلی انفرادی یا گروهی برای خود و خانوادشان هستند باید به فکر تهیه بهترین بیمه آسانسور نیز باشند. زیرا به همان شکلی که مسئولیت اعضای خانواده بر عهده آن‌هاست، مسئولیت آسانسور نیز جزو وظایف اصلی آن‌ها به حساب می‌آید.

مسئولیت مدیران ساختمان در رابطه با آسانسور، وظایف یک مدیر ساختمان آگاه
معمولاً همه مدیران ساختمان از زمان نصب و راه اندازی و در زمان استفاده از آسانسور وظایفی را بر عهده دارند که باید به صورت دوره‌ای تمامی موارد ذیل را انجام دهند:

همه آسانسور‌ها از زمان نصب و راه اندازی اولیه باید از لحاظ داشتن گواهی استاندارد از موسسه استاندار ایران بررسی و کنترل شوند چرا که برای تهیه پایان کار ساختمان از شهرداری، داشتن گواهی استاندارد آسانسور الزامی می‌باشد.
هر مدیر ساختمانی موظف است که برای سرویس و نگهداری آسانسور با شرکت‌های معتبر که دارای مجوز فعالیت از وزارت صنایع و معادن هستند، قرارداد سالیانه داشته تا در زمان‌های مقرر برای بررسی آسانسور مراجعه کرده و بررسی‌های لازم برای سلامت آسانسور را انجام دهند.
تهیه بیمه مسئولیت آسانسور از یک شرکت معتبر بیمه‌ای برای تمامی آسانسورهایی که در ساختمان نصب هستند باید از طرف مدیر ساختمان انجام شود.
ممکن است که هر ساختمان دارای دو نوع آسانسور نفر بر و حمل بار باشد که بر اساس مشخصات هر آسانسور باید بیمه آسانسور توسط مدیر ساختمان تهیه شود.
با توجه به وظایف مدیران ساختمان، آیا بیمه آسانسور اجباری است؟
یکی از نکات مهم بیمه آسانسور الزامی یا اختیاری بودن استفاده از آن است. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم هیچ الزام قانونی برای تهیه بیمه مسئولیت آسانسور توسط مدیران ساختمان‌ها وجود ندارد. اما حادثه همواره در کمین است. ثبت بیش از ۱۰ هزار خسارت مالی و جانی مرتبط با آسانسورها در سال فقط در یک کشور نشان می‌دهد که حوادث مرتبط با آسانسور به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیستند. از طرفی مسئولیت هر اتفاقی برعهده مدیران ساختمان‌ها است و این موضوع می‌تواند به یک دغدغه جدی و نگرانی دائمی برای آن‌ها تبدیل شود. از این رو تهیه بیمه آسانسور برای پرداخت چنین خساراتی علی رغم اجباری نبودن این بیمه نامه، لازم و ضروری می‌باشد.

پوشش بیمه مسئولیت آسانسور
پوشش بیمه مسئولیت آسانسور شامل چه مواردی می‌شود؟
شرکت‌های بیمه تعهدات خود را بر اساس مشخصات، ظرفیت و کاربرد آسانسور مشخص می‌کنند. در بیمه نامه‌های مربوط به آسانسورهای نفربر پوشش بیمه شامل خسارت‌های جانی می‌شود. در آسانسورهای باری با توجه به کاربرد آن‌ها پوشش خسارت‌های مالی نیز در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی پوشش‌های جانی و مالی بیمه مسئولیت آسانسور شامل موارد زیر می‌شود:

پوشش فوت
پوشش نقص عضو
پوشش هزینه‌های پزشکی
پوشش خسارت مالی برای آسانسورهای باربر
هزینه و حق بیمه در بیمه آسانسور چقدر است؟
یکی دیگر از مهم‌ترین نکات بیمه آسانسور که در هنگام خرید بیمه باید به آن توجه کنید، نحوه محاسبه حق بیمه آسانسور است. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ظرفیت آسانسور، مشخصات آن و کاربری آسانسور عواملی هستند که پوشش‌ها و هزینه حق بیمه در بیمه آسانسور را مشخص می‌کنند. در برخی از بیمه نامه‌ها مواردی مانند درب دار یا بدون درب بون آسانسور، استفاده از آسانسور در ساختمان‌های تجاری و اداری، ساختمان‌هایی که تعداد طبقات آن‌ها بالاتر از حد مشخصی باشد و … می‌تواند باعث افزایش حق بیمه شود. در محاسبه حق بیمه هزینه‌های پزشکی تصویب شده و دیه مصوب سال نیز می‌توانند باعث افزایش حق بیمه شوند. شما می‌توانید با تماس از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۱۷ از نحوه محاسبه انواع بیمه در زمینه‌های مختلف مانند بیمه کشتی، بیمه مسافرتی و بیمه مسئولیت اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیمه آسماری، بیمه‌ای با پوشش گسترده
در این مقاله با مهم‌ترین نکات بیمه آسانسور آشنا شدیم. تهیه بیمه آسانسور برای ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری با توجه به مسئولیت‌هایی که برعهده مالکان، مدیران ساختمان و شرکت‌های نصب و نگهداری آسانسور قرار دارد به یک نیاز اساسی و امر الزامی تبدیل شده است. بیمه آسماری با ارائه یکی از گسترده‌ترین و بهترین بیمه‌های مسئولیت در ایران می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که می‌خواهند برای مسئولیت‌های خود آینده نگری کنند. شما می‌توانید همین حالا از طریق تماس با شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۱۷ اطلاعات بیشتری در مورد انواع بیمه‌های مسئولیت به دست آورید.