×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

آیین امضای تفاهم‌نامه تأمین ۳۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت – چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، علی آقا محمدی رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور، حمیدرضا صارمی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، مهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران، تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ و کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان برگزار شد.

کیوسک خبر ـ کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان در این مراسم از آمادگی کامل بانک پارسیان برای حمایت از حوزه مسکن خبر داد و بابیان اینکه در حوزه معیشت مردم، موضوع مسکن موضوعی اساسی است، افزود : هر میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن که موجب شود مردم درآرامش و شرایط بهتری زندگی کنند، مهم است. موفقیت سرمایه‌گذاری مسکن در این است که مردم در آن مشارکت بیشتری داشته باشند، چون این طرح مردم محور است، قطعاً موفقیتش نیز بیشتر خواهد بود.
کورش پرویزیان در ادامه گفت : بانک‌ها نیز به‌عنوان نهادهای مالی آمادگی دارند هم در تأمین مالی سازندگان و پیمانکاران و هم برای ابزارسازی جدید در حوزه تأمین مالی مسکن اقدام کنند، مانند؛ صندوق پروژه‌های خاص که مردم در آن مشارکت دارند و می‌تواند هزینه‌های ساخت را به‌گونه‌ای در دسترس قرار دهد که توان پرداخت مردم در آن تقویت و مردم از ارزش‌افزوده آتی بهره‌مند شوند.
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به همکاری چندضلعی شهرداری تهران، بانک‌ها و دیگر نهادهای مؤثر افزود: ما نیز به‌اندازه سهم خود در بانک پارسیان آمادگی داریم که در این طرح مشارکت داشته و امیدواریم با امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیارداریم بتوانیم نقش بسزایی در رفاه و آرامش مردم ایفا نماییم.
بانک‌ها می‌توانند بهترین محمل را برای همکاری ایجاد کنند
علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین امضای ۴ تفاهم‌نامه به‌منظور تأمین ۳۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت – چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱- اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دوره جدید مدیریت شهری موضوع تحول است. برهم انباشتگی مشکلات آن‌قدر زیاد است که اگر تحول در ابعاد نرم‌افزاری و کالبدی شهر صورت نگیرد شرایط روزبه‌روز سخت‌تر خواهد شد و درواقع شهر نیاز به یک نگاه جدید دارد.
وی با اشاره به چشم‌انداز “تهران کلان‌شهر الگوی جهان اسلام” افزود: این چشم‌انداز در درون خود ویژگی‌هایی داشت که البته مربوط به امروز ما نیست و شهرهایی امروز هستند که پیشتازتر از ما هستند اما چشم‌اندازی که برای ۱۴۱۰ هدف‌گذاری شد و سعی می‌کنیم تا ۱۴۰۶ بتوانیم عمده آن را محقق کنیم، نیاز به مدیریت از نوع جدید دارد.
زاکانی ادامه داد: مدیریت جدید شهری، مدیریت مشارکتی است که باید در آن “من” ها به “ما”تبدیل و ما به ازای حضور همه برای تغییر آن پیشرفت حاصل شود. به‌واسطه اینکه سرمایه اجتماعی مجموعه مدیریت شهری سرمایه بالایی شود، نقطه عزیمت را بر خدمت گذاشتیم تا با افزایش سرمایه اجتماعی مشارکت مردم را جلب کنیم و بر محور نخبگان و با کمک دستگاه‌های مسئول این پیشرفت را ببینیم.
زاکانی بیان کرد: در بحث نوسازی شهری اعلام کردیم که محلاتی که از قبل آن مردم و شهر آسیب می‌بینند جامعه هدف ما است، مثلاً درباره محله اسلام‌آباد مردم در حال آسیب دیدن بودند و این محله در شورای عالی شهرسازی مصوب شد و در مسیر ساخت و تحول قرار گرفت. همچنین درباره فرحزاد، ده ونک و کن نیز این مسیر دنبال می‌شود.
