×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مهدی کویتی معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه گفت: به دلیل اهمیت سود سهامداران عدالت، پرداخت این بخش از سود نیز از اولویت خاصی برای مدیریت فولاد برخوردار است و به همین دلیل تا کنون بیش از ۸۵ درصد از مبلغ ان به حساب شرکت سپرده گذرای مرکزی واریز شده و تا فرصت باقی مانده نیز کل این بدهی تسویه خواهد شد.

هفته گذشته سمات (سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد برخی شرکت‌های بورسی هیچ اقدامی برای واریز سود سهام عدالت خود در مرحله اول و دوم انجام نداده‌اند و برخی شرکت‌های مطرح همانند صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز وجوه مرحله دوم خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. درباره اینکه سود سهام عدالت باید حتماً و در کمترین زمان ممکن پرداخت شود، شکی نیست اما نباید از دو نکته مهم غافل شد. نخست آنکه در قانون تجارت، مهلت ۸ ماهه برای پرداخت سود مجمع مشخص شده است. از سوی دیگر سال مالی اغلب شرکت‌های بورسی، آخر اسفندماه است و این شرکت‌ها چهار ماه پس از پایان سال مالی فرصت دارند مجمع عمومی عادی سالیانه را برگزار و میزان سود تقسیمی بین سهامداران را تصویب کنند. با توجه به فرصت چهار ماهه برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، تیرماه به نوعی فصل مجامع در بین شرکت‌های بورسی شناخته می‌شود و اوج برگزاری مجامع نیز در هفته آخر تیرماه است. با توجه به این شرایط اگر شرکتی در روز ۳۰ یا ۳۱ تیرماه مجمع سالیانه خود را برگزار کند، از نظر قانونی تا آخرین روز سال فرصت دارد سود سال گذشته را بین سهامداران تقسیم کند.

نکته دوم هم به حجم سود شرکت‌ها باز می‌گردد. در بین تمام شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، فولاد مبارکه پس از هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بیشترین ارزش بازار را در بین تمام شرکت‌های بورسی دارد و از سوی دیگر بالغ بر ۱۷ درصد از سهام این شرکت متعلق به سهام عدالت است. در نتیجه میزان سود تخصیص یافته به سهامداران عدالت از سوی فولاد مبارکه، عدد قابل تأملی است. اینکه بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی هم سودساز بوده و هم طبق مدت قانونی سود خود را به تمام سهامداران اعم از حقیقی، حقوقی و سهامداران عدالت پرداخت کنند، نشان از شفافیت و حرکت در مسیر درست این شرکت‌ها دارد.

در همین رابطه مهدی کویتی معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در گفتگو با ایراسین گفت: فولادمبارکه طبق اساسنامه خود ۸ ماه فرصت برای پرداخت سود سهامدارانش را دارد با این حال همواره و در کمتر از ۲ ماه سود سهامداران حقیقی را پرداخت می‌نماید و سود سهامداران حقوقی را نیز طبق توافقی که با آنها داشته مطابق با برنامه زمانی توافق شده پرداخت کرده است. با توجه به اینکه مجمع عمومی عادی سهامداران فولاد در تیرماه سال جاری برگزار شد لذا فولاد طبق اساسنامه‌اش تا ۲۹ اسفند ماه سال جاری فرصت پرداخت سود را دارد. با این وجود و به دلیل اهمیت سود سهامداران عدالت، پرداخت این بخش از سود نیز از اولویت خاصی برای مدیریت فولاد برخوردار است و به همین دلیل تا کنون بیش از ۸۵ درصد از مبلغ آن به حساب شرکت سپرده گذرای مرکزی واریز شده و تا فرصت باقی مانده نیز کل این بدهی تسویه خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.