×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیرعامل بورس انرژی ایران تشریح کرد / جذابیت ابزارهای جدید بورس انرژی برای سرمایه‌گذاران حقیقی

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به وارد شدن بورس انرژی به دوران جدید عنوان کرد: در این دوره ابزارهای جدیدی از جمله گواهی سپرده و مشتقه مثل آتی طراحی و راه‌اندازی شده است که امکان وارد شدن اشخص حقیقی و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را فراهم می‌کند.
او اضافه کرد: به زودی ابزارهای اختیار معامله و صندوق‌های کالایی نیز به این طیف افزوده خواهند شد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، علی نقوی در گفت‌وگو با اکوایران با تاکید بر اینکه یک دوره از عمر بورس انرژی به توسعه بازارهای فیزیکی در معاملات نفتی اختصاص داشته است عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مبادلات بورس انرژی در رینگ صادراتی انجام می‌گیرد و حامل‌های انرژی از مسیر این بورس به منطقه صادر می‌شود.
نقوی در تشریح زمینه‌های وارد شدن افراد حقیقی به معاملات آتی از طریق ابزار گواهی سپرده نفت خام به عنوان ابزار جدید بورس انرژی ابراز داشت: این ابزار امکان شناسایی سود از محل تغییرات نفت خام را فراهم می‌کند و ویژگی مهم آن این است که تغییرات قیمت عمدتا منبعث از متغیرهای بین‌المللی است.
او اضافه کرد: واحدهای صندوق‌های کالایی نیز برای افراد با ریسک‌پذیری کمتر در نظر گرفته شده است که مدیران صندوق‌ها معاملات را بر اساس تغییرات قیمت انجام می‌دهند.
دورخیز بورس انرژی برای نقش‌آفرینی در بازار انرژی‌های پاک
مدیرعامل بورس انرژی در مورد زمینه‌های بورس انرژی برای نقش‌آفرینی در انرژی‌های پاک بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی انرژی؛ این بورس موظف به راه‌اندازی بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست است که یکی از ابزارهای آن گواهی صرفه‌جویی است. معاملات این ابزار که در دنیا بعضا به عنوان گواهی‌های سفید مورد معامله قرار می‌گیرد در بورس انرژی نیز بعد از اتمام فرآیند پذیرش در توانیر آغاز خواهد شد.
نقوی همچنین با یادآوری راه‌اندازی تابلو برق سبز از اول خرداد ماه در بورس انرژی ایران عنوان کرد: این تابلو سبب کشف قیمت برق در بازار و سرمایه‌گذاری با نشانه دقیق‌تر و بهتر است. این نوع از عرضه که امکان تسری به دیگر نیروگاه‌ها را نیز دارد جریان نقدینگی منظمی را برای این واحدها فراهم می‌کند.
مدیرعامل بورس انرژی ایران در مورد برنامه‌های آینده این بورس ابزار کرد: اوراق کربن یکی از فازهای بعدی است که در این زمینه کارگروه مشترک با سازمان محیط زیست تشکیل شده و در تلاش هستیم با کمک چنین ابزارهایی در این عرصه هم نقش‌آفرینی داشته باشیم.
او در انتها ابراز امیدواری کرد قانون مانع‌زدایی از صنعت برق که آیین‌نامه آن در وزارت نیرو در حال تهیه شدن است بتواند بر ساز و کار عرضه رقابتی برق در بورس تاثیر موثری بگذارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.