شهردار تهران یادآور شد: در این مسیر موضوع معیشت مردم برای ما مهم بود و در معیشت مردم موضوع مسکن موضوعی اساسی است. عملاً مسکن به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل‌شده و سرخوردگی و فشار را در جامعه افزایش داده و مسکن تبدیل به کالای لوکس شد است. آلان ۴۰۰ هزار واحد عمدتاً در مناطق بالای شهرداریم که خالی است چراکه مالکان آن به‌عنوان کالای سرمایه‌ای و برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس قرارگاه مسکن در دستور کار قرار گرفت و بنا شد که برای جبران کمبود مسکن که حدود یک‌میلیون واحد کمبود داریم سالی ۱۸۰ هزار واحد بسازیم که بتوانیم بین ۵ تا ۶ سال پرونده کمبود مسکن را ببندیم و ایمنی را برای شهر به ارمغان بیاوریم. چراکه در تهران ۱۲ هزار بافت ناپایدار داریم. همچنین در اطراف تهران سه گسل فعال وجود دارد. در برخی از این محلات از یک‌ساعتی به بعد، امکان تردد وجود ندارد و ارائه خدمت در آن امکان‌پذیر نیست.
زاکانی بابیان اینکه تبدیل این تهدیدات به فرصت‌ها و حرکت در مسیر تحول در شهر تهران امکانی برای ما فراهم کرد که امروز در خدمت شما باشیم، گفت: قبل از تیرماه امسال، برآوردی از ۲۳۱ پروژه انجام دادیم و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کردیم و بالغ‌بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش این پروژه‌ها است. در کنار آن نیز پروژه‌هایی در بحث حمل‌ونقل عمومی وجود دارد که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش پروژه‌های آن است، همچنین از تیرماه تا امروز بالغ‌بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید تعریف کردیم که قابل مشارکت است و نهادهایی مانند بانک‌ها می‌توانند بهترین محمل را برای همکاری ایجاد کنند.
نهضتی که به همت شهرداری تهران و بانک‌ها و دیگر نهادهای مؤثر انجام می‌گیرد ، نشان خواهد داد که بازار بی‌ثبات فعلی قابلیت دوام ندارد
علی آقا محمدی رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور در آیین امضای ۴ تفاهم‌نامه به‌منظور تأمین ۳۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت – چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱- اظهار کرد: خشنودیم که بعد از برگزاری موفق مراسم اربعین حسینی امروز شاهدیم که یک‌قدم اصولی برای بهبود زندگی مردم برداشته‌شده است.
وی افزود: آنچه مسلم است این است که اگر بخواهیم قیمت مسکن را تغییر دهیم به‌جز در تهران نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم که این نهضتی که به همت شهرداری تهران، بانک‌ها، وزارت مسکن و نهادهای مؤثر به‌خوبی دارد انجام می‌گیرد و نشان خواهد داد که بازار بی‌ثبات فعلی قابلیت دوام ندارد.این سیاستی است که در کل کشور تأثیرگذار است.
آقا محمدی ادامه داد: اینکه ساخت مسکن را برای متقاضی انجام می‌دهیم باید توجه کنیم که بخشی از مسکن‌های ساخته‌شده با متقاضی آن تناسب ندارد. باید با توان متقاضیان سازگاری داشته باشد و ازاین‌جهت استطاعت پذیری، اصلی کلیدی است.
رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور بابیان اینکه زمینه تفاهم برای ساخت ۳۰ هزار واحد فراهم‌شده و این طرح باید از مدل نهضت ملی فاصله‌ای داشته باشد، اضافه کرد: در این مدل از متقاضی سؤال می‌کنیم که چه نیازی دارد و بر اساس نیازهای او مسکن ساخته می‌شود و زمان تحویل آن نیز مشخص و متناسب با شرایط متقاضی است. درواقع این تغییر بنیادین بدین معنا است که مردم هر چه توان دارند به میدان می‌آورند.
وی عنوان کرد: این طرح در حقیقت محله را می‌سازد و محله را احیا و روابط بین افراد را شکل می‌دهد. علاوه بر این سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند.
