×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای

در هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آنها می توان به ” به دنبال راه اندازی اوراق سلف موازی استاندارد ارزی هستیم”، ” ظرفیت بالای کالاهای کشاورزی کرمان برای ورود به بورس کالا”، “۱۰۰ دستگاه کامیون سیباموتور در بورس کالا عرضه می شود”، ” تعادل بازار فولاد با عرضه مستمر و متناسب محصولات در بورس” اشاره کرد.

به دنبال راه اندازی اوراق سلف موازی استاندارد ارزی هستیم

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری در تضاد با شعار سال است و مانع رشد تولید می شود، گفت: مخالفت با قیمت گذاری دستوری به هیچ عنوان موافقت با رهایی و ولنگاری قیمت نیست بلکه بهره مندی شرکت ها از سود منصفانه و ادامه فعالیت اقتصادی تولیدکنندگان، موضوع موردنظر بازار سرمایه است که در این صورت، رشد تولید محقق می شود.

سید جواد جهرمی روز پنجشنبه در نشست بررسی «شیوه‌های تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه» با بیان اینکه در بازار فیزیکی بورس کالا معاملات در قالب سلف، نقد و نسیه انجام می شود گفت: معاملات سلف که فرآیند آن از دو هفته تا سه ماه است طی سال گذشته ارزشی بالغ بر ۳۸۰ هزار میلیارد تومان داشته و سهم استان کرمان در این بین تقریبا ۴ همت بوده است.

وی با تاکید بر این نکته که یکی از پیشنهادات ما با توجه به نیازهای ارزی شرکت ها برای اجرای پروژه ها، بحث اوراق سلف موازی استاندارد ارزی است اظهار کرد: در تلاش هستیم با بانک مرکزی تفاهم نامه ای در این زمینه منعقد کنیم تا معاملات اوراق سلف موازی استاندارد ارزی را راه اندازی کنیم.

ظرفیت بالای کالاهای کشاورزی کرمان برای ورود به بورس کالا

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست آشنایی با ابزارهای تامین مالی در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: در حوزه بورس کالا ظرفیت های خوبی در استان کرمان وجود دارد به خصوص در حوزه محصولات کشاورزی امکان پذیرش و ورود محصولات این استان بیش از گذشته به بورس کالا فراهم است.

محمد رضا پورابراهیمی خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر سوداگری که این هفته در مجلس به اتمام رسید دو هدف اصلی دنبال می کند؛ نخست اینکه آثار تورمی ناشی از عملیات سوداگری با ایجاد یک پایه جدید مالیاتی در چهار بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز به حداقل می رسد و دوم، هدایت منابع از این بازارها به سمت بازارهای مولد که بازار سرمایه گزینه اول در این بخش خواهد بود. پیش بینی ما این است این قانون تا پایان خردادماه ابلاغ شود.

وی افزود: در حوزه بورس کالا ظرفیت های خوبی در استان کرمان وجود دارد به خصوص در حوزه محصولات کشاورزی امکان پذیرش و ورود محصولات این استان بیش از گذشته به بورس کالا فراهم است.

۱۰۰ دستگاه کامیون سیباموتور در بورس کالا عرضه می شود

شرکت سیباموتور قرار است سه شنبه هفته آینده (۱۹ اردیبهشت) ۱۰۰ دستگاه کامیون کمپرسی و کشنده فاو را در بورس کالا عرضه کند.

بازدید مدیرعامل بورس کالای ایران از فولاد خراسان

در هفته گذشته مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با حضور در مجتمع فولاد خراسان با مدیرعامل این شرکت دیدار و از خطوط تولید و ظرفیت‌های این تولیدکننده فولاد از نزدیک بازدید کرد؛ پایبندی شرکت های تولیدی بر حفظ منافع عمومی، کشف واقعی قیمت‌ها و حذف رانت‌های احتمالی در زنجیره ارزش، شفافیت بازار و توسعه بازارهای مالی از محورهای مورد بحث و تبادل نظر در این دیدار بود.

سیدجواد جهرمی در این دیدار به همکاری‌های مناسب مجتمع فولاد خراسان در جهت حفظ منافع عمومی و انتفای قیمت‌گذاری‌های خارج از سازوکارهای اقتصادی اشاره کرد و بر لزوم ارتقای شفافیت بازار و نیز توسعه بازارهای مالی تاکید کرد.

وی روند مطلوب عرضه‌ محصولات از سوی فولاد خراسان در بورس کالا را در راستای پایبندی این شرکت به منافع عمومی و رشد شفافیت اقتصادی برشمرد.

معامله ۴۷۵ دستگاه کامیون و کامیونت در بورس کالا

در روز ۱۲ اردیبهشت ماه و در تالار خودرو بورس کالا ۴۷۵ دستگاه کامیون و کامیونت در چهار ردیف عرضه شد که سه خودرو با قیمت پایه و یک عرضه نیز با رقابت معامله شد. از مجموع ۴۷۵ دستگاه خودرو عرضه شده ۴۱۶ دستگاه در تالار خودرو و ۵۹ دستگاه خودرو باقیمانده در سیستم معاملات مچینگ به فروش رسید.

تعادل بازار فولاد با عرضه مستمر و متناسب محصولات در بورس

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه نیازی به ایجاد محدودیت در طرف عرضه و تقاضا در معاملات فولادی وجود ندارد، به چیلان گفت: اگر عرضه محصولات در زنجیره فولاد به صورت متناسب با تقاضا و مستمر در بورس کالا انجام شود قاعدتاً مشکلی در تنظیم بازار محصولات به ویژه در شمش و مقاطع طویل نخواهیم داشت.

سید رسول خلیفه سلطانی با بیان اینکه نیازی به ایجاد محدودیت در طرف عرضه و تقاضا در معاملات فولادی وجود ندارد، گفت: اگر عرضه محصولات در زنجیره فولاد به صورت متناسب با تقاضا و مستمر در بورس کالا انجام شود قاعدتاً مشکلی در تنظیم بازار محصولات به ویژه در شمش و مقاطع طویل نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به دولت این است که اجازه دهد عرضه نهاده ها به صورت رقابتی و کامل انجام شود و هیچگونه محدودیتی در سمت عرضه یا تقاضا وجود نداشته باشد، کما اینکه قیمت های این روزهای بازار فولاد نشان دهنده همین امر است که بازار خودش را تنظیم می کند به طوری که نرخ تورم فولاد حداقل ۱۰ درصد کمتر از تورم عمومی کشور در سال ۱۴۰۱ بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.