×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مجموع واکسن خارجی و داخلی هم جوابگوی جمعیت کشور نیست/ فقط برکت و پاستور اجازه تولید انبوه را گرفته‌اند/ امیدواریم تا مهرماه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر واکسینه شوند

به گزارش کیوسک خبر، جلیل میرمحمدی میبدی درباره کند بودن روند واکسیناسیون در کشور اظهار داشت: اینکه می‌گویند در کشور شش واکسن تولید می‌شود خلاف است. توجه داشته باشید که دو واکسن به صورت اضطراری اجازه تولید انبوه را گرفته‌اند؛ یعنی در حالی که در فاز سوم مطالعه بالینی بودند و با توجه به اینکه نزدیک به ۲۰ هزار نفر واکسن را زدند و هیچ گونه عارضه‌ای در آن‌ها مشهود نبود، اجازه تولید واکسن به آن‌ها داده شد. واکسن کو برکت و پاستور دو واکسنی هستند که اجازه تولید انبوه را گرفته‌اند.

وی افزود: آن چهار، پنج شرکت تولیدکننده واکسن مثل نورا، فخرا و غیره هنوز در فاز اول مطالعه انسانی و فاز آزمایشی هستند و هنوز اجازه تولید ندارند که بخواهند نیاز ما را تامین کنند اما از آن طرف واکسن کوبرکت که اجازه تولید گرفته حداکثر اکنون می‌تواند توان تولید ماهیانه ۳ میلیون دوز را داشته باشد که اعلام هم کردند که در تا انتهای شهریورماه توانمندی ما به حدی می‌رسد که می‌توانیم ماهانه ۱۰ میلیون دز تولید کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: علی‌رغم تامین ارز و پرداخت بهای واکسن، کل واکسنی که توانستیم از خارج از کشور تامین کنیم، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دز است که دلیل کم بودن آن هم به دلیل تحریم‌هایی است که انجام شده و اجازه ندادند واکسن وارد شود و هم اینکه به عنوان مثال میزان قابل توجهی واکسن از هند خریداری کرده بودیم اما دادستان این کشور در فرودگاه مانع خروج آن شد به این دلیل که کشور خودش دچار پیک کرونا شده بود و می‌گفت نیاز کشور خودش ارجح‌ است.

وی با بیان اینکه تاکنون توانستیم چیزی حدود ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار مورد را در کشور واکسینه کنیم و این امید را داریم که تا مهرماه چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر واکسینه شوند، یادآور شد: از طرفی توجه کنید که از مجموع ۸۰ میلیون جمعیت کشور ما ۶۰ میلیون نفر را باید واکسینه کنیم، اگر این عدد را ضربدر دو کنیم، برای اینکه بتوانیم همه کسانی که نیاز به واکسن دارند را واکسینه کنیم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز امروز ما است.

نماینده میبد و تفت در مجلس یازدهم افزود: با سه میلیون دوز واکسن برکت و ماهیانه حدود یک و نیم میلیون دز واکسن پاستور و مجموع آن‌ها با واکسن خارجی در برابر آن ۱۲۰ میلیون دوز عدد قابل توجهی نیست. مجموع این موارد این است که نظام سفت و محکم از واکسن برکت و پاستور حمایت می‌کند، از سویی ارز مورد نیاز ورود واکسن را تامین کرده و دیپلماسی جدی نیز در این زمینه در حال انجام است که بتوانند واکسن را وارد کنند.

وی تصریح کرد: واردات واکسن و ورود واکسن‌های ایرانی به بازار باعث می‌شود که ما بتوانیم در یک بازه زمانی دو الی سه ماه آتی بخش قابل توجهی از افرادی که به هر دلیلی در لیست بالاتر قرار دارند را واکسینه کنیم.

میرمحمدی با تاکید بر اینکه روند واکسیناسیون در روزهای آینده سرعت بیشتری می‌گیرد، افزود: این روند در حال سرعت گرفتن است، به ویژه در ورود واکسن ایرانی به بازار؛ امیدوارم طی یک ماه آتی بتوانیم حداقل به اندازه یک و نیم تا دو برابر کل واکسن که به کشور وارد کرده‌اند واکسن ایرانی را در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانیم واکسیناسیون را انجام دهیم.

وی درباره صادرات واکسن ایرانی به دیگر کشورها اظهار داشت: هیچ دلیلی ندارد تا پیش از اینکه مردم واکسینه شوند، واکسن ایرانی صادر شود. ما که خودمان باید به سختی ارز را تامین کنیم، به سختی می‌توانیم از این سیستم بانکی مورد تحریم پول را انتقال دهیم و از پول‌های بلوکه شده‌مان استفاده کنیم، چه دلیلی وجود دارد که واکسن صادر کنیم و وارد کننده واکسن باشیم. ما در عین حالی که نهایت تلاشمان را می‌کنیم که واکسن ایرانی را به بازار وارد کنیم باید واکسن خارجی را نیز وارد کنیم تا واکسن مورد نیاز مردم تامین شود.

عضو کمیسون بهداشت درباره وضعیت کرونا در استان یزد اظهار داشت: در استان یزد وضعیت قرمز است و بیشتر افرادی که برای دریافت خدمات درمانی به استان یزد می‌آیند مربوط به استان‌های جنوب شرق شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و همچنین بخشی از استان فارس هستند؛ یعنی هر روز تعداد قابل توجهی بیمار از این استان‌ها به یزد وارد می‌شود و خدمات تشخیصی و درمانی را از استان یزد دریافت می‌کنند. این باعث شده است که تماس مکرر و مستمر وجود داشته باشد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، نماینده مجلس یازدهم گفت: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۵_۲۰ روز پیش در شرایط قرمز قرار گرفته بود، حضور بیماران در کنار حضور تعداد قابل توجهی کارگر مهاجر که به استان یزد می‌آیند باعث شده که استان یزد در وضعیت قرمز قرار بگیرد و البته همچنان خداراشکر تخت خالی داریم و آمادگی لازم برای ارائه خدمات وجود دارد و امیدواریم با قرنطینه و رعایت پروتکل‌ها شاهد نسطح شدن منحنی افزایش مبتلایان به کرونا باشیم.