×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

یکی از مواردی که ممکن است در‌ هنگام تصادف با آن مواجه شوید، متواری شدن راننده مقصر از صحنه تصادف است. در‌صورتی‌که در یک تصادف جراحت یا فوت رخ دهد، فرار از صحنه تصادف جرمی است که مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. در واقع فرار از صحنه تصادف و بیمه برای فرد متواری مجازاتی را به همراه دارد که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. در‌صورتی‌که تمایل دارید در این زمینه و هم‌چنین نحوه تنظیم شکایت از فرد متواری اطلاعات مفیدی کسب کنید، ما در این مقاله همراه شما هستیم تا این موارد را برای شما شرح دهیم.

بررسی مجازات فرد متواری در تصادف جرحی در‌صورت مقصر بودن
طبق ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی اگر راننده مقصر از صحنه تصادف جرحی فرار کند، حکم تصادف و فرار در این شرایط شامل ضمانت کیفری خواهد بود. این قانون اعلام می‌کند که «هرگاه مصدوم تصادف رانندگی به کمک فوری نیاز داشته باشد و راننده مقصر با وجود امکان رساندن او به مراکز درمانی، از محل تصادف فرار کند، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد. توجه داشته باشید که در این شرایط دادگاه هم نمی‌تواند هیچ‌گونه تخفیفی برای راننده مقصر قائل شود.»

پرداخت خسارت در تصادفات جرحی با بیمه شخص ثالث راننده مقصر انجام می‌شود. میزان پوشش این خسارت هر سال براساس دیه ماه حرام و ماه عادی سال محاسبه شده و از طرف بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه اعلام می‌شود. بدین‌ترتیب در‌صورتی‌که راننده مقصر از پیش برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کرده‌ باشد، در‌صورت تصادف و ایجاد خسارت‌های بدنی، می‌تواند مبلغ دیه را از بیمه بپردازد.

بررسی شرایط و مجازات راننده متواری از صحنه جرم در تصادفات رانندگی منجر‌به فوت
در تصادفات رانندگی که منجر‌به فوت شخص می‌شود، مجازات فرد متواری بسیار سنگین خواهد بود. در این نوع تصادف، راننده مرتکب قتل شبه عمد شده است و به قصاص محکوم نمی‌شود. در این تصادفات، راننده مقصر به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و پرداخت دیه محکوم خواهد شد. در‌صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف، دو سوم حداکثر مجازات و پرداخت دیه (در‌صورت تقاضای خانواده متوفی) برای او در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید در‌این‌صورت بیمه بدنه ماشین هیچ‌گونه مسئولیتی در برابر پرداخت دیه ندارد و خسارت فرد فوت‌شده توسط بیمه شخص ثالث خودرو پرداخت می‌‌شود.

راننده مقصر فراری در تصادفات غیر جرحی چه مجازاتی دارد؟
در‌ شرایطی که در تصادفات رانندگی هیچ شخصی آسیب جانی نبیند، در‌این‌صورت تصادف غیر جرحی تلقی می‌شود. در این نوع تصادفات، فرار از صحنه تصادف و بیمه جرم محسوب نمی‌شود و مالک خودرو آسیب‌دیده می‌تواند با اعلام پلاک خودرو فرد مقصر به مراجع قضایی برای دریافت خسارت اقدام کند.

در‌صورتی‌که خودرو شخص مقصر از پوشش‌های بیمه اتومبیل برخوردار باشد، هیچ‌گونه نگرانی بابت پرداخت خسارت‌های وارده نخواهد شد. زیرا بیمه خودرو تا حدی از مبلغ خسارت را پرداخت کرد.

فرار راننده مقصر از صحنه تصادف خودرو پارک شده؛ بررسی مجازات و جرایم
برخی از تصادفات رانندگی مربوط به خودروهای پارک شده در خیابان یا کوچه است. در‌صورتی‌که شما در این نوع تصادفات مقصر باشید و اقدام به فرار کنید، به دلیل تخریب محکوم به جبران خسارت خواهید بود. البته این قانون در‌صورتی‌ صدق می‌‌کند که خودروی آسیب‌دیده طبق قوانین در محلی مناسب پارک شده باشد. فقط در‌ این شرایط فرار راننده مقصر از صحنه تصادف، جرم تلقی می‌شود.

در‌صورتی‌که خودرو شما بیمه شخص ثالث داشته باشد، نباید هیچ‌گونه نگرانی بابت خسارت‌ وارده داشته باشید؛ زیرا شرکت بیمه، درصدی از مبلغ خسارت را پرداخت خواهد کرد. شما می‌توانید بیمه شخص ثالث خودرو را از آسماری با پوشش‌های مختلف تهیه کرده و از پرداخت خسارت‌ در تصادفات رانندگی نیز خلاص شوید.

مجازات فرار راننده مقصر از صحنه تصادف خودرو پارک شده
مجموعه آسماری علاوه‌بر بیمه خودرو، بیمه‌های مختلفی را نیز ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال در‌صورتی‌که شما قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشید، به‌منظور خرید بیمه مسافرتی نیز می‌توانید از بیمه آسماری استفاده کنید. بیمه مسافرتی به مخاطب این اطمینان را می‌دهد که در طول سفر خود نگران اتفاقات ناگواری از قبیل بیماری‌، سرقت یا گم‌شدن مدارک و چمدا نباشد.

مجازات فرار راننده مقصر از صحنه تصادف با موتور چیست؟
در‌صورت فرار از صحنه تصادف و بیمه در تصادفات رانندگی با موتور سیکلت نیز امکان شکایت و تشکیل پرونده وجود دارد. در‌صورتی‌که راننده مقصر در تصادف با موتور متواری باشد، صاحب موتور آسیب‌دیده می‌تواند از وی برای دریافت خسارت شکایت کند. اگر تصادف با موتور غیر‌جرحی باشد، فرار راننده مقصر جرم محسوب نمی‌شود؛ اما اگر تصادف جرحی باشد، راننده مقصر متواری باید مطابق رای دادگاه خسارت پرداخت کند و در‌صورت تشخیص قاضی مدتی در حبس بماند.

نحوه شکایت از راننده مقصر در تصادفات رانندگی در‌صورت فرار از صحنه جرم
در تصادفات رانندگی در اولین مرحله توصیه می‌کنیم که خونسردی خود را حفظ کرده و سپس اطلاعات خودرو مقصر را یادداشت کنید. در قدم بعدی در‌صورت جرحی بودن تصادف حتما با ۱۱۵ تماس بگیرید تا اورژانس در محل حاضر شود و اقدامات لازم توسط کادر درمان صورت گیرد. سپس در‌صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف باید مراحل زیر را برای تنظیم شکایت طی کنید:

با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.
در محل تصادف منتظر بمانید تا افسر پلیس حاضر شود و صورت‌جلسه را تنظیم کند.
پس از تنظیم صورت‌جلسه، کروکی تصادف توسط ماموران راهنمایی‌ورانندگی رسم خواهد شد.
در‌صورت ایجاد جراحت یا فوت، بستگان فرد باید در نزدیک‌ترین مرکز پلیس حاضر شوند تا از راننده متواری شکایت کنند.
پس از تشکیل گزارش، کلانتری مجروح حادثه را به پزشکی قانونی معرفی می‌کند. در‌صورت بروز خسارت مالی، مدارک اصل خودرو و همچنین مدارک بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه باید در اختیار بیمه‌گر قرار گیرد.
راننده مجروح در مرحله بعد باید برای ثبت شکایت به دادسرا مراجعه کند. در این مرحله دادگاه باید نظریه کارشناس را از منابع مربوطه جویا شود.
در نهایت نیز دادستانی وارد عمل می‌شود و موضوع را برای صدور حکم مجرمیت به دادگاه ارجاع می‌دهد. سپس دادگاه با‌توجه‌به حقایق و اسناد به پرونده رسیدگی می‌کند. در‌صورتی‌که خودرو راننده مقصر پوشش‌های مختلف بیمه شخص ثالث را داشته باشد، بخشی از خسارت‌های مالی را می‌توان از طریق این پوشش‌ها پرداخت کرد.

مجموعه آسماری پوشش‌های مختلفی از بیمه شخص ثالث را در اختیار رانندگان خودرو قرار می‌دهد. خرید بیمه شخص ثالث آسماری بهترین راه برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های سنگین در هنگام بروز حوادث و تصادفات رانندگی است. چنانچه برای شما سوال است که «شرایط خرید بیمه شخص ثالث از بیمه آسماری چیست» به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

خرید بیمه؛ مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های سنگین در تصادفات رانندگی
با مطالعه این مطلب اکنون می‌دانیم مجازات فرار از صحنه تصادف و بیمه چیست و در این شرایط باید چه اقدامی انجام دهیم. فرار از صحنه جرم ممکن است به دلایل مختلفی همچون نداشتن گواهینامه، مصرف الکل و مواد مخدر و تلاش برای اجتناب از مسئولیت‌های مربوط به تصادف، مانند پرداخت خسارت اتفاق بیفتد. به‌عنوان آخرین نکته توصیه می‌کنیم اگر در چنین شرایطی حضور داشتید، چه به‌عنوان مقصر تصادف و چه مصدوم یا خسارت‌دیده، به‌هیچ‌وجه صحنه تصادف را ترک نکنید. علاوه‌بر این، حتما به تاریخ بیمه شخص ثالث خودرو خود توجه کنید و در‌صورت اتمام اقدامات لازم برای تمدید و خرید بیمه را انجام دهید.

چنانچه قصد خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای خودروتان را داشتید، از خدمات آسماری بهره ببرید. بیمه شخص ثالث، هزینه‌های مربوط به افراد ثالث یعنی اشخاص زیان‌دیده در حادثه، به غیر از راننده مقصر را جبران می‌کند. آسیب‌های وارده به خودروی راننده مقصر هم توسط بیمه بدنه وی جبران می‌شود. به‌منظور اقدام برای خرید انواع بیمه خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید یا در‌صورت کسب اطلاعات بیشتر سوالاتتان را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.