آقا محمدی بیان کرد: کسانی که می‌خواهند این ملک‌ها را در اختیار داشته باشند، یک تعاونی را شکل می‌دهند البته نه مانند گذشته تعاونی سازنده، بلکه این تعاونی، نظارت واقعی می‌کند و به همه متقاضیان اعتماد می‌دهد. به لحاظ شغل نیز محلات تخصصی می‌شوند و خدمات ساکنین نیز در محله شکل می‌گیرد.
رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور یادآور شد: این مقدار از تقاضای مسکن اگر شکل بگیرد احیای بافت فرسوده به خواسته بسیاری از مردم تبدیل می‌شود؛ بسته‌های تشویقی در این بافت امتیاز خوبی است و این مدل ازنظر معماری اسلامی نیز دست طراحان را باز می‌گذارد.
وی با اشاره به اینکه ۲۰۲۰ محله در کشور وجود دارند که کمتر برخوردار هستند و این محله‌ها تمام بافت های فرسوده و حاشیه‌نشین را در برمی‌گیرند، خاطرنشان کرد: این محلات ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد را در برمی‌گیرد. در تهران نیز ۱۷۹ محله این‌چنینی وجود دارد که ۴۰ درصد مردم این محلات اجاره‌نشین هستند. ۱۸ محله از آن‌ها در شهرری قرار دارد که درواقع تمام محلات شهرری جزو محلات کمتر برخوردار هستند.
تفاهم‌نامه‌ای که منعقد می‌شود، شاخص دسترسی به مسکن را بهتر می‌کند
حمیدرضا صارمی زاده در آیین امضای ۴ تفاهم‌نامه تأمین ۳۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت گفت: شهردار تهران بر اساس مطالعاتی که در بخش مسکن شکل‌گرفته بود قرارگاه مسکن را بر اساس قوانین بالادستی به دو روش مداخله و مشارکت مستقیم باهدف کاهش بی‌عدالتی شهری تشکیل داد.
وی افزود: در سال ۹۰ در تهران ۳۵ میلیون مترمربع پروانه ساخت صادرشده بود. این در حالی است که از این سال به بعد این روند با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است چراکه در سال ۱۴۰۰ صدور پروانه به ۵ میلیون مترمربع رسیده بود.
معاون شهردار تهران ادامه داد: اتفاقات بازار مسکن تنها به بازار دلار و … ربطی ندارد کما اینکه مقام معظم رهبری نیز به این مسئله اشاره کردند چراکه زمین و مصالح از خودمان است و بازارهای جهانی در آن بی‌تأثیر است.
وی بیان کرد: طبق سیاست‌گذاری‌هایی که شهردار تهران انجام داده است؛ در قالب قرارگاه مسکن در نظر داریم ابتدا به مناطقی برویم که ساخت مسکن در آن به توسعه کلی شهر تهران بیانجامد و شامل مناطقی می‌شود که شاخص‌های توسعه‌یافتگی در آن‌ها کاهش‌یافته است.
صارمی زاده یادآور شد: متغیرهای زیادی در التهابات بازار مسکن نقش دارد که ازجمله می‌توان به محدودیت‌هایی که بخش‌های سیاست‌گذاری وضع کرده‌اند؛ اشاره کرد. به‌عنوان‌مثال در بافت فرسوده یک مصوبه شورای عالی شهرسازی باعث می‌شود تا روند نوسازی در بافت فرسوده متوقف شود.
وی تأکید کرد: در این جلسه تفاهم‌نامه‌ای که منعقد می‌شود، شاخص دسترسی به مسکن را بهتر می‌کند که در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد، رشد تورم در بخش مسکن کاهش پیدا می‌کند و همچنین در بخش مسکن سایر مؤلفه‌های تأثیرگذار شروع به حرکت می‌کند.
معاون شهردار پایتخت در پایان افزود: به ساخت مسکن ایرانی- اسلامی در این پروژه‌ها توجه شده است. به همین دلیل ساخت مسجد و مدرسه در محله‌های نمونه در اولویت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.