×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فشار دلار افتاد

روند کاهشی بازار ارز شدت گرفت. در حالی که با شروع هفته جاری روند افزایشی نرخ ارز متوقف شد و در روز گذشته این روند تغییر فاز داد. دلار آزاد که در روز شنبه نتوانست وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شود، در بازار دیروز به کانال ۵۹ بازگشت.
روند کاهشی بازار ارز شدت گرفت. در حالی که با شروع هفته جاری روند افزایشی نرخ ارز متوقف شد و در روز گذشته این روند تغییر فاز داد. دلار آزاد که در روز شنبه نتوانست وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شود، در بازار دیروز به کانال ۵۹ بازگشت.

تحلیلگران سقف فعلی بازار اسکناس آمریکایی را حوالی ۶۰هزار و ۸۰۰ تومان می‌دانند.به‌نظر می‌رسد شوک تقاضای ایجاد شده در بازار در حال فروکش کردن بوده و از شدت تاثیرگذاری ریسک‌های سیاسی نیز کاسته شده است. تقاضای آخر سال گریبان‌گیر بازار ارز شده بود. در راستای رشد سطح تقاضا در هفته‌های گذشته نرخ ارز رشد چشمگیری را تجربه کرده و در قله‌های قیمتی معامله می‌شد.

به روایت دنیای اقتصاد – تحلیلگران معتقد بودند که بخشی از این تقاضا به‌واسطه سفرهای نوروزی و بخش دیگر آن تحت تاثیر انتظارات تورمی شکل گرفته است. بانک مرکزی نیز در مقابل با افزایش سقف ارز مسافرتی و همچنین تقویت بازار به روش‌های گوناگون ارزی و طلایی اقدام به مقابله با این رشد تقاضا کرد. بررسی‌های به‌عمل آمده از بازار روزهای اخیر نشان می‌دهد که مازاد تقاضا به مرور در حال از بین رفتن است. فعالان آزاد ارزی در میدان فردوسی و سبزه‌میدان با کاهش مراجعین مواجه شده و در مقابل مردم در حال مراجعه به صرافی‌های رسمی جهت برطرف‌سازی نیازهای خود در این بازار هستند. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که شوک برخی انتظارات نگران‌کننده نسبت به آینده اقتصاد ایران، مانند مساله انتخابات آمریکا و روی کار آمدن نامزدهای مخالف ایران‌ نیز کاهش یافته و بازار در حال بازگشت به شرایط عادی خود است.

بازار ارز قرمز شد
دیروز یکشنبه ۲۰ اسفند ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس آمریکایی که در بازار روز شنبه در نیمه دوم کانال ۶۰ هزار تومانی معامله می‌شد دیروز در ۲ حرکت کاهشی ابتدا به نیمه نخست کانال مذکور رسید و در ادامه وارد کانال پایین‌تر شد. دلار صبح دیروز حوالی رقم ۶۰هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد و در آخرین معاملات روز گذشته با حدود هزار و ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید.

افت قیمت‌های بازار ارز در روز گذشته تنها مختص به نرخ دلار نبود. یورو در عصر دیروز ۹۵۰ تومان کاهش یافته و در رقم ۶۵ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شد. پوند نیز با هزار و ۱۰۰ تومان کاهش حوالی رقم ۷۶ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید. نرخ دلار آزاد تاثیر مستقیمی بر محاسبه قیمت قطعات مختلف سکه در بازار ایران دارد. در نتیجه با افت قیمت ارز در روز گذشته سکه طلا نیز حدود ۹۳۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و در رقم ۳۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم و ربع سکه نیز در عصر دیروز به ترتیب ۳۵۰ و ۴۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

هشدار به دارندگان دلارهای خانگی

در همین راستا عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: مردم بدانند که بازار ارز امروز دیگر جای مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست و افزایش قیمت اخیر نیز همانند دفعات گذشته فروکش خواهد کرد.

محمدرضا دشتی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت اخیر ارز در بازار به خاطر فزونی تقاضا در روزهای پایانی سال است و این افزایش قیمت ارز محدود به امسال نیست و ما در روزهای پایانی سال‌های گذشته نیز این افزایش قیمت ارز را تجربه کرده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: قیمت ارز در یک سال گذشته با وجود بعضی افزایش قیمت‌ها دوباره به حالت قبل بازگشته و این تجربه به ما ثابت می‌کند که افزایش قیمت اخیر ارز نیز همانند افزایش قیمت ارز در دفعات قبل در یک سال گذشته فروکش خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش فروش نفت و امکان وصول مطالبات نفتی و همینطور آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در سایر کشورها، امروز وضعیت منابع ارزی ما بهتر از سال‌های گذشته است و این وضعیت مطلوب از این امر حکایت دارد که همانند سال‌های قبل شاهد نوسانات شدید ارزی و جهش قیمت در بازار ارز نخواهیم بود و نوسانات کنونی آرام خواهد شد.

فشار دلار افتاد

دشتی تصریح کرد: به همین دلیل توصیه من به مردم این است که بازار ارز را به هیچ عنوان جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری ندانند و بدانند که همچون دفعات قبل در یک سال گذشته قیمت ارز سیر نزولی خواهد داشت کما اینکه در روزهای پایانی سال قبل نیز همین وضعیت را شاهد بودیم و با وجود افزایش قیمت ارز تا سقف ۶۰ هزار تومان و خرید ارز توسط مردم، ابتدای سال ۱۴۰۲ نرخ ارز تا حدود ۵۰ هزار تومان کاهش یافت و موجب ضرر سرمایه‌گذاران ارزی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.