×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فتحعلی اویسی پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت

به گزارش کیوسک خبر، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تایید این خبر گفت: طبق پیگیری ها، از سوی بیمارستان اعلام شد که متاسفانه فتحعلی اویسی پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور صبح سه شنبه درگذشت و دعوت حق را لبیک گفت.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: زنده یاد اویسی یک هفته در بیمارستانی در تهران بستری و در کما به سر می برد که صبح امروز پس از تحمل بیماری به دیار ابدی پرواز کرد و آسمانی شد.

وی افزود:‌ زمان تشییع و خاکسپاری این زنده یاد پس از هماهنگی با خانواده او اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت اظهار داشت: موسسه هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان کشور، ضایعه درگذشت این هنرمند فقید پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون را خدمت خانواده گرامی وی و همچنین جامعه هنری و اهالی فرهنگ و هنر، سینما و تلویزیون تسلیت گفته و برای بازماندگانش صبر و شکیبایی و سلامتی و طول عمر با عزت از خداوند منان مسئلت می کنند.

به گزارش ایرنا، فتحعلی اویسی (زادهٔ ۲۱ دی ۱۳۲۴) بازیگر، کارگردان و خواننده ایرانی است. او فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۳۵۳ است. وی در همان سال به ایران بازگشت و آغازِ فعالیت سینمایی‌اش، بازی در فیلم قدغن از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ بود.

پس از اتمام تحصیل عضو سیمای جمهوری اسلامی ایران شد و در دهه ۱۳۶۰ در فیلم‌های بسیاری بازی کرد چند فیلم هم کارگردانی کرد. در اوایل دهه هفتاد دوباره به کارگردانی روی آورد و سومین فیلم بلندش مریم و میتیل ساخت که فیلم موفقی بود. اما در چهارمین فیلمش سربلند انچنان موفق نبود. فتحعلی اویسی در نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون بسیار فعال بود. در سینما هم بازی ماندگار او در فیلم‌های ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، سرب (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، هی جو (منوچهر عسگری نسب، ۱۳۶۷)، بانو (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۰)، جهان پهلوان تختی (علی حاتمی و بهروز افخمی، ۱۳۷۶) و مومیایی ۳ (محمدرضا هنرمند، ۱۳۷۸) در یادها مانده‌است.