×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از اوپک، برمبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد که تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۲.۰۸۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۹۰۰۰ بشکه در روز در مقایسه با تولید ۲.۰۹۵ میلیون بشکه در روز در دسامبر، کمتر بوده است.

طبق آمار منابع ثانویه، اوپک که متشکل از ۱۴ کشور است، در ژانویه ۲۸.۸۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۵۰۹ هزار بشکه در روز در مقایسه با دسامبر کاهش داشت. تولید نفت خام در عربستان سعودی و نیجریه افزایش داشت؛ در حالی که در لیبی، عراق و کویت کاهش پیدا کرد.

قیمت نفت سنگین ایران در ژانویه ۶۲ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه بود که در مقایسه با  ۶۳ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه در دسامبر، یک دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶۲ دلار و ۶۱ سنت در مقایسه با ۵۶ دلار و ۲۹ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود.

ارزش سبد نفتی اوپک در ژانویه یک دلار و ۳۸ سنت معادل ۲.۱ درصد نسبت به دسامبر کاهش پیدا کرد و به ۶۵ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶۵ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۵۸ دلار و ۷۴ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود.

ارزش سبد نفتی اوپک به جز گرید Merey ونزوئلا در ژانویه به دلیل نرخ اندک استفاده از ظرفیت پالایش به دلیل فعالیتهای تعمیراتی و همچنین اقتصاد ضعیف همه فرآورده‌های نفتی به خصوص سوخت جت، بنزین و دیزل که باعث ملایم شدن تقاضا برای نفت از سوی پالایشگرهای آسیا-اقیانوسیه، اروپا و آمریکا شد، کاهش پیدا کرد.

کرونا تقاضا برای نفت را کمتر می‌کند

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، پیش بینی رشد تقاضا برای نفت در سه ماهه اول امسال به میزان ۴۴۰ هزار بشکه در روز یا معادل یک سوم کاهش داده شد.

قیمت نفت هفته جاری تحت تاثیر تداوم شیوع اپیدمی کرونا که کسب و کارها را فلج و میلیونها شهروند چینی را در خانه‌هایشان محبوس نگه داشته است، به پایین‌ترین رکورد خود در یک سال اخیر سقوط کرد.

افت قیمت نفت باعث شده است عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، هم پیمانان و متحدانش را برای برگزاری نشست اضطراری و بررسی دور جدیدی از کاهش تولید تحت فشار قرار دهد، اما این پیشنهاد تاکنون با مقاومت روسیه روبه‌رو شده که مهمترین متحد اوپک به شمار می‌رود و می‌تواند در برابر قیمت‌های پایین تاب بیاورد.

طبق گزارش واحد تحقیقات اوپک در وین، اوپک در ژانویه ۲۸.۸۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و اگر این نرخ تولید را حفظ کند، در سه ماهه دوم امسال که میزان مصرف بر اساس شرایط فصلی کاهش پیدا می‌کند، با ۵۷۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه در بازار روبه‌رو می‌شود.

اوپک اثرات این اپیدمی را به ابتدای سال محدود نداشته و برآورد خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را به میزان ۲۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی قبلی کاهش داد و ۹۹۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جدیدترین دورنمای اوپک از بازار نفت ممکن است تولیدکنندگان را تشویق کند اقدامات جدی‌تری را پیگیری کنند.

کاهش ۲۵ درصدی برآورد تقاضای نفت خام

همچنین رویترز نوشت، ریستاد انرژی، بزرگ‌ترین مؤسسه مشاوره نفتی نروژ در تازه‌ترین گزارش خود در پی شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی درباره تقاضای جهانی نفت خام را نسبت به برآورد پیشینش ۲۵ درصد کاهش داد.

ریستاد اکنون پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۰ روزانه ۸۲۰ هزار بشکه رشد خواهد داشت که در مقایسه با پیش‌بینی ماه دسامبر که یک میلیون و صد هزار بشکه بود، کاهش قابل توجهی داشته است. از زمان انتشار اولیه خبر شیوع ویروس در اواسط ماه ژانویه، قیمت نفت خام به‌شدت کاهش یافته است.

ریستاد افزود: ارزیابی کنونی ما نشان می‌دهد تأثیر ویروس کرونا در تمام ماه‌های فوریه و مارس ادامه خواهد یافت و سپس به‌تدریج در ماه ژوئن فروکش می‌کند.

با فرض بدترین سناریوی ممکن، در صورت تمدید محدودیت‌های مسافرتی، رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که نسبت به برآورد روزانه ۸۲۰ هزار بشکه‌ای روزانه ۱۷۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.