×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

افت ۰.۳۸‌درصدی نماگر اصلی بازار سهام در حالی به‌ثبت رسید که شاخص‌کل در روز‌های قبلی، سه روز مثبت معاملاتی را پشت‌سر گذاشته بود.

معاملات این هفته بورس تهران نیز به پایان رسید و در آخرین روز معاملاتی هفته، نماگر‌های سهامی با کاهش ارتفاع همراه شدند. در جریان معاملات روز چهارشنبه، شاخص‌کل بورس تهران با کاهش ۷۶۹۸‌واحدی همراه شد و به محدوده ۲‌میلیون و ۲۳‌هزار‌واحدی رسید.

افت ۰.۳۸‌درصدی نماگر اصلی بازار سهام در حالی به‌ثبت رسید که شاخص‌کل در روز‌های قبلی، سه روز مثبت معاملاتی را پشت‌سر گذاشته بود.

نماگر هم وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نماد‌های معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، با افت ۱.۰۱‌درصدی همراه شد و در محدوده ۶۸۲‌هزار و ۹۸۶‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. شاخص‌کل فرابورس نیز به‌عنوان نماینده سهام فرابورسی، با افت ۱.۰۳‌درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در روز چهارشنبه رقم ۳‌هزار و ۴۴۴‌میلیارد تومان را ثبت کرد. می‌توان گفت تا زمانی‌که این آیتم نتواند در سطوح بالای ۵‌هزار میلیارد‌تومان تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی نمی‌توان برای بازار سهام چشم‌انداز روشنی را متصور شد.

همچنین در جریان معاملات آخرین روز از هفته، ۶۷۵‌میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد تا روند خروج پول حقیقی از بازار سهام همچنان ادامه‌دار باشد. افزون بر این، در هفته‌ای که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۰.۱۸‌درصدی همراه شد.

نماگر هم وزن نیز معاملات هفته‌گذشته را با افت ۱.۰۷‌درصدی پشت‌سر گذاشت. شاخص فرابورس نیز دادوستد‌های هفته را با رشد ۰.۸۸‌درصدی به اتمام رساند. همان‌طور که در گزارش روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان «ساز کدال در بازار سرمایه» اشاره شد؛ بازار در مقطع کنونی، از سوی گزارش‌ها و صورت‌های مالی ۶ ماهه سال‌جاری، اخبار و برآورد‌های مثبتی را دریافت می‌کند و این موضوع سبب شده تا معاملات بازار در وضعیت متعادل‌تر و باثبات تری پیگیری شود، اما بازار همچنان از ناحیه فاکتور‌های سیاسی مردد و دودل است؛ بدین معنا که بازار از توان لازم برای دستیابی به ارتفاعات بالاتر برخوردار نیست.

به رغم اینکه تغییر معناداری در حجم و ارزش معاملات در روز‌های اخیر ثبت نشده‌است، اما بازار معاملات پایدارتری دارد و برخی این انرژی مثبت منتشره در بازار را ناشی از سیگنال مثبت عملکرد‌های ۶ ماهه شرکت‌ها می‌دانند و برخی نیز ارزندگی بازار را به‌عنوان عاملی معرفی می‌کنند که سبب شده بازار رنگ و روی سبز به خود بگیرد.

به هر روی، آنچه که از رصد جریان معاملات این روز‌های بورس تهران نتیجه گیری می‌شود این است که بازار سهام برای عبور از وضعیت فعلی، نیاز به محرک بنیادین قوی دارد تا به عنوان انگیزه برای بازار سهام عمل کند. به هر روی باید جریان معاملات دلار در بازار آزاد را به‌دقت زیرنظر گرفت تا از آن به‌عنوان آیتمی برای پیش‌بینی روند آتی بازار سهام استفاده کرد.

همچنین در روز‌های اخیر قیمت نفت‌برنت نیز با افزایش معناداری همراه شده‌است و مجددا توانسته کانال ۹۰ دلار را پس‌بگیرد. برخی از تحلیلگران بازار نفت از دستیابی نفت به کانال ۱۰۰ دلار نیز صحبت می‌کنند. افزایش قیمت نفت برای بازار سهام و برخی صنایع همواره اثرات مثبتی داشته و باید دید که واکنش صنایعی مانند پالایشی به این موضوع چگونه خواهد بود.

نمودار بورس

منبع: دنیای اقتصاد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.