×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
صادرکنندگان سربازان جبهه جنگ اقتصادی کشور

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پاکسان نیوز: در راستای ارج نهادن به تلاش شرکت های صادراتی که در جهت توسعه اقتصادی، بالا بردن سرانه ملی و ارزآوری نقش اساسی دارند هر ساله همایش روز صادرات برگزار می شود که در سال جاری پا به عمر ۲۵سالگی خود گذاشت.

مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه سال ۱۴۰۰ با دو ماه تاخیر، سرانجام در حالی برگزار شد که رئیس‌جمهور به جای خود، معاون اول و معاون اقتصادی‌اش را به این مراسم فرستاد و از ۵۲ شرکت و صادرکننده برتر تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی، عدم خام فروشی، مصرف بهینه انرژی و آب در محصولات صادراتی و توجه به مهارت‌های تخصصی صادراتی مانند نفوذ در لایه‌های نهایی بازار هدف از شاخص‌هایی بود که در کنار دیگر شاخص‌های اصلی همچون کشورهای مقصد صادراتی، ارزآوری و… به صورت دقیق و موشکافانه در پرونده‌های صادرکنندگان متقاضی حضور در این همایش بررسی شد.

در مراسم امسال، از ۵۲ صادرکننده برتر سال ۱۴۰۰ تجلیل و تقدیر شد. به دو شرکت «پاکسان» و«گروه صنعتی نجاتی آناتا» «مدال افتخار صادرات» اهدا شد و هفت شرکت و فعال اقتصادی موفق به دریافت نشان صادرکننده ممتاز شدند و در این بین ۳۸ شرکت نیز عنوان صادرکننده نمونه ملی را دریافت کردند.

در سال جاری با توجه به تجربیات سال های گذشته در فرآیند‌ انتخاب صادرکننده نمونه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران اصلاح و بازنگری شد و امسال برای نخستین بار صادرکننده نمونه از میان شرکت‌های کوچک و متوسط نیز انتخاب شد تا بهترین شرکت های تولیدکننده که موفقیت های قابل اعتنایی در صادرات کشور کسب کرده اند در این مراسم معرفی شده و مورد تقدیر قرار بگیرند.

ایجاد مراکز تجاری در بازار‌های هدف و ساماندهی تجار برای حضور در رویداد‌های تجاری معتبر از موارد حائز اهمیت در وظایف اتاق بازرگانی و در راستای توسعه صادرات غیرنفتی است.

شرکت پاکسان به مدیرعاملی حسن بقائی توانست در سال جاری به عنوان تنها شرکت تولیدکننده مواد شوینده و بهداشتی حائز دریافت مدال افتخار صادرکننده کشور شود.

این مجموعه با پیاده سازی برنامه های کلان استراتژیکی خود و رصد دقیق بازارهای بین المللی توانست ضمن تثبیت صادرات به کشورهایی که به طور سنتی مشتری محصولات این مجموعه بودند به بازارهای جدید دیگری نیز راه پیدا کند که همین امر موجب دست آوردهای جدید در حوزه صادرات شد.

این مجموعه با بهره گیری از توانمندی ها و امکانات توانست چندین دوره در صدر شرکت های صادرکننده برتر، نمونه و ممتاز کشور قرار گیرد و به عنوان تنها شرکت تولیدکننده مواد شوینده و بهداشتی صادراتی لایق دریافت مدال افتخار در این مراسم معرفی شود.

توانمندی، کارآمدی، انرژی مضاعف و کار هدفمند پرسنل این مجموعه در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در جهت تحقق جهش تولید و مانع زدائی از مسیر تولید و صادرات حداکثری بود.

این شرکت توانست با کشف بازارهای جدید، به صادرات محصولات این مجموعه به دیگر کشورها شتاب مضاعف داده و دامنه حضور خود را در دیگر قاره ها افزایش دهد.

صادرات به لیبی، لبنان، کنیا، هند، بلغارستان و…به عنوان بازارهای جدید از اقدامات صادراتی بقائی بود که ضمن افزایش درآمدهای ارزی در دیگر بازارها نیز جایگاه خود را تثبیت کرد.

شرکت هایی که به موفقیت هایی اینچنین دست پیدا کرده اند قطعا توانسته اند در تحقق برنامه های کلان صادراتی کشور و ارز آوری عملکردی موفق داشته باشند و با بهره گیری از همه ظرفیت های صادراتی خود، راه بازارهای جهانی را در پیش بگیرند. این اتفاق در سالی رخ داده که کشور در ظالمانه ترین دوران تحریمی خود به سر می برد و وضعیت جدید جهانی و تغییرات به وجود آمده در دوران شیوع کرونا نیز تاثیرات منفی بسیاری بر بازارهای جهانی داشته است.

صادرکنندگان به نوعی سربازان جبهه جنگ اقتصادی کشور هستند و بدون شک کمتر کسی مطلع است که این شرکت ها در شرایط فعلی که کشور با مشکلات ریز و درشت اقتصادی دست به گریبان است، برای تداوم تولید و فراهم آوردن ارز چه فداکاری های شایان توجهی می ‌نمایند. شایسته است که در این شرایط وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی با ایجاد سهولت و طرح های حمایتی به اقدامات این شرکت ها رونق و شتاب بیشتری ببخشند.

خبرنگار: نداسادات بنی کمالی