×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
غمگینانه ترین المپیک در سایه وحشت از کرونا

آلبرت کوچویی ـ گوینده پیشکسوت ـ هر روز مهمترین اخبار روزنامه‌های جهان را مرور می‌کند؛ او امروز دوشنبه ـ ۲۸ تیرماه ـ  تیترهای زیر را از میان اخبار روزنامه‌ها برگزیده است:  
غمناک ترین المپیک تا به امروز

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: تردید در ژاپن چند روز مانده به آغاز رقابت های بدون تماشاگر در المپیک؛ یک مورد ابتلا به ویروس کرونا در دهکده المپیک دیده شد. ویروسی که ژاپن را در آغوش دارد. یک سال تاخیر در برگزاری بازی های المپیک، برای مقابله با کرونا، گره‌گشا نشد. ژاپن، نگران برگزاری مسابقه‌های زیر سایه کرونا است. سال ۲۰۱۳ بود، که شادمانی میزبانی بازی‌های المپیک در توکیو ژاپن را لرزاند، امروز به نظر می‌آید آن هنگام انگار، عصر دیگری بود. اکنون تردید و وحشت دامنگیر ژاپن شده است. این غمناک ترین المپیک تا به امروز است. پرنده ای برای این آشیانه نیست.
 صلح در افغانستان

ال موندو، روزنامه اسپانیایی نوشت: تردید دیگری در فضای مذاکرات صلح افغانستان حس می شود. در گوشه ای دیگر در دوحه قطر آن هم در مذاکره میان طالبان و دولت افغانستان؛ ژنرال انگلیسی «سرنیک کارتر» در دیدارهایی با رهبران افغان و پاکستان، به تصور خود می خواست هم مانع جنگ طالبان و دولت افغانستان شود و هم به ادامه روند مذاکره صلح در دوحه، یاری برساند. اما گفته شد، با همه مذاکره های کارتر،  به نظر نمی‌آید، اقدامی موثر در این راه حاصل شده باشد. طالبان در سر میز مذاکره می گویند که برای یافتن راه حل صلح آمیز آمده‌اند.
 موج وحشت در آفریقای جنوبی

کوریه ره دلاسرا در ایتالیا نوشت: آفریقای جنوبی در هراس از به راه افتادن موجی از  خشونت‌ها است. آن چه رهبران کشور  دل نگران آن اند، وحشت از یورش هواداران زوما رئیس جمهوری پیشین، که محکوم به تحمل ۱۵ ماه حبس شده است. هوادارانش، امید به بازگرداندن او دارند. تا این جا، تظاهرات و خشونت های خیابانی ۲۰۰ کشته و خسارت های فراوان به جا گذارده است. صدها فروشگاه غارت شده، کارخانه ها ویران و بندرگاه ها از کار بازمانده‌اند.  هوادارن زوما متهم به فساد مالی و به راه انداختن موج خشونت ها هستند. سیریل رمان پوزا رئیس جمهوری امروز آفریقای جنوبی، در سال ۲۰۱۸ زوما را برکنار کرد.
جو عزیز!

گاردین نوشت: آنگلا مرکل، سه بار در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا او را جو  عزیز خطاب کرد. به گونه‌ای دیدار آخرین بود، برای بانویی که ۱۶ سال آلمان را به عنوان صدراعظمی قدرتمند گرداند. او از صحنه سیاست کناره گیری می کند. به گونه ای که این دیدار آخرین، دلتنگ ساز بود و دلتنگی را بایدن در قرار خود که پایان نگرفتن فساد و عوام گرایی حاصل از دولت پیشین را نشان می داد، بیش تر دامن زد. چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا، شش ماه است که قدرت را در دست دارد. با رهبری ملتی چند پاره، حاصل حکومت ترامپ و البته واقعیت نیافتن وعده هایی که داده است. شش ماه سرد و واقعیت سخت. تلخی این دیدار را سفره آماده پذیرایی، پاک کرد، آن جا که بایدن گفت اگر هم الان نرویم، شام را از دست داده ایم!
در حاشیه اخبار امروز روزنامه ‌ها می‌خوانیم:  
کاشت گوشت!
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: در زمستان گذشته بود، که در یک رستوران در سنگاپور، جوجه هایی بر سر میز آورده می‌شد، که کشته نشده بودند؛ آن‌ها جوجه های آزمایشگاهی بودند. تولید شده در آزمایشگاه. در حقیقت این گونه‌ای کاشت گوشت در آزمایشگاه است. البته اکنون، تولید انبوه آن دشوار است. اما چنین نخواهد ماند. این جوجه های تولید شده، به گونه‌ای حاصل مزرعه حیوانات اند. جوجه های تولید شده در آزمایشگاه همراه با پرندگان و حیوانات دست چین شده دیگر و گوشت گیاهی نیز، از تولید هایی است که گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۵ در اروپا و آمریکای شمالی به تولید انبوه خواهد رسید. گوشت هایی با طعم، ترکیب و پروتئین های مورد نیاز بدن تا سال ۲۰۴۰ در دسترس خواهد بود.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.