×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
معرفی تیم‌های منتخب فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی در همایش کیوبست

تیم‌های منتخب فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی که با راه یافتن به دور دوم این فن‌چالش، وارد عرصه ماهواره‌های پروازی شدند در رویداد کیوبِست مورد تقدیر همراه اول به عنوان حامی، قرار گرفتند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نخستین همایش سراسری «کیوبِست» که گردهمایی تیم های شرکت کننده در مسابقات ماهواره مکعبی بود، صبح دیروز سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱، با حضور حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران، وحید شاه منصوری رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و جمعی از نخبگان عرصه فضایی کشور در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

این رویداد که با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و با هدف شناسایی و تقویت توانمندی‌ ظرفیت‌های کشور در حوزه فناوری‌های فضایی و به طور ویژه طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی برگزار شد، در دور نخست خود (بهمن ۱۳۹۹) با حضور ۴۱ تیم همراه بود.

در نهایت هم پس از طی مراحل طراحی اولیه، از میان ۸ تیم حاضر در مرحله شبیه‌سازی مدل مهندسی(MIL)، ۴ تیم برگزیده جواز ورود به مرحله ساخت مدل مهندسی را کسب کردند.

به همین مناسبت امروز، برگزیدگان دوره‌های اول و دوم مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی دور یکدیگر جمع شدند تا در نخستین همایش سراسری کیوبِست، ضمن تقدیر از تیم های دور دوم، نتایج دور نخست این رقابت ها را نیز ارائه کنند.

سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در این همایش با تأکید بر اینکه پروژه ساخت ماهواره‌های مکعبی باید توسط بخش خصوصی دنبال شود و دخالت دولت در طراحی این ماشین‌های فضایی ضرورتی ندارد، اظهار کرد: اغلب دست اندرکاران حوزه فضایی در فرآیند تدوین برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور حضور داشتند و در این برنامه به ماهواره‌های مکعبی توجه شده و پیش بینی می‌کنیم تا یک دهه آینده تعداد خوبی ماهواره کیوبست طراحی و معرفی شود.

شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول هم که به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی در این همایش حضور داشت، ضمن معرفی این مرکز و رسالتی که برعهده دارد، اظهار کرد: دو سالی می‌شود که مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با تمرکز بر بومی‌سازی تجهیزات و سرویس‌های نوین شبکه وارد میدان عمل شده است.

وی افزود: تغییرات تکنولوژیک در حوزه ماهواره‌ای، آینده فعالیت‌های تجاری اپراتورهای تلفن همراه را نیز به تکنولوژی‌های ماهواره ای در مدار LEO گره خواهد زد.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با بیان اینکه نزدیکی سرویس‌های ارتباطی و تکنولوژی ماهواره‌ای می‌تواند روند جدیدی در تعریف سرویس‌های مکمل برای اپراتورهای تلفن همراه فراهم آورد، عنوان کرد: بر همین اساس مرکز تحقیق و توسعه تعریف پروژه‌های حوزه اینترنت ماهواره‌ای و دیگر فناوری‌های فضاپایه را در دستور کار خود قرار داده است.

شاه منصوری ابراز کرد: این نخستین رویدادی بود که حمایت کردیم و با وجود اینکه در حال حاضر انتظار سرویس‌دهی از آن را نداریم، اما روند فعالیت‌هایمان در سال جاری در حوزه ماهواره‌های مدار LEO بیشتر نیز خواهد شد؛ براساس برنامه‌ریزی‌ای که داریم تا حدود ۱۰ سال آینده به سمت دریافت سرویس از این حوزه می‌رویم.

مجتبی سرادقی، دبیر همایش سراسری «کیوبِست» نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از همراه اول برای ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه، اظهار کرد: مسابقه کافی نیست؛ مسابقه را تدارک دیدیم تا کل صنعت فضایی را درگیر کنیم و تنها نگاه‌مان به ماهواره نبود، بلکه عناصر اصلی زنجیره فضایی را هم دیدیم.

وی با بیان اینکه به تیم‌ها قول داده بودم تا شرایط پرتاب با قیمت پایین را فراهم کنیم، خاطر نشان کرد: در زمینه پرتاب هیچ مشکلی در حال حاضر نداریم؛ اما بعد از مقوله پرتاب، باید سمت مشتری و ارائه سرویس به آنها برویم تا اپراتوری مانند همراه اول که در نقش حامی وارد شده و به دنبال دریافت نتیجه است، از سرمایه‌گذاری خود دلسرد نشود.

لازم به ذکر است در این مراسم از اعضای تیم‌های راه‌یافته به دور نهایی ساخت مدل مهندسی تقدیر به عمل آمد و از تمامی شرکت کنندگان در این دوره از رقابت ها تجلیل شد.

گفتنی است، ماهواره‌های مکعبی که به آنها نانوست نیز گفته می شود با قرار گرفتن در مدارهای نزدیک به زمین (فاصله ۲۰۰ الی ۲۰۰۰ کیلومتری از زمین)، توان برقراری ارتباط با زمین و انجام مأموریت براساس محموله‌ای که در پلتفرم آنها تعبیه شده را دارند. در این فن‌چالش، طراحی مهندسی و ساخت ماهواره با اندازه ۶U و وزن حدود ۶ کیلوگرم به مسابقه گذاشته شده …

براساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده در کمیته راهبرد اینترنت ماهواره‌ای همراه اول و با هدف رسوب دانش فناوری‌های فضاپایه، طراحی سرویس‌های نو و لبه‌ای مبتنی بر این فناوری برهم زننده و همچنین توسعه کسب و کارهای مبتنی بر آن در کشور، حمایت از این فن‌چالش در دستور کار مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور قرار گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.