×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عضو شورای عالی بورس تاکید می‌کند، نظام قیمت‌گذاری دستوری به دلیل انحراف در تخصیص بهینه منابع نه تنها به کاهش تورم و حمایت از مصرف کنندگان منجر نمی شود، بلکه به تولید، صادرات، بازار و کلیت اقتصاد آسیب جدی می زند و اعتماد مردم را نسبت به بازار سرمایه کاهش می دهد.

به گزارش کیوسک خبر، احسان دشتیانه، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری برخلاف تصور حامیان آن به هیچ وجه منجر به کاهش قیمت نمی‌شود، بلکه بیشترین آسیب را به مصرف کننده نیز تحمیل می‌کند به «کالاخبر» گفت: قیمت گذاری دستوری نه تنها باعث کاهش تورم نمی‎شود، بلکه افزایش تورم را به دنبال دارد، چون سود را از تولیدکننده به واسطه منتقل می کند و سرعت چرخش پول کاذب در اختیار واسطه ها را افزایش می دهد.

وی افزود: انتقال سود به واسطه ها و قیمت گذاری غیرواقعی، باعث ایجاد تقاضای کاذب در بازار می شود و قیمت های به مراتب بالاتری را در بازار شکل می کدهد. همین تورم ناشی از تقاضای کاذب نیز کم کم در اقتصاد، خود را تبدیل به تورم جا افتاده می کند که بسیار آسیب زننده است.

دشتیانه خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی افرادی که نیاز به کالایی ندارند به دلیل قیمت های پایین و غیر واقعی و ماهیت سرمایه ای بودن کالاها اقدام به خرید می کنند که همین موضوع به تورم دامن می زند؛ مثال بارز و ساده این جریان، بازار خودرو است.

وی گفت: تجربه قیمت گذاری دستوری نشان می دهد که اگر شما خودروی بسیار بی کیفیت را هم زیر قیمت به بازار عرضه کنید، چندین برابر خرید بهترین خودروی دنیا که فروش آن با قیمت واقعی است، صف تشکیل می شود، چون برای خرید کالای ارزان افرادی که به آن کالا نیاز ندارند هم صف می بندند و این تقاضای غیرواقعی کل بازار و صنعت را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته این عضو شورای عالی بورس، قیمت گذاری دستوری به تولید، صادرات و بازار سرمایه آسیب می زند و نه تنها اعتماد مردم را نسبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه سلب می کند، بلکه باعث می شود سرمایه ها به سمت دارایی های غیرمولد که امن‌تر بوده و دولت کمتر در آن‌ها دخالت می کند سوق دهد. در مجموع باید تاکید کنم قیمت گذاری دستوری در همه ابعاد برای اقتصاد مضر است.

بورس کالا پیشران بازار سرمایه است
وی در بخش دیگری از صحبت هایش خاطرنشان کرد: بورس کالا مامن تامین مواد اولیه و فروش محصول‌ها است. تبلور قانون توسعه ابزارهای مالی در تشکیل و راه‌اندازی بورس کالا متجلی شده و بورس کالا امروز پیشران بازار سرمایه است؛ به طوریکه تمامی اهالی بازار سرمایه، سهامداران و تولیدکنندگان نگاهشان به تابلوی بورس کالاست، چراکه بورس کالا یک سیستم و ساختار شفاف برای ارائه کالا و خدمات ارائه می دهد.

دشتیانه تصریح کرد: به طور ویژه در فضاهایی که رانت قابل توجهی در تامین مواد اولیه وجود داشت، شفافیت و عرضه در بورس کالا باعث می شود هزینه مبادلات و قیمت مواد مصرفی کارخانه ها کاهش یافته، مبادله های مستقیم صورت گرفته و واسطه گری های کاذب و بی علت و بی ریشه حذف شود.

وی در پایان توسعه بورس کالا را عامل رشد اقتصادی دانست و یادآور شد: هر چه دامنه عرضه انواع کالا و محصول در بورس کالا وسیع‌تر شود، بازار سرمایه تقویت و به تبع آن، شفافیت در اقتصاد تقویت می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.