×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
صعود قیمت نفت در پی عدم افزایش بیشتر تولید اوپک پلاس

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»، بهای معاملات نفت برنت با ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه با ۲.۵ درصد افزایش بسته شد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۷۷ دلار و ۹۲ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص شب گذشته با ۲.۳ درصد افزایش بسته شد.

وزیران گروه اوپک پلاس با وجود درخواست مصرف کنندگان برای تولید بیشتر نفت و کنترل رشد قیمت‌ها، در نشست روز دوشنبه موافقت کردند همچنان برنامه فعلی برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را ادامه دهند و درخواست های آمریکا و هند برای افزایش بیشتر تولید و حمایت از روند احیای اقتصادهای جهان از پاندمی را نادیده گرفتند.

بهای معاملات نفت برنت امسال ۵۰ درصد رشد کرده و سه شنبه گذشته به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود. قیمت‌ها از اختلالات عرضه و افزایش تقاضا همزمان با احیای اقتصادها از پاندمی کووید ۱۹ حمایت یافته‌اند. نفت برنت پس از انتشار این خبر که اوپک پلاس تولیدش را به میزان بیشتری از آنچه توافق کرده است، افزایش نمی دهد به بالای ۸۱ دلار در هر بشکه صعود کرد.

یک منبع آگاه اندکی پیش از رای گیری وزیران گروه به رویترز گفت: با وجود فشارها برای افزایش تولید، اوپک پلاس نگران است که موج جهانی چهارم کرونا به روند احیای تقاضا برای نفت ضربه بزند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پس از مذاکرات گفت: معتقد است که بازار در حال حاضر متوازن است.

موسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشت: ما انتظار عادی شدن تدریجی رشد تقاضا را داریم و بهبود روند عرضه از سه ماهه چهارم روی قیمت ها تاثیر می گذارد. رشد تقاضا امسال از میزان عرضه فراتر رفته و به صعود قیمت ها به بالاترین رکورد چند ساله منجر شده است اما با افزایش تولید اوپک پلاس، این وضعیت معکوس خواهد شد.

در این بین، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت و سوخت آمریکا هفته گذشته کاهش پیدا کرده است. پنج تحلیلگر برآورد کردند ذخایر نفت در هفته منتهی به اول اکتبر به میزان ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، هیروکازو ماتسونو، رییس جدید کابینه ژاپن روز سه شنبه گفت: دولت افزایش قیمت های نفت را که به سود شرکت ها لطمه زده و فشار بر خانوارها را افزایش می دهد، زیر نظر دارد.