×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شیوه مناظره مانند مسابقه هفتگی شده است/ انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است/ حامیان کاسبان تحریم در ستادهای عزیزان پول هنگفت خرج می‌کنند

کیوسک خبر – عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص اینکه نبود ارتباط معنادار میان نظام آموزشی و نیازهای واقعی اقتصادی و اجتماعی کشور باعث بالارفتن نرخ بیکاری تحصیلکردگان شده است برنامه شما برای مناسب‌سازی نظام آموزشی و انطباق آن با واقعیت و بازار کار چیست؟ گفت: من در ابتدا لازم می‌دانم انتقادی کنم به شیوه مناظره، شیوه مناظره مانند مسابقه هفتگی شده است. اگر می‌خواستیم مردم و ملت شریف ایران مواضع ما را به روشنی بدانند بهتر بود سوالات مهم‌تری مطرح شود. سوالاتی که برای مردم مهم است و بدانند نحوه پاسخ دادن کاندیداها به این سوالات چگونه است؟

وی ادامه داد: واقعیت این است که این هم نوعی انحصار است من مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، رسانه و فرهنگ هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است. امروز انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوب تر نیست بلکه انتخاب بین افرادی است که معقتدند این در که در حال بسته شدن بر روی کنشگران است بسته شود و اجازه ندهیم کنشگری کشنگران و نفس جامعه را بگیرد. من فکر می‌کنم مهمترین وظیفه مردم این است که درباره این موضوع تصمیم‌بگیرند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من صدای بی صدایان و قدرت بی قدرتان هستم چرا این جملات را عرض کردم چراکه دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه خواهم شد. اعتقاد دارم موفق‌ترین و بهترین کاری که می‌شود کرد این است که برای شهروندانی که آسیب‌پذیر هستند زندگی بهتر ایجاد کرد. سوخت‌برها کوله‌برها، بی‌شناسنامه‌ها، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای معلولیت، کارگران غیررسمی، مهاجران، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، معتادان و … این‌ها معضل بزرگ جامعه ما هستند. ما اینقدر درگیر مسائل کوچک در جامعه شده‌ایم همه این مسائل را فراموش کرده‌ایم. اصل بحث من و هدف اصلی دولت من خواهند بود.

وی درباره آموزش گفت: در مورد آموزش که به نظر من بسیار مسئله مهمی است بازار رقابتی و فاقد انحصار نقش مهمی در توسعه کشور دارد. دولت در سه حوزه مسئولیت شدید دارد که شامل حوزه سلامت، آموزش و رسیدگی به افراد آسیب‌پذیر است. در مورد آموزش باید اساسی کار کنیم مدارس دولتی را کم اهمیت کرده‌ایم. یکی از برنامه‌های من برای آموزش تقویت مدارس دولتی از پایه است. می‌توانیم بسته‌هایی را تعبیه کنیم و اولیا براساس انتخاب خود ثبت‌نام کنند. مدرسه بدون اینکه هزینه‌اش توسط اولیاء پرداخت شود اداره شود و این کمک می‌کند اعتبار آن مدرسه بالا رود و مردم حق انتخاب داشته باشند نه اینکه به زور بخواهند ثبت‌نام کنند.

وی در ادامه سوالات قبل گفت: اگر جوانان تحصیلکرده بیکار هستند بخشی از آن به دلیل رشد منفی تولید است که اشتغال کاهش پیدا کرده و دوم به دلیل کرونا است که به بخش خدمات آسیب زده است و امیدواریم بتوانیم بحث واکسیناسیون را در دولت آینده حل کنیم. بتوانیم بخش خدمات را که توسط بخش خصوصی هم انجام می‌شود مانند موضوعات گردشگری، استارت‌اپ‌ها، کسب و کار که در اینستاگرام نیز زمینه خوبی دارد را گسترش دهیم همچنین مجوز موانع کسب و کار را برداریم.

وی در پاسخ به جلیلی مبنی بر طولانی شدن برخی روندها گفت: شما چرا FATF را دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام طول دادید. چرا سریع تصمیم نمی‌گیرید یا رد می‌کردید و به مردم می‌گفتید ما رد کرده‌ایم یا می‌پذیرفتید و اجازه می‌دادید ما کارهای اساسی‌مان را انجام دهیم و در لیست سیاه نرویم.

همتی در پاسخ به رییسی درباره اینکه ارز ۴۲۰۰ و تسهیلات بانکی باعث فاصله طبقاتی شده است، تصریح کرد: آقای رییسی شما دو سال است که عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید شاهد بودید من با ۴۲۰۰ مخالف بودم چرا جلوی آن را نگرفتید. می‌توانستید آنجا محکم بایستید. مگر حضرتعالی شاهد نبودید که با اصرار من را مجبور کردند که ۵.۵ میلیارد دلار ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کرده و نقدینگی ایجاد کنم و امروز آقای زاکانی آن را در سر من می‌کوبند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی چه تقصیری دارد فکر می‌کنم دوستان باید نامه‌ای به ترامپ بنویسند که خوشحال باش که شما تمام بلایی که سر مردم آوردید من آن را سر همتی و بانک مرکزی خالی می‌کنیم. بانک مرکزی چه تقصیری دارد. افرادی که از کاسبان تحریم حمایت می‌کنند الان در ستادهای عزیزان پول هنگفت خرج می‌کنند برای تخریب بنده چرا به این نکته اشاره نمی‌کنید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه گویا مسئله تغییر کرده است، گفت: بجای کاندیدای پوششی و کار کمکی و پوششی به پلیس خوب و پلیس بد تبدیل شده است بجای این برنامه‌هایتان را بگویید. من دو سال در بانک مرکزی بودم همه گفتند شخصیتت خراب می‌شود گفتم عیب ندارد می‌خواهم برای کشور کار کنم. آقای رییسی مگر ۴۰ سال قوه قضاییه نبودند باید همه خرابکارهای‌های قوه قضاییه را پاسخ بدهند.

وی با اشاره به اظهارات رضایی گفت: کل درآمد نفتی و ارزی ۵ میلیارد دلار در سال گذشته بوده است و نمی‌دانم این ۱۳۷ از کجا آمده است که این همه فساد در آن ایجاد شده است. حتی ۵ میلیارد تومان از ذخایر استراتژیک را گذاشتیم برای تهیه کالاهای اساسی و من فکر می‌کنم با انصاف بیشتری مسائل را مطرح کنند.

همتی ادامه داد: من خواهش می‌کنم به این توجه کنید ما ظرف ۲۰ سال رشد سرمایه ثابت‌مان ۴.۵ درصد بود از لحظه‌ای که تحریم شروع شد، تولید و سرمایه‌گذاری منفی است معلوم است که بیکاری زیاد می‌شود و من برای آن برنامه دارم.

همتی با اشاره به دیگر برنامه‌هایش برای دولت سیزدهم گفت: یکی از برنامه‌های من بحث اعطای مسئولیت بر اساس صلاحیت و شایستگی است برخی فکر می‌کنند اقوام و مذاهب تهدید برای کشور هستند اما من معتقدم اقوام و مذاهب قدرت برای کشور باشند و در انتصابات حتما به شایستگی فارغ از اینکه از برادارن اهل تسنن باشند یا اهل تشیع استفاده می‌کنم. در زمانی هم که در بانک مرکزی بودم یکی از مشاور ارشدم دکتر رحمانی از اهل تسنن بودند. من حتما در مدیریت ارشد از خواهران و برادران شایسته حداقل سه برابر آن چیزی که الان است استفاده خواهم کرد.

وی با اشاره به معتادان گفت: درباره معتادان مخالفم که معتادان را بازداشت و زندانی کنیم. معتادان را باید توانمند کرده و به زندگی برگردانیم با داغ و درفش نمی‌توانیم با آن‌ها برخورد کنیم و باید به آنها توجه کنیم اعتیاد آن‌ها ناشی از سیاست‌های غلطی بوده که در کشور ایجاد شده است و باید به این افراد توجه کنیم.

وی با اشاره به افراد دارای معلولیت تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های من توجه به زندگی اقتصادی و اجتماعی است ما کیلومتر‌ها پل می‌سازیم اما متاسفانه این افراد دارای معلولیت عزیز ما نمی‌توانند چند صدمتر در پیاده‌روها راه بروند.

همتی درباره محیط‌زیست گفت: محیط‌زیست برای من بسیار مهم است در پروژه‌ها محیط‌زیست حق وتو خواهد داشت و توجه جدی به بودجه و امکانات محیط‌زیست خواهم داشت. همچنین بحث حکمرانی اقتصادی را مطرح کردم و گفتم باید اصلاح کنیم بخش مهمی از آن است که میدان و دیپلماسی را که حاج قاسم عزیز و محمد جواد ظریف ایجاد کرده‌اند من پلی خواهم زد برای بهره‌برداری اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور تا بتوانیم این توسعه را به جیب مردم ببریم حرکت و قدرت ما باید مبنای اقتصاد داشته باشد.

وی درباره تحریم‌ها گفت: رفع تحریم فوری‌ترین ضروریت‌هاست که باید به صورت جدی پیگیری کنم اگرچه کارهای زیادی داریم اما باید به سرعت در خصوص تحریم‌ها اقداماتی را انجام دهیم.