×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
عرضه گندم در بورس کالا از راه‌های جبران کسری بودجه دولت/
کاهش هزینه خرید تضمینی به یک چهارم

کیوسک خبر ـ به گزارش «کالاخبر»؛ برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر شب گذشته با موضوع راه‌های جبران کسری بودجه با حضور سید رضا فاطمی امین کارشناس ارشد مسائل اقتصادی برگزار شد.
فاطمی امین در این برنامه یکی از راه های جبران کسری بودجه دولت را اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم در بورس کالا اعلام کرد و گفت: دولت در خرید تضمینی، قیمتی را به عنوان نرخ تضمینی تعیین و منابع زیادی را برای این کار تخصیص می دهد. برای مثال قیمت تضمینی گندم از سوی دولت که ۵ هزار تومان برای هر کیلو تعیین شده، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع را درگیر کرد درحالی که با یک اقدام ساده یعنی سپردن این سازوکار به بورس کالا، صرف این منابع می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
او با اشاره به اینکه تجربه اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا وجود دارد، افزود: ۵ سال پیش قیمت تضمینی ذرت ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که در همان زمان به کشاورزان اعلام شد می توانند ذرت خود را در بورس کالا عرضه کند؛ با این اقدام ذرت در بورس ۶۰۰ تومان معامله شد و دولت فقط معادل ۲۰۰ تومان در هر کیلو یعنی مابه التفاوت قیمت بازار و تضمینی را به کشاورزان پرداخت کرد که این اتفاق به معنای کاهش قابل توجه هزینه ها به میزان یک چهارم مبلغ خرید تضمینی بود.
فاطمی امین ادامه داد: درباره گندم هم وضع به همین منوال است و به جای آنکه بازرگانی دولتی، گندم را خریده و منابع مالی آن را از طریق دریافت تسهیلات و وام تامین کند، بهتر است این کار را با سازوکار بورس کالا که این بستر فوائد بسیاری زیادی دارد، بسپارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.