×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما مصمم هستیم تا منازعه موجود بین آذربایجان و ارمنستان یک بار برای همیشه خاتمه پیدا کند.

به گزارش کیوسک خبر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) در جریان بازدید از مدرسه شهید فهمیده شهر ایروان، گفت: روابط تهران و ایروان روابط رو به رشدی است و ما مصمم هستیم که کمک کنیم تا منازعه موجود بین آذربایجان و ارمنستان یک بار برای همیشه خاتمه پیدا کند، مرزهای اختلافی بین دو کشور تعیین تکلیف شود و منطقه قفقاز جنوبی صلح و آرامش را به خود ببیند.

وی بیان کرد: بسیار حائز اهمیت است که نیروهای خارجی هیچ مداخله‌ای در مسائل منطقه نکنند و با فرمت‌هایی که اهالی منطقه و دولت‌های منطقه طراحی کردند، بتوانیم به این منازعات و اختلاف‌نظرها پایان دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در گفتگوهایی که داشتیم، امیدواریم که شاهد پیشرفت هر چه بیشتر مناسبات دو کشور باشیم. رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم به موضوع ایرانیان در خارج از کشور توجه ویژه‌ای دارند و ما به دنبال کار نمایشی در خصوص ایرانیان نیستیم.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: در خصوص ایرانیان خارج از کشور اقدامات زیادی در چند ماه گذشته انجام شده است. ظرفیت ایرانیان خارج از کشور یک سرمایه است و سفرای جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برای ایرانیان خارج از کشور دریافت یارانه مهم است و آن را جزئی از هویت خود می‌دانند. یک متخصص مغز و اعصاب در یکی از کشورهای اروپایی که درآمد بالایی داشت نیز یارانه خود را مطالبه کرد.

وی افزود: حفظ هویت برای ایرانیان مهم است. همچنین در ماه‌های آینده برای ایرانیان خارج از کشور قانون جامع حمایت از ایرانیان را به تصویب می‌رسانم و همه تلاش خود را برای همه ایرانیان بدون هیچ استثنایی و حتی برای ایرانیان که مجرم و مرتکب جرم شدند، انجام می‌دهیم و وظیفه خود می‌دانیم.

امیرعبداللهیان در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: تعجب نمی‌کنم از اینکه آمریکایی‌ها چگونه حرف می‌زنند و به شکل دیگری عمل می‌کنند. در بعضی از موضوعات آمریکایی‌ها گفتند که اگر روی این موضوع توافق کردیم، به دلیل مشکلات داخلی نمی‌توانیم آن موضوع را تأیید کنیم و ما این را درک می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم طرف آمریکایی از یک طرف بخواهد با برخی از اظهارنظرها آشوب و اغتشاش در ایران به اجرا درآورد و سپس با برخی پیام‌های رسمی که با ما منتقل می‌کند، آمادگی خود را برای توافق اعلام کند.

وی اظهار داشت: رفتار دوگانه آمریکا، رفتار جدیدی نیست. طرف آمریکایی بداند تاریخ مصرف رفتار دوگانه در عرصه سیاست و دیپلماسی به سر آمده است. امروز افکار عمومی نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق هستند. رفتار دوگانه در جایی است که یک مقام آمریکایی به وزارت خارجه، به دولت و همکاران من پیام دهد که آماده توافق هستیم و گلایه کند که چرا تعلل و یا کندی در مناسبات مذاکراتی ما در وین ایجاد شده و بعد در رسانه‌ها بگویند که توافق اولویت اول ما نیست.

امیرعبداللهیان افزود: البته این مسئله باعث می‌شود که در رعایت خطوط قرمز جدی‌تر باشیم و برای بار دوم از یک روزنه گزیده نشویم. دولت رئیسی و وزارت امور خارجه به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست. ما مذاکره کردیم و به نقطه‌های خوبی رسیدیم. اکنون مذاکرات و توافقات و مسیری که ریل گذاری شده در جایگاه و شرایط درست خود قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: حضور باقری و مورا در نیویورک همراه با مبادله پیام‌های بین ایران و آمریکا شد. از طریق یک کشور ثالث اروپایی قرار شد زندانیان ایرانی و اروپایی را مبادله کنیم و ما به صورت یکجانبه یکی از زندانیانی را که جرم جاسوسی آن محرز بود، آزاد کردیم.

امیرعبداللهیان گفت: در خصوص جنگ اوکراین اتهام و تکرار اتهام توسط چند کشور مبنی بر اینکه ما به روسیه پهپاد برای جانبداری و یا استفاده در جنگ روسیه و اوکراین دادیم، مطرح شد که باید بگویم ما مخالف جنگ در هر کجای دنیا هستیم. مخالف جنگ آذربایجان و ارمنستان هستیم. امروز اینجا هستیم که بگوییم جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای برقراری صلح و امنیت در منطقه کمک کند. ما هیچ سلاحی را به نفع هیچ طرفی نداده‌ایم و نخواهیم داد که بخواهد در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار دهد.

وی گفت: غربی‌ها در مقابل کشته شدن و شکنجه یک میلیون و صد هزار عراقی از سال ۲۰۰۳ واکنشی ندارند، اما از احساسات و عواطف ملت ایران در خصوص فوت خانم امینی سوءاستفاده می‌کنند. در اتفاقات اخیر برخی افراد مسلح با سلاح‌های غیر سازمانی در کشور وارد جمعیت شدند و از درون جمعیت به سمت مردم شلیک کردند. در گام دوم وضع بدتر شد و حزب تروریستی کومله که در ابتدای انقلاب سر می‌بریدند، با شعار خود یعنی زن، زندگی، آزادی وارد شدند. به همین دلیل با موشک‌های نقطه زن ایرانی ۷۶ مقر نیروهای تروریستی و نژادپرست توسط سپاه پاسداران مورد هدف قرار گرفت.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: رئیس جمهور در همان ساعت اول با پدر مهسا صحبت کرد و پدر تأیید کرد که دختر من دچار بیماری مغزی بوده و غده هیپوفیز وی چند سال پیش تحت عمل دکتر شیروانی قرار گرفت. ۱۵ دقیقه بعد از ورود مهسا به بیمارستان نیز دو مانور امنیتی در آن محل حضور یافتند. به بورل و وزیر خارجه فرانسه گفتم چطور شما در مسئله جلیقه‌زردها شدیدترین سرکوب‌ها را به عمل آوردید؟

امیرعبداللهیان گفت: در عین حال یکسری از پشت پرده‌ها نیز به کار ما در مذاکرات برجام برمی‌گرد. طرف غربی به دنبال این است که از طریق به هم ریختگی اوضاع در ایران ما را وادار کند در میز مذاکره به آن‌ها امتیاز دهیم و از خط قرمز عبور کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.