×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فیلم باید سندی از زمانه خودش باشد/ ممیزی همیشه از سوی سیاست نیست

کارگردان فیلم سینمایی «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» گفت: فیلم‌ها باید این خاصیت را داشته که سندی از زمانه تولیدشان باشند.

به گزارش کیوسک خبر، سیروس الوند در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح ماهیت آثار سینمایی بیان کرد: مضمون مورد نیاز یک فیلم سینمایی آن چیزی است که در جامعه می گذرد؛ بر این اساس فیلم باید سندی از زمانه خودش باشد. دوستان مطبوعاتی می گفتند که فیلم سینمایی یک بار برای همیشه (سیروس الوند ۱۳۷۰) سندی از اوایل دهه ۷۰ تهران است.

وی با اشاره به محتوای فیلم سینمایی یک بار برای همیشه ادامه داد: آن موج مسافرت ها به ژاپن. وضعیت بسیاری از جنگ زدگان که عده ای اسکان و سرپرستی داشتند اما برخی نداشتند و گیر آدمی افتاده بودند که صرفا منافع خودش را می دید و چون کسی و کار نداشت به او زور می گفتند و این دختر (زهرا با بازی فاطمه معتمدآریا) که به تنهایی پای آرمان هایش ایستاده بود و اینجا بحث ماندن و رفتن مطرح بود و این دغدغه و مضمون بعدها بسیار تکرار شد؛ چنان که در فیلم جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی ۱۳۸۹) هم بود که تم ماندن و رفتن داشت؛ موضوعی که در یک بار برای همیشه بود که مرد می خواست برود اما دختر می خواست بماند و حتی برود و شهرش آبادان را بسازد.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی فریاد زیر آب (۱۳۵۶) اظهار داشت: فیلم ها باید این خاصیت را داشته باشند که سندی از زمانه تولیدشان باشند. این که سالها بعد بدانیم که در دهه ۹۰ در این مملکت چه می گذشته است. یا در دهه ۸۰ چه می گذشت و…

الوند گفت: جزئیات کوچکی چون شکل خرید نان، نشانه ای از زمان می شود. مثلا در دهه ۷۰ نشان می دادیم که در خانه ای یک نفر با دیپلم شاغل است و حتی یک نفر بدون دیپلم هم شاغل است اما نمی توانستیم این را نشان دهیم که یک نفر با لیسانس بیکار است چرا که نبود اما امروز هست و تمام اینها نشانه ها سینما هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.