×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فستیوال بی‌ذوق‌ها و کپی‌کارها در لیگ بیستم؛ این لباس زیبا نیست

به گزارش ایرنا، هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران با برگزاری دیدار عقب افتاده صنعت نفت و پیکان به اتمام رسید تا هر ۱۶ تیم حاضر در لیگ، یک مسابقه را انجام داده باشند. با این وجود نکته‌ای نا امید کننده و شاید پیش پا افتاده در همین ابتدای ماجرا ذوق بسیاری از علاقه‌مندان را کور کرد.
یکی از جذابیت‌های ویژه‌ای که در پایان هر فصل برای هواداران فوتبال و همچنین رسانه‌ها وجود دارد، بحث رونمایی از لباس یا کیت باشگاه‌ها برای فصل بعد است. ماجرا آنقدر جذاب است که باشگاه‌ها برای درآمدزایی و همچنین جلب نظر تماشاگران و رسانه‌ها، پیش از پایان فصل از لباس جدید و فصل آتی خود رونمایی می‌کنند.  این اتفاق در اکثر باشگاه‌های خارجی رخ می‌دهد و اگر هم انجام نشود، شاهد پرده‌برداری از لباس‌های جدید هر تیم پیش از شروع فصل جدید هستیم. این اقدام باعث می‌شود تا هم باشگاه‌ها درآمدزایی داشته باشند و هم هواداران کشش بیشتری نسبت به تیمشان پیدا کنند و با شور و شوق بیشتری مسابقات را دنبال کنند.
اما در فوتبال ما نه تنها شاهد پیشرفت نیستیم بلکه هر سال خروجی ضعیف‌تری را می‌بینیم و باید افسوس بخوریم. اکثریت قریب به اتفاق باشگاه‌های لیگ برتری بعد از گذشت یک هفته از فصل جدید یا لباس جدید ندارند، یا کیت جدید کپی از کیت‌های خارجی است و یا رونمایی درست و رسمی از این لباس‌ها صورت نگرفته است.
تعداد تیم‌هایی که از پسِ این کار پیش پا افتاده برآمده‌اند حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. به جز باشگاه باید در این بین به روابط عمومی و بخش رسانه‌ای باشگاه‌ها هم خرده بگیریم. متاسفانه باشگاه‌ها در این زمینه دقت لازم را به خرج نمی‌دهند و از افراد شایسته استفاده نمی‌کنند و نتیجه‌اش همین کج سلیقگی و کاستی‌های رسانه‌ای می‌شود. حالا کافیست سری به لیگ آزادگان بزنید و اتفاقات رسانه‌ای چند ماه اخیر باشگاه ملوان بندرانزلی را مشاهده کنید. این باشگاه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما در بحث رسانه‌ای فوق‌العاده قوی است و حتی از تیم‌های لیگ برتری که وضعیت مالی خوبی هم دارند گوی سبقت را ربوده است. آنها به تمام تیم‌های خود اعم از مردان و زنان اهمیت می‌دهند و ویدیوی فوق‌العاده زیبایی از کیت جدید خود هم منتشر کردند که می‌تواند کلاس درسی برای اکثر تیم‌های لیگ برتری باشد.

پرسپولیس، مدافع قهرمانی فوتبال ایران در چهار دوره اخیر نه تنها از لباس جدید خود رونمایی نکرده بلکه اطلاع داده شده که این اتفاق در حوالی فینال لیگ قهرمانان آسیا رخ می‌دهد؛  تا آن زمان تیم از لباس‌های فصل قبل خود استفاده می‌کند. صنت نفت آبادان هم با لباسی شبیه به لباس فصل پیش خود وارد مسابقات شد و تغییری در لباس این تیم برابر پیکان مشاهده نکردیم. پیکان هم که تغییرات زیادی را در بخش فنی و رسانه‌ای خود داشت در آخرین لحظات از لباس جدیدش در دیدار برابر صنعت نفت رونمایی کرد.
سپاهان اصفهان دیگر تیم بزرگی است که معمولا در این زمینه عملکرد خوبی داشت اما در این فصل اینطور نشده و طلایی پوشان از لباس جدید خود بهره‌ای نبردند و هواداران این تیم منتظرند تا باشگاه از لباس جدید رونمایی کند. آلومینیوم اراک پرحاشیه‌ترین تیم بود. گفته می‌شود لباس این تیم در فصل جدید سبزرنگ است اما در عمل و در دیدار با نساجی شاهد این بودیم که آلومینیومی‌ها لباس دوم تیم ملی ایتالیا را پوشیدند و تنها لوگوی خود را روی آن چسبانده‌اند تا فاجعه به اوج خود برسد. شهرخودرو و ماشین سازی هم دیگر تیم‌هایی بودند که کار خاصی را برای لباس فصل جدید خود انجام ندادند و جستجوی ما برای پیگیری به نتیجه خاصی نرسید. آنها در هفته اول تقریبا بدون تغییر با فصل قبل وارد زمین شدند و هیچ ذوق و سلیقه‌ای در لباس جدیدشان دیده نشد.
استقلال برای فصل جدید لباس خود را با تغییراتی روبرو کرد و با طرحی شبیه به طرح فصل ۹۵-۹۶ خود وارد میدان شد. مراسم یا رونمایی خاصی هم از لباس جدید به عمل نیامد و در دیدار برابر مس رفسنجان همه از این طرح قدیمی مطلع شدند. اتفاقی که سایپا هم در برابر پرسپولیس انجام داد و آنجا بود که باخبر شدیم خودروسازان قرار است از چه طرحی برای لباس‌های خود در لیگ بیستم استفاده کنند.

 در این اثنا چند تیم هم از لباس جدید خود رونمایی کردند اما طرح‌های به کار رفته چنگی به دل نزد. یا کپی بود و یا بدون ذوق و با عجله فراوان طراحی شده بود. تراکتور تبریز یکی از این تیم‌ها بود. پرشورها بازهم با برند مطرح آدیداس همکاری می‌کنند. سرخپوشان تبریزی در یک ویدیو به معرفی کیت تازه خود پرداختند.  ذوب آهن اصفهان دیگر تیمی بود که با همین سبک و سیاق از لباس جدیدش پرده‌برداری کرد. در چند تصویر شاهد این بودیم که سفید و سبزهای اصفهانی کیتِ تازه خود را با کمترین تغییرات نسبت به گذشت و با شکل و شمایلی ساده رونمایی کردند. البته کیت دوم ذوب آهن از طراحی نسبتا زیبایی برخوردار است.

نساجی مازندران دیگر تیمی بود که به ساده‌ترین و با بی‌ذوقی هرچه تمام‌تر، هم لباس به اصطلاح جدیدش را طراحی کرد و هم به نمایش گذاشت. برعکس عملکرد شاگردان وحید فاضلی در هفته نخست، مدیران باشگاه و مسوولان رسانه‌ای بسیار ضعیف عمل کردند. گل‌گهر سیرجان هم با وجود معرفی لباس‌های جدیدش در لیگ بیستم و همچنین طراحی متفاوت نسبت به فصل قبل از لحاظ ذوق و سلیقه و ابداع طرحی جدید، ضعیف عمل کرد. لباس‌های این تیم در این فصل کپی‌برداری شده از لباس تیم‌های اینترمیلان و چلسی بوده و مسوولان باشگاه علاقه‌ای به ابداعی از سوی خودشان نشان ندادند.

در نهایت به سه تیمی می‌رسیم که عملکرد خوبی در زمینه طراحی لباس و معرفی آن داشتند و به نوعی آبروداری کردند. ابتدا به سراغ فولاد خوزستان می‌رویم. تیمی که در ویدیویی جذاب با حضور مربیان و بازیکنان خود از لباس‌های لیگ بیستم رونمایی کرد. آنها مثل همیشه در بحث رسانه‌ای در یکی ۲ سال اخیر عملکرد شاخصی داشتند.
نفت مسجدسلیمان با وجود بی‌نظمی بسیار در عملکرد مدیریتی، مالی و همچنین جذب بازیکن، در بحث  طراحی لباس عملکرد خوبی داشت. لباس آنها شبیه به لباس فصل قبلشان است اما پشت آن فکر و پیشینه‌ای وجود دارد. پیراهن اول جدید در زمینه سفید همراه با پترن سیاه برگرفته از چوقا لباس بومی قوم بختیاری در ۲ سمت محدوده بالای پیراهن ارائه شده است. لباس دوم هم با همین طرح و از رنگ‌های زرد و آبی استفاده شده است.
و در آخر نوبت به تیم تازه لیگ برتری شده مس رفسنجان می‌رسد. این باشگاه که از لحاظ مدیریتی هم عملکرد خوبی داشته با استفاده از طراحی جذاب به استقبال لیگ بیستم آمد. پیراهن اول این تیم در زمینه به رنگ نارنجی همراه با پترن محو برگرفته از کاروانسرای کبوترخان از بناهای تاریخی در نزدیکی شهر رفسنجان ارائه شده است. محدوده آستین‌ها و بخش بالای پیراهن مشکی است و نوارهای مشکی رنگ با فرم مشابه نمای بادگیر معین رفسنجان نیز در پایین پیراهن به چشم می‌خورد.

پیش از این گلایه می‌کردیم که چرا تیم‌ها در طراحی لباس تنوع به خرج نمی‌دهند و مانند تیم‌های خارجی در لباس‌های دوم و سوم خود از رنگ‌ها و مدل‌های جدید استفاده نمی‌کنند و جاه طلبی ندارند اما حالا باید نگران این باشیم که لباس‌های تازه‌ای برای فصل جدید طراحی شوند؛ سپس باید یادآور شویم که این طرح‌ها کپی نباشند و در آخر امیدوار باشیم که از این لباس‌ها در ویدیو یا مراسمی آبرومند و ساده رونمایی شود. حالا با این عقب‌گرد نا امید کننده از سوی باشگاه‌های لیگ برتری باید دید فصل بعد مدیران باشگاه‌ها چه دست گل و پسرفت تازه‌ای را به منصه ظهور خواهند گذاشت.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.