×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

نشست تخصصی روش‌های نوین مدیریت خوردگی در چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایشی برگزار و بر ضرورت توجه به مدیریت‌خوردگی تأکید شد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، نشست تخصصی روش‌های نوین مدیریت خوردگی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) با حضور نمایندگان شرکت‌های شرکت بازرسی فنی ایرانیان (ایریکو)، شرکت همگام صنعت، پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت پتروپوشش صنعتی البرز و شرکت تکین‌کو و به ریاست محمدرضا تبریزی، رئیس امور هماهنگی تولید هلدینگ خلیج‌فارس برگزار شد.
راضیه کوکبی، مدیر بازرگانی شرکت بازرسی فنی ایرانیان در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۳۷۹ تأسیس شد و ارائه خدمات بازرسی فنی به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را محور اصلی کسب و کار خود قرار داده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در فرآیندهای نفت، گاز و پتروشیمی ۸۰ درصد خطرات و ۲۰ درصد تجهیزات نهفته است با استفاده از روش بازرسی بر مبنای ریسک می‌توان منابع و امکانات بازرسی را برای تجهیزات دارای بیشترین خطر و بالاترین ریسک متمرکز کرد.
وی به استاندارد RBI (بازرسی بر مبنای ریسک) اشاره کرد و با بیان اینکه مقدار ریسک هر تجهیز در این روش محاسبه می‌شود، افزود: مقدار ریسک از حاصل‌ضرب احتمال وقوع خرابی در نتیجه تخریب به دست می‌آید.
مدیر بازرگانی شرکت بازرسی فنی ایرانیان از شناسایی تجهیزات پرخطر و اولویت‌بندی آن‌ها، شناسایی پارامترهای مربوط به فرآیندهای مؤثر بر مقدار خوردگی، تجزیه و تحلیل و اثرات ناشی از آن، کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی و کاهش و مدیریت ریسک ناشی از خرابی‌ها به‌عنوان برخی از مزایای بازرسی بر مبنای ریسک نام برد و گفت: انتظار از پیمانکاران این است اقبال بیشتری به این مهم نشان دهند و آن را در شرکت‌های تحت مدیریت خود پیاده‌سازی‌کنند.

ضرورت حمایت مدیران از مدیریت خوردگی
جابر نشاطی، رئیس پردیس و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت هم در این نشست تخصصی به تبیین مهمترین کارهای پژوهشی این پردیس پرداخت و گفت: استقرار نظام مدیریت خوردگی، استقرار بازرسی بر مبنای ریسک، طراحی سیستم‌های پایش خوردگی، تخمین هزینه‌های خوردگی و… برخی از کارهای پژوهشی این پردیس است.
وی، مدیریت خوردگی را مجموعه‌ای از خط مشی‌ها، فرآیندها و برنامه‌ریزی برای اجرا و بهبود مستمر توانایی یک سازمان برای مقابله با تهدیدهای خوردگی حال حاضر و آینده دانست و افزود: سالانه حداقل ۱۰ میلیارد دلار هزینه‌خوردگی صنعت نفت است.
رئیس پردیس و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه اگر مدیریت خوردگی در صنعت نفت انجام شود ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه‌ها کاهش می‌یابد، تصریح کرد: شرکت‌های مختلفی در دنیا همانند شل، بی‌پی، آرامکو، پتروناس و… مدل‌هایی برای مدیریت خوردگی ارائه دادند و پژوهشگاه صنعت نفت با بررسی این مدل‌ها، یک مدل جدید را طراحی و تدوین کرد.
نشاطی با بیان اینکه مدل تدوین شده این پردیس در شرکت‌هایی مانند شرکت ملی گاز ایران و شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیح فارس اجرا شده است، تأکید کرد: اجرای مدیریت خوردگی بدون فرهنگ‌سازی و حمایت مدیران امکانپذیر نیست.

گرافیت مقاوم‌ترین متریال‌ها در برابر خوردگی
شرفی، یکی از مدیران شرکت پتروپوشش صنعتی البرز هم در این نشست تخصصی با اشاره به ساخت تجهیزات گرافیتی در این شرکت اظهار کرد: گرافیت یکی از مقاوم‌ترین متریال‌ها در برابر خوردگی است و حدود چهارسال است که شرکت پتروپوشش صنعتی البرز اقدام به تولید گرافیت تقویت شده می‌کند.
وی، مقاومت در برابر شکست (در راه‌اندازی) عدم رسوب‌گیری، عدم نشتی در انبساط و انقلاب پروسسی و… را برخی مزایای گرافیت تقویت شده بیان کرد.
نمایندگان شرکت‌های همگام صنعت و تکین‌کو نیز در این نشست به تبیین مهمترین فعالیت‌های شرکت خود در زمینه خوردگی پرداختند.
چهارمین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت‌پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش از دوشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) به مدت سه روز (چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در جزیره کیش دایر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.