×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
عرضه‏‏‌های جدید در راه بورس انرژی

عرضه‌‌‌های بورس انرژی در مسیر افزایش قرار دارد که به معنی ایجاد پتانسیل جدیدی برای توسعه این بازار مالی با محوریت صادرات فرآورده‌‌‌های نفتی است و افزایش گام به گام عرضه‌‌‌ها را می‌‌‌توان به‌وضوح مشاهده کرد. در این خصوص در گفت‌‌‌وگو با علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران به بررسی ویژگی‌‌‌های معاملات اخیر و پتانسیل‌‌‌های پیش‌‌‌روی این نهاد مالی پرداختیم.
عرضه‏‏‌های جدید در راه بورس انرژی
مدیرعامل بورس انرژی ایران در ابتدای این گفت‌‌‌وگو ضمن اشاره به افزایش پتانسیل‌‌‌های بورس انرژی در مسیر معاملاتی، عنوان کرد: عرضه‌‌‌های دریایی شرکت ملی نفت ایران از سر گرفته شده است و به‌زودی شاهد افزایش این عرضه‌‌‌ها خواهیم بود. البته موفقیت در عرضه‌‌‌ها مستلزم استمرار و نظم در عرضه‌‌‌هاست. به عبارت ساده‌‌‌تر از هم‌‌‌اکنون این انتظار در بین اهالی بازار سرمایه شکل گرفته که باید منتظر عرضه‌‌‌های منظم شرکت ملی نفت ایران باشیم که در مسیر تحقق این انتظار در حال پیگیری و رایزنی هستیم. پیگیری‌‌‌های اخیر حکایت از آن دارد که عرضه‌‌‌های منظم نفتا و نفت‌سفید از سمت شرکت ملی نفت ایران در راه بوده و می‌‌‌تواند محرک جدیدی برای رشد حجم و ارزش معاملات در بورس انرژی ایران باشد. از سوی دیگر عرضه نفت‌کوره هم به صورت مستمر پیگیری شده است.

علی نقوی در ادامه صحبت‌‌‌های خود به یکی از پتانسیل‌های جالب عرضه حامل‌‌‌های انرژی و فرآورده‌ها از سوی سازمان اموال تملیکی اشاره کرد و گفت: اخیرا قرار بر این شده است که حجم بزرگی از فرآورده‌ها که در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار می‌گیرد، در بورس انرژی عرضه شود و مورد دادوستد قرار گیرد و آغاز این فرآیند می‌تواند جذابیت‌های ناگفته‌ای به همراه داشته باشد. همچنین بازدارندگی در برابر هر گونه فساد و انحراف را در حوزه فرآورده‌‌‌ها افزایش می‌دهد. به عنوان نمونه مشخص می‌‌‌توان از عرضه نفت‌سفید، برش سنگین، رافینیت و میعانات گازی از سوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در بورس انرژی خبر داد؛ اگرچه هنوز در مراحل پذیرش قرار دارد و پس از طی ضوابط قانونی آن، در اطلاعیه عرضه مورد شفاف‌سازی قرار می